YouTube kanál The Fast Lane Car provozuje Roman Mica se synem Tommym. Kromě jiného realizují dlouhodobé testy aut tím nejsprávnějším způsobem: koupí si na rok auto a hodnotí ho, takže nejsou vůbec závislí na automobilkách a mohou říkat, co chtějí. Stejně si vyzkoušeli v té době zcela novou, dvoumotorovou Teslu Model Y Long Range Performance (o osm tisíc dolarů dražší než základní Long Range, v Česku je mezi nimi rozdíl 160 000 Kč a Performance tu vyjde na 1 875 000 Kč) včetně příplatků za celkem 65 190 USD, tedy po přepočtu 1 424 000 Kč.
V době koupě vozu nebyl podle Romana na trhu žádný přímý konkurent Tesly Model Y a tento stav trvá dodnes. Samozřejmě otec se synem vyzkoušeli Ford Mustang Mach-E i Volkswagen ID.4, které jsou velikostně velmi blízko, ovšem technologicky, dojezdem i sítí nabíječek o generaci za Teslou. Mají ovšem v obou případech navrch v dílenském zpracování. Filozoficky se Tesle blíží Audi SQ5, ale to samozřejmě není elektromobil. Hledali tedy nástupce a vybrali tři potenciální adepty. Prvním je Ford F-150 Lightning, druhým Rivian R1T a třetím Tesla Cybertruck. Problém je v tom, že ani jeden zatím není k mání, což by se mělo změnit koncem letošního, v nejhorším případě v polovině příštího roku.
Design hodně polarizuje, od samého začátku velkosériové výroby Tesel se téměř nezměnil a je pouze dolaďován. Zejména oblá příď už v dnešní době výrazných a nápaditých hran působí poněkud tuctově. Obdivovatelů je sice zatím stále dost, chtělo by to ovšem už nějaké nové nápady. A nemusí to být hned opačný extrém v podobě ortodoxně hranatého Cybertrucku. Proporce vozu ale působí pořád přitažlivě, zejména s přihlédnutím k faktu, že jde o velký crossover. Lesklý klavírní lak uvnitř vypadá efektně, je na něm ovšem vidět každý dotyk a je téměř nemožné jej udržet lesklý. Bílý interiér je také krásný, ovšem sedadla se barví namodro od džín, které rád nosí majitel. Jde to poměrně snadno vyčistit, přesto je to otravné. Velmi snadno se špiní i další bílá místa v interiéru, takže milovníci dokonalého pořádku by měli vybrat jinou barvu.
Infotainment je zjevně navržen podle uživatelů. Snadno se ovládá, je rychlý a intuitivní. Má ostrý obraz a aktuální mapy od Googlu. Dlaždice na spodku obrazovky jsou rovněž přehledné. Nedomyšlené je pouze ovládání hlasitosti skrz virtuální tlačítko v pravém dolním rohu displeje, naštěstí tuto funkci může přebrat jedno ze dvou rolovátek na volantu. Nechybí systém home link (integrovaný programovatelný ovladač vrat, garáže atp.), ovšem zanořený v menu. A je třeba jej doobjednat při koupi auta. Systém autonomního řízení FSD je velice drahý (10 000 USD, v Česku stojí 200 000 Kč), proto si jej Roman neobjednal. I když toho umí opravdu hodně, stále je třeba držet ruce na volantu, takže se to zdá jako absurdní investice. Ovládání auta skrz vlastní operační systém je třeba se učit, pak už je život na palubě klidný a uvolněný.
Relaxace na palubě
Žádný hluk, žádné řazení, jen plynulá síla. Kdo neokusil, tomu se může jezdění takovým autem zdát bezduché. Jenže ve skutečnosti je nesmírně příjemné. Jízda v autě působí velice relaxačně a dokáže člověku vylepšit náladu. Po 8 hodinách za volantem velmi příjemné pocity. Vůz nabízí zcela dostačující reálný dojezd 466 km, s hustou sítí Superchargerů (v USA) není s dojezdem už vůbec žádný problém. Auto dělá téměř všechno za řidiče, který se tak může věnovat opravdu jen řízení. Účinně a inteligentně pomáhá s plánováním trasy i navrhuje výběr optimálně umístěné nabíječky po cestě. Dojezd se v zimě hodně sníží, v tom jsou zatím elektromobily pozadu. Ale pro běžného uživatele to s Modelem Y není dramatické, pokud nepolyká denně stovky kilometrů. Tesla Model Y je navíc skvělá na sněhu. Škoda jen nízké přídě.
Vůz je velice rychlý, 60 mil za hodinu (96 km/h) zvládne z klidu za 3,7 s. Takže se během testu utkal s jednou z největších bestií benzinového světa – vozem Dodge Challenger Hellcat s kompresorovým osmiválcem 6.2. Ten má skoro 800 koní, tedy skoro o 300 více než Tesla. 96 km/h by měl dosáhnout stejně rychle jako Tesla. Jenže ta jej na dragsterové trati doslova deklasovala, protože benzinové auto mělo velký problém s přenosem síly na vozovku. Skvělé je i řízení trakce. Při pokusu na válečkových podložkách pod zadními koly vůz ani neprohrábl, tytéž podložky pod třemi koly sice způsobily protočení kol, avšak vůz se zhruba po dvou, třech vteřinách stejně vyprostil přenesením síly na jediné kolo s trakcí. Roman silně nedoporučuje zobrazená 21" kola Überturbine, protože jsou extrémně náchylná k poškození a k tomu poměrně těžká. Bohužel není jiné volby k verzi Performance. Lze je ovšem nahradit 19" koly Martian; vůz sice ztratí na vzhledu, ale mnohem lehčí kola s menším průměrem mu zajistí pohodlnější pérování a menší spotřebu. Pozor při výběru jiných kol, verze Performance má větší brzdy a nemusely by se vejít.
Pihy na kráse
Během posledních 10 000 km se dvakrát rozbily levé zadní dveře, nešlo vystoupit ani nastoupit. Problémy byly i s otvíráním víka kufru; mechanismus elektrického zdvihání občas zaváhal, někdy se dveře neotevřely úplně. Na videu je také vidět, že se neotevírají do dostatečné výšky a hrozí kolize s hlavou. Otravná je také nutnost mít aplikaci Tesla Phone Key stále aktivní, aby fungovala. Jinak ovšem funguje velmi dobře a výrazně zlepšuje komfort používání. Stačí mít v kapse mobil. Téměř neuvěřitelná je záporná ztráta hodnoty ojetiny. Podle Kelley Blue Book, což je americká obdoba evropského Eurotaxu, má roční, málo jetá Tesla Model Y v této konfiguraci a v bezchybném stavu po roce provozu větší hodnotu, než stála nová. Samozřejmě se na tom podílí i průběžné zdražování vozu, stejně jako jeho zatím omezená dostupnost kvůli zpoždění berlínské Gigafactory, přesto ale jde o výjimečný (ač nikoliv ojedinělý) jev.
Tři věci majitele naštvaly nejvíc. Bronzovou příčku získala absence jakékoliv možnosti zakrýt zevnitř velké panoramatické střešní okno, což dělá z pobytu uvnitř za horkého jižanského léta zbytečně žhavý zážitek. Stříbro si vysloužilo nečekaně špatné dílenské zpracování (což by měla zlepšit produkce v Německu s kýženou tamější kvalitou). Největším minusem je ale fakt, že Model Y půjde po roce z domu a bude nahrazen novějším kusem, i když zatím není tak docela jasné, jakým a kdy.
Pokud prý váháte mezi Modelem 3 a Modelem Y, určitě zvolte druhou možnost. Vyřešila totiž vše, co bylo na Modelu 3 špatného. Mnohem pohodlněji se do ní nastupuje, nabízí výrazně více prostoru ve druhé řadě, hlavně do výšky. A především má, na rozdíl od Modelu 3, výklopnou celou záď včetně zadního okna, což dramaticky zvyšuje užitečnost. Navíc pod podlahou kufru čeká ještě obrovská úložná schránka. Model Y lze brát jako Model 3 dotažený k dokonalosti. Normálně otec a syn Micovi doporučují operativní leasing, protože elektromobily zastarávají extrémně rychle. Ovšem u Tesly to neplatí, ta má takový technologický náskok, že jí lze snadno odpustit i přešlapy v kvalitě a dílenském zpracování.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Jinak vyšší ceny prodejní než kupní jsou naprosto běžné, mrkněte na aukce a bazary veteránů. Dva jsem prodával, jednoho držím pro syna jako investici. Naše BEVka takovéhle sběratelské kousky určitě nebudou a je to jen spotřebka, ale kvůli tomu bychom neměli tak rychle zapomínat na kvalitu a hodnotu poctivé klasické mechaniky 😉