Tesla Model Y vstupuje do rychle houstnoucí kategorie SUV střední třídy, kterou řada výrobců obsazuje novými elektromobily mezi prvními. Kromě domácí Škody Enyaq iV, zaměřené na dobrou hodnotu za peníze, bude muset americká značka zdolat i odpor vysoce ambiciózního Volkswagenu ID.4, prémiové Audi Q4 e-tron, moderními technologiemi nabitého Ioniqu 5 či extravagantního vozu Kia EV6. Každý ze soupeřů se zaměřil na trochu jiné kvality a většina z nich může Tesle jen těžko konkurovat výkony. Jenže ty nejsou u velkého rodinného elektromobilu pro řadu zákazníků tím nejdůležitějším. Nemálo zákazníků preferuje poměr ceny a přepravní kapacity, bez zajímavosti není ani dojezd a výbava.
Srovnání základních verzí
základní cena | dojezd WLTP | baterie netto | pohon kol | syst. výkon | 0–100 km/h | spotřeba WLTP | DC nabíjení | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Audi Q4 e-tron | 1 157 900 Kč | 341 km | 52 kWh | zadních | 125 kW (170 k) | 9,0 s | 17,0 kWh/100 km | 100 kW |
Hyundai Ioniq 5 | 1 099 990 Kč | 384 km | 58 kWh | zadních | 125 kW (170 k) | 8,5 s | 16,7 kWh/100 km | 180 kW |
Kia EV6 | 1 180 980 Kč | přes 400 km* | 58 kWh | zadních | 125 kW (170 k) | – | – | – |
Škoda Enyaq iV | 1 072 900 Kč | 412 km | 58 kWh | zadních | 132 kW (180 k) | 8,7 s | 15,7 kWh/100 km | 100 kW |
Tesla Model Y | 1 749 990 Kč | 505 km | 72,5 kWh | všech | 225 kW (306 k) | 5,1 s | 15,1 kWh/100 km | 250 kW |
Volkswagen ID.4 | 961 900 Kč | 346 km | 52 kWh | zadních | 109 kW (148 k) | 10,9 s | 16,7 kWh/100 km | 50 kW |
* předběžná hodnota
Z první tabulky jasně vysvítá, že Tesla Model Y nemíní bojovat budgetovými verzemi, u konkurence lze nakoupit základní verzi až o téměř 800 000 Kč levněji. Je to ovšem za cenu pohonu jediné nápravy a velkých ústupků ve výbavě, dojezdu či rychlosti nabíjení; když tedy necháme stranou dynamiku. Tesla podobné kompromisy nedělá a chtělo by se dodat, že k vlastní škodě, avšak její dosavadní prodejní výsledky nenaznačují, že by něco dělala špatně. Otázkou bude, zda jí tato strategie vydrží, až se nasytí trh a místo bohatých geeků začnou statistiky tvořit především běžní pracující zástupci střední třídy, kterým není jedno, když za elektromobil utratí o půl milionu korun více. Pravdou ale také je, že právě tato strategie beztak vysoce ziskové Tesle marže dále zvyšuje. Kromě mnohem větší průměrné tržby na auto hodně ušetřila za homologaci méně výnosných, levných verzí. Bude zajímavé v nejbližších letech sledovat, která strategie zvítězí.
