Tesla Model Y versus konkurenti v Česku. Kdo vyjde nejvýhodněji?

5
Tesla Model Y versus konkurenti v Česku. Kdo vyjde nejvýhodněji?
Fotografie: Tesla Motors
  • Tesla rezignovala na dostupné budgetové verze
  • Soupeří naopak s těmi vrcholnými od konkurence
  • Proti nim je ale výrazně dražší

Tesla Model Y vstupