Tesla začala luxusnějšími a dražšími vozy, z nichž prvním byl sedan (přesněji liftback) Model S, poté dorazilo ještě prostornější, luxusnější a samozřejmě i dražší SUV Model X. Prvním lidovějším vozem, který si mohou dovolit lidé ze střední třídy, byl sedan Model 3. Tomu ale bylo často vytýkáno, že nemá dost velký zavazadlový prostor a navíc do něj má omezený přístup, což je u sedanů běžná vlastnost. Když ale na trh dorazila Tesla Model Y, která s Modelem 3 sdílí platformu i spoustu dílů, bylo to ideální auto právě pro zájemce o levnější Teslu, kteří chtějí více prostoru a praktičtější karoserii. Model Y je totiž crossover, u kterého tak odpadly hlavní nevýhody Modelu 3. Prodává se sice přibližně rok a půl, ale do Česka dorazil až teď z Číny.
Tesla Model Y v Česku! Prozkoumali jsme ji a tady jsou naše dojmy
Přestože v Evropě se sedany netěší zdaleka tak velké oblibě jako vozy s pětidveřovou karoserií (hatchbacky/kombíky/SUV/crossovery), je Model 3 nejen dlouhodobě nejprodávanějším elektromobilem na světě, ale i v Evropě. Ve světě se na něj ale začíná dotahovat Model Y a lze předpokládat, že do budoucna stejný trend přijde i v Evropě. SUV/crossovery jsou totiž nejoblíbenější a nejvíce rostoucí segment. Navíc se právě Model Y má začít vyrábět v Berlíně a jako první dostane revoluční baterie 4680. Stavba Gigafactory ale nabrala zpoždění a místo června možná první vozy začnou z linky sjíždět až v říjnu, navíc není jasné, s jakými bateriemi. Tesla tak musí improvizovat. A aby alespoň se zpožděním uspokojila část zájemců, dovezla prvních 8 tisíc kusů z nové Gigafactory v Šanghaji. Jde o verzi Long Range v pětimístném uspořádání. Verzi se sedmi místy nebo výkonnější verzi Performance si zatím v Evropě pořídit vůbec nemůžete.
I po stránce designu vychází Tesla Model Y z Modelu 3. Ostatně, přední i zadní světlomety jsou úplně shodné, což je což je jedině dobře pro efektivitu výroby a snížení nákladů. Model Y rozhodně nevypadá jako typické SUV, protože má aerodynamickou karoserii ve stylu SUV-coupé. Zvláště přední část má klínovitý profil, což rozhodně není u SUV běžné. Svažující se záď je pak zakončená výraznou odtokovou hranou, takže je jasné, že celý tvar auta je podřízený co nejlepší aerodynamice, tak to má být. Základem jsou 19" kola, na autě ale určitě vypadají lépe 20", která ale zase snižují dojezd. Všimnout si můžete extrémně velké zástěrky proti bahnu za předními koly, která trochu narušuje jinak čistý design auta.
Pro otevření dveří musíte opět vyklopit kliku a stejně jako u Modelu 3 to není příliš praktické. Daleko lepší by bylo elektrické vysouvání jako třeba u Modelu S nebo podávání, jako to umí třeba konkurenční Kia EV6. K autu nedostanete klíček, ale pouze kartu, kterou je nutné přiložit na B sloupek, tím auto otevřete. Mnohem pohodlnější je ale vůz spárovat s telefonem, který pak slouží přes Bluetooth jako klíček. Když usednete za volant, je to opět podobné jako v Modelu 3, zkrátka vládne absolutní minimalismus a kromě volantu a velkého středového 15" displeje prakticky nic jiného nenajdete. Vlastně ještě středový tunel s bezdrátovými nabíječkami telefonů, držákem nápojů a velkými odkládacími prostory. Po nastavení pohodlné pozice za volantem se přesouvám dozadu, kde mám před koleny několik centimetrů místa, tedy podobně jako v konkurenčních crossoverech, například Ioniqu 5, Mustangu Mach-E nebo Enyaqu iV. Poslední jmenovaný vůz má ale místa vzadu více než Tesla.
Kde má ale Model Y výrazně navrch, to je zavazadlový prostor. Jeho objem sice Tesla neudává, ale od pohledu je určitě větší než u všech zmíněných konkurentů. Jak by také ne, když tam můžou být i další dvě sedačky, byť spíše nouzové a pro děti. Pod podlahou zavazadlového prostoru je další prostor. Hlavně je ale velký kufr, takzvaný „frunk“, vpředu pod kapotou. Ten většina konkurentů nemá (ani jeden z koncernových vozů na platformě MEB) a pokud jej mají, je určitě menší. Porovnáváme-li s verzemi, které mají pohon všech kol (stejně jako Tesla Model Y Long Range), vozy Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 mají vpředu jen symbolický prostor, kam musíte i nabíjecí kabely dobře srovnat, aby se vešly. Nejblíže Modelu Y je již zmíněný Mustang Mach-E, ovšem i ten za Teslou zaostává. V tomto Tesla ukazuje ostatním, jak se to má dělat, protože přední kufr často nemají ani mnohem větší elektromobily, včetně velkých SUV, jako je například BMW iX.
Tesla je vnímána jako technologická značka a samozřejmě se to projevuje také v interiéru. Sdílí vše s Modelem 3, takže to, co si můžete dát do něj, najdete i zde, a co Tesla neumí, nenajdete ani tady. Vůz je zcela online a ústředním prvkem interiéru je opět obrovský 15" displej infotainmentu, který má špičkové prostředí, rychlé reakce a řada výrobců by se od Tesly v tomto měla učit. Bohužel opět chybí displej před řidičem, takže se rychlost a další zásadní informace zobrazují jen v rohu velkého displeje. Do Tesly si nemůžete objednat ani head-up displej, takže to chce zvyk. Zapomeňte také na luxusní prvky výbavy jako masážní sedadla nebo odvětrávání, na druhou stranu vyhřívaná sedadla jsou i vzadu, nechybí pokročilá filtrace vzduchu s HEPA filtrem a hlavně špičkově znějící prémiový audiosystém se 14 reproduktory. Zvolit ale nelze například MATRIX světla a smířit se musíte s tím, že auto nemá ani takovou samozřejmost, jako jsou 360stupňové kamery nebo alespoň přední kameru usnadňující parkování. Za příplatek 100 tisíc korun dostanete pokročilé asistenční systémy Enhanced Autopilot, který umí funkce Navigate on Autopilot, Summon nebo automaticky zaparkovat. Za příplatek 200 000 Kč pak Tesla umí i sama zastavovat na semaforech.
Tesla je také o výkonu. A i když je toto základní verze, je velmi rychlá. Dva elektromotory mají dohromady 258 kW, na stovku zrychlí za 5 vteřin a maximální rychlost má 217 km/h. To jsou lepší parametry než u podobně drahé konkurence, i když u SUV střední třídy to pro většinu lidí pravděpodobně nebude tak zásadní. Pro koho to zásadní bude, může si počkat na verzi Performance, která to na stovku zvládne za necelé čtyři sekundy. Dorazí ale až příští rok. Naopak zásadní je pro řadu lidí dojezd, kdy Tesla slibuje 507 kilometrů dle WLTP, což je v podstatě stejně, jako nabízí konkurence. Jakmile ale dorazí kusy s novými bateriemi 4680, očekává se zvýšení dojezdu. Takže pokud je pro vás dojezd na jedno nabití zásadní, možná si počkejte pár měsíců, než bude jasné, jak to s novými bateriemi bude.
Zatím jsem neměl možnost s autem jezdit, ale i staticky na mě udělalo velmi dobrý dojem. Minimalistický interiér není pro každého a zamrzí opět chybějící head-up displej a některé technologie běžné u konkurence, ale to je prostě Tesla. Ta si jde svou cestou a buď ji následujete, nebo ne. Vyzdvihnout musím špičkový infotainment, příjemný interiér s velkým prostorem a hlavně o úroveň vyšší kvalitu zpracování díky čínskému původu. Tesla se nyní bez problému může měřit s korejskými automobilkami, i když na německou prémii stále trochu ztrácí, byť už není daleko. Na zadních sedadlech je trochu méně místa, než jsem čekal, někteří konkurenti nabídnou trochu více. Ale naopak kufrem kraluje Tesla, která má navíc i ten přední. Celkově je to velmi povedené auto a moc se těšíme, až ho vytáhneme na české silnice.
Pokud si auto objednáte teď, Tesla vám ho doručí v září, verzi Performance až v prvním čtvrtletí příštího roku. Trochu problémem zůstává cena, která začíná na 1 750 000 Kč, což je vyšší cena než u naprosto plně vybavených aut zmíněné konkurence, která mnohdy nabídne i technologie, jež v Tesle nenajdete. Tesla má sice vyšší výkon a větší kufr, jinak jsou to ale kategoriemi podobná auta se stejným dojezdem a dalšími parametry. Pokud na to někdo půjde přes cenu, nedává Model Y v Česku moc smysl a cena by měla klesnout o zhruba 150 tisíc korun, což je ale ostatně částka, za kterou se prodává jinde v Evropě. Jen v Česku je Tesla Model Y dražší. Nicméně je to Tesla, která táhne, je to velmi pěkné auto a zájem o něj je oprávněně velký. Já osobně bych si ale počkal na Model Y s novými bateriemi 4680 z Berlína. I cena by pak měla vzhledem k absenci cla klesnout.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Jestli v nečem Babiškovi fandím, tak je to zvyšování platů státních zam a důchodů, což automaticky zvyšuje platy v soukromé sféře. V roce 2001 se říkal, že Bosch v ČR už nemůže zvedat platy, protože by již odešel do Rumunska. Dneska, po násobném zvýšení platů už říká, že nemá dostatek inženýrů, kterým by mohl pořádně zaplatit.
To jediné povede ke srovnání platů a tím i dostupnost nadnárodních položek v nákupním košíku.
Alex Ander: Pardon, já v tom politiku ani nevidím - ten odstavec je o tom, že naše platy jsou ve srovnání s jinými státy nižší a proto je problém mít Teslu za 1,7. Kašlete na politiku, zkuste v tom vidět ekonomiku.
Marek Tomíšek: Sorry, ale nařknout mě z vedení kampaně a zakmnout téma...huch