Revoluční elektromobil značky Kia je tu, model EV6 kompletně představen

3
Revoluční elektromobil značky Kia je tu, model EV6 kompletně představen
Fotografie: Kia Motors
  • EV6 je prvním akumulátorovým elektromobilem postaveným na nové vyhrazené platformě E-GMP pro elektromobily
  • Ve verzi Long Range ujede přes 500 kilometrů na jedno nabití
  • Verze GT má výkon téměř 600 koní a na stovku zrychlí za 3,5 sekundy

Nová Kia EV6 patří podle automobilky do kategorie SUV-crossoverů, ale podle nás má blíže k hatchbacku než k SUV. Přináší dlouhý dojezd, pohon s nulovými lokálními emisemi, ultrarychlé 800V nabíjení a výrazný styl. Je prvním vozem značky, jenž bude postaven na nové platformě Kia pouze pro akumulátorové elektromobily (BEV). Design modelu EV6 už Kia ukázala a dnes tento revoluční elektromobil automobilka oficiálně představila kompletně.

 

Vůbec první čistokrevný akumulátorový elektromobil Kia podle nové designové filozofie „Spojené protiklady“ představuje do budoucna zaměřený design elektromobilů plný high-tech detailů. Pohon je výhradně elektrický s možností volit z několik různých uspořádání hnacího ústrojí s dlouhým dojezdem a nulovými lokálními emisemi. Podpora 800V nabíjení znamená, že EV6 lze nabít z 10 na 80 procent kapacity akumulátoru za pouhých 18 minut. „EV6 jako první vyhrazený elektromobil Kia je výkladní skříní pokrokového designu zaměřeného na člověka a elektrifikovaného pohonu. Jsme si jisti, že EV6 je přesvědčivým modelem reflektujícím nový trh s elektromobily. V případě EV6 jsme chtěli vytvořit výrazný a působivý design spojením rafinovaných high-tech prvků na čistých a velkorysých materiálech, jakožto i nabídnout vyhrazený elektromobil, jehož cílem je definovat naši budoucnost,“ říká k designu vozu Kia EV6 Karim Habib, viceprezident a šéf globálního návrhářského centra Kia.

Model EV6 ve verzi GT, navržený s cílem přinést do třídy crossoverů něco odlišného, nabízí výrazný a působivý exteriér s high-tech prvky, stejně tak jako nevídanou úroveň dynamických schopností v porovnání s dosavadními elektromobily Kia.

Vnější rozměry jsou podobné jako u sesterského modelu Hyundai Ioniq 5 a stejně jako u něj je základem velmi dlouhý rozvor. V případě Kie je ale trochu kratší, konkrétně 2 900 mm. Délkou 4 680 mm, resp. 4 695 u verze GT a GT-Line, je ale trochu delší a s výškou 1 550 milimetrů, respektive 1 545 u verze GT, je i nižší. Dá se tedy říci, že velikostně patří do stejné kategorie, ale má jiné proporce, které jsou v případě Kie sportovnější.

Nejrychlejší verze EV6 má výkon téměř 600 koní

Základní verze Standard Range 2WD, tedy s menší baterií o kapacitě 58 kWh a pohonem zadních kol, má výkon 125 kW. „Zadokolka“ s větší baterií už nabídne 168 kW, dvoumotorová verze s pohonem všech kol a menší baterií má výkon 173 kW a „čtyřkolka“ s větší baterií o kapacitě 77,4 kWh, tedy provedení Long Range AWD, nabídne 239 kW. Až potud jsou parametry prakticky shodné se sesterským modelem Hyundai Ioniq 5. Kia má ale jedno eso v rukávu – tím je provedení GT, navržené pro zákazníky toužící po atraktivní jízdní dynamice. Jeho výkon je 430 kW, tedy bezmála 600 koní, a krouticí moment 740 Nm. Díky těmto parametrům zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhé 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h. „EV6 v provedení GT, spojující pozoruhodně rychlé nabíjení a mimořádné výkony při akceleraci na úrovni supersportů, prokazuje naše vedoucí postavení na poli vývoje. Díky naší vyhrazené platformě EV není třeba uchylovat se ke kompromisům mezi inspirující prostorností a jízdními schopnostmi,“ uvedl Albert Biermann, prezident a šéf divize R&D společnosti HMG.

Nejdelší dojezd má Kia EV6 s pohonem zadních kol a větší baterií

Zákazníci si tedy mohou vybírat z několika různých verzí podle toho, co preferují. Nejdelší dojezd má EV6 s pohonem 2WD a akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh. Tato verze ujede na jedno nabití přes 510 km v kombinovaném cyklu WLTP. EV6 s pohonem AWD a točivým momentem až 605 Nm akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 sekundy. Akumulátorový modul o kapacitě 77,4 kWh napájí elektromotor o výkonu 168 kW (229 k) pohánějící zadní kola, dva elektromotory o výkonu 239 kW (325 k) u provedení AWD pohání přední a zadní kola.

EV6 s akumulátorem o kapacitě 58 kWh akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a provedení AWD disponuje maximálním točivým momentem 605 Nm. Akumulátorový modul o kapacitě 58 kWh napájí elektromotor o výkonu 125 kW pohánějící zadní kola nebo dva elektromotory o výkonu 173 kW (235 k) u provedení AWD, které roztáčí přední i zadní kola.