Srovnání podobných verzí
základní cena | dojezd WLTP | baterie netto | pohon kol | syst. výkon | 0–100 km/h | spotřeba WLTP | DC nabíjení | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Audi Q4 e-tron | 1 493 900 Kč | 488 km | 77 kWh | všech | 220 kW (299 k) | 6,2 s | 17,9 kWh/100 km | 125 kW |
Hyundai Ioniq 5 | 1 469 990 Kč | 460 km | 72,6 kWh | všech | 225 kW (305 k) | 5,2 s | 17,7 kWh/100 km | 220 kW |
Kia EV6 | 1 481 980 Kč | 490 km | 72,6 kWh | všech | 239 kW (325 k) | 5,2 s | – | – |
Škoda Enyaq iV | 1 277 900 Kč | 495 km | 77 kWh | všech | 195 kW (265 k) | 6,9 s | 17,4 kWh/100 km | 125 kW |
Tesla Model Y | 1 749 990 Kč | 505 km | 72,5 kWh | všech | 225 kW (305 k) | 5,1 s | 15,1 kWh/100 km | 250 kW |
Volkswagen ID.4 | 1 384 900 Kč | 480 km | 77 kWh | všech | 220 kW (299 k) | 6,2 s | 18,4 kWh/100 km | 125 kW |
Tentokrát jsme proti sobě postavili verze jednotlivých modelů, co nejsrovnatelnější s Teslou. Je typické, že zatímco Tesla Model 3 Long Range je základní provedení, u většiny konkurentů (s výjimkou Kie) se s ní mohou rovnat naopak verze špičkové, s pohonem všech kol, silnějšími motory a velkými bateriemi. A ty už půjdou Tesle po krku přímo. A tady bude srovnání ještě mnohem zajímavější, protože kromě nesporného náskoku ve spotřebě a rychlosti nabíjení (který ovšem v praxi dotáhla korejská dvojice) už se někdejší propastné rozdíly v ostatních disciplínách prostě nekonají. Dojezd má sice stále největší, ale už jen o vlas. Totéž platí o zrychlení 0–100 km/h. Tesla je zkrátka průměrně o více než 300 000 Kč dražší než kompletní konkurence při srovnatelných parametrech. Část smaže náskok ve výbavě, ale zbytek už bude na pověsti značky. A to bude podívaná ještě zajímavější. Uvidíme, co s cenovou politikou udělá náběh výroby v berlínské Gigafactory.
Dovybavení konkurence na úroveň Tesly
základní cena | 19" kola | střešní okno | indukční nabíjení mobilu | prémiové audio | všechna sedadla vyhřívaná | panoramatické kamery | samostmívací vnější zrcátka | navigace | metalíza | celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Audi Q4 e-tron | 1 493 900 Kč | S | 38 400 Kč | 29 800 Kč (paket) | 20 600 Kč | S (přední) | 37 900 Kč | N | 54 100 Kč | 24 700 Kč | 1 699 400 Kč |
Hyundai Ioniq 5 | 1 469 990 Kč | S | 25 000 Kč | S | 80 000 Kč (paket) | S | paket | N | S | 19 900 Kč | 1 594 800 Kč |
Kia EV6 | 1 481 980 Kč | 20" | 36 100 Kč (paket) | S | 20 000 Kč | S | 55 000 Kč (paket) | N | S | 20 000 Kč | 1 576 980 Kč |
Škoda Enyaq iV | 1 357 900 Kč | 20" kola | 25 500 Kč | S | N | 10 000 Kč | 9 000 Kč | S | 20 500 Kč | 19 000 Kč | 1 441 900 Kč |
Tesla Model Y | 1 749 990 Kč | S | S | S | S | S | S | S | S | 32 000 Kč | 1 781 990 Kč |
Volkswagen ID.4 | 1 384 900 Kč | 20" kola | 36 100 Kč (paket) | S | N | S (přední) | 64 300 Kč (paket) | N | S | S | 1 485 300 Kč |
S – standardní výbava, N – není v nabídce
Tesla s politikou pevně dané výbavy nastavuje docela vysokou laťku standardu, z něhož jsme vybrané prvky použili jako srovnání pro konkurenci. Některé položky jsou téměř exkluzivitou, například elektrochromatická, samostmívací vnější zpětná zrcátka, další zase prakticky samozřejmostí, třeba indukční dobíječka na mobil. I po tomto doplnění konkurenti ceny Tesly nedosáhli. Je ale třeba počítat s tím, že jsme nepostihli všechno. Každopádně se znovu potvrzuje, že si Tesla cenově hodně věří.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Z clanku proste citim tesla naklonost ...
A pritom racionalne je tahle cena politika naprosty fail vuci konkurenci