 

EV6 je první čistokrevný elektromobil Kia a začátek nové éry

EV6 je první výhradně akumulátorový elektromobil Kia postavený na zbrusu nové podvozkové platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform), představující první etapu přechodu Kia do nové éry elektrifikace pod novým sloganem značky „Movement that inspires.“ Kromě toho zahajuje středně až dlouhodobou strategii, kterou je do roku 2030 zvýšit podíl akumulátorových elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a hybridních elektrických vozů (HEV) Kia v celkovém prodejním mixu až na 40 procent. Cílové roční prodeje těchto ekologických vozidel by přitom měly činit 1,6 milionu kusů. Kia v rámci těchto cílů plánuje do roku 2030 navýšit prodeje BEV na 880 tisíc kusů a zařadit se mezi nejprodávanější značky světa. EV6 je prvním z 11 nových akumulátorových elektromobilů, které Kia plánuje uvést do roku 2026. Půjde o sedm elektromobilů na architektuře E-GMP a čtyři odvozené od stávajících modelů.

 

EV6 je zhmotněním nové značky Kia. Tento vůz byl navržen tak, aby každou cestu obohatil svým výrazným designem, progresivním technickým řešením, pokrokovými technologiemi a atraktivními jízdními výkony na elektřinu,“ uvedl Ho Sung Song, prezident a CEO Kia. „EV6 rovněž stojí na počátku dlouhodobého zasazení Kia o trvale udržitelný rozvoj s cílem urychlit přechod nejen k čisté dopravě, ale i produktům, materiálům a výrobě.

Díky 800V platformě má Kia EV6 ultrarychlé nabíjení

Platforma EV6 standardně podporuje 800V i 400V nabíjení bez nutnosti používat další součásti nebo adaptéry. Vozidlo lze v rychlém režimu nabít z 10 na 80 procent kapacity již za 18 minut (u všech provedení), resp. během necelých 4,5 minuty prodloužit dojezd vozidla o 100 km, což platí pouze pro provedení 2WD s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh, tedy Long Range s pohonem zadních kol.  

Systém nabíjení vozidla je díky integrované jednotce řízení nabíjení (ICCU) flexibilnější než v případě akumulátorových elektromobilů předchozí generace. Jednotka ICCU podporuje novou funkci V2L (Vehicle-to-Load – od vozidla ke spotřebiči) pro tok energie z akumulátoru vozidla ke spotřebiči. Funkce V2L nabízí výkon až 3,6 kW, a může tak napájet např. 55" televizi a jednotku klimatizace po více než 24 hodin. Uvedený systém lze v případě potřeby použít i k dobití jiného elektromobilu.

Pro tažení přívěsu je potřeba stav baterie minimálně 35 %

Pokud je akumulátor nabitý alespoň na 35 %, EV6 může posloužit k tahání přívěsu o hmotnosti až 1 600 kg. K tomu je zde funkce V2L, a tak si majitel EV6 může přibalit kompletní výbavu na expedici za město s přáteli nebo rodinou a vše přitom absolvovat zcela bez emisí.

Důraz na hospodárnost vozu Kia EV6

Elektromobily Kia patří spolu s vozy Hyundai k nejlepším elektromobilům z hlediska úspornosti. Snaha o pokračování v tomto trendu je vidět i u vozu Kia EV6. Je vybaven technologiemi pro rekuperaci energie ve prospěch maximálního dojezdu. Sem patří nejnovější generace energeticky účinného tepelného čerpadla, které získává odpadní teplo z chladicí soustavy vozidla. Vůz díky tomu i při teplotě -7 °C vykazuje 80 % dojezdu odpovídajícího teplotě 25 °C.

 

Nastavitelná nebo automatická rekuperace a řízení jedním pedálem

EV6 kromě toho používá nejnovější generaci systému chytrého rekuperačního brzdění Kia, ovládaného pomocí páček pod volantem, kdy řidič snadno a rychle zpomaluje vozidlo a rekuperuje kinetickou energii ve prospěch dojezdu při co nejmenší spotřebě elektřiny. V závislosti na požadované úrovni rekuperace může řidič volit ze šesti úrovní rekuperačního brzdění od nulové rekuperace po režim i-PEDAL a posledním stupněm je automatická rekuperace. V režimu jediného pedálu „i-PEDAL“ získává vozidlo při brzdění maximum energie, a řidič tak může vůz jemně zastavit bez použití brzdového pedálu.

Model EV6 se bude vyrábět v Jižní Koreji. Zahájení prodeje na vybraných světových trzích je naplánováno na druhou polovinu roku 2021. Na některých trzích se 30. března začnou přijímat online rezervace.

Technické parametry Kia EV6 GT-Line AWD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 695 × 1 880 × 1 550 mm, 2 015 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon239 kW, 325 koní, točivý moment: 605 Nm
Baterie82,5 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 504 km
Cena od1 481 980 Kč
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
hezký... jen to asi zabije cena, no uvidíme. Můžete nějak blíž specifikovat podmínky toho tažení přívěsu? Auto pozná že něco táhne a ne že jede do kopce nebo obtížným terénem? Píšete že pro tažení je třeba alespoň 35% kapacity, to znamená že když zapřáhnu v 35% tak se rozjedu, ale jakmile klesne o procento baterie tak mě auto stopne? Co se bude dít při tažení na dálnici? Budu muset pak nabíjet při cestování s karavanem třeba každých sto km aby baterie nikdy neklesla pod třetinu? Díky
Zdeněk Eisenhammer
Zdeněk Eisenhammer
Ty kapacity 58 a 77 kWh jsou stejné jako u Enyaqu. Jsem zvědavý na porovnání reálného dojezdu, ale na Škodovku bych rozhodně nesázel. :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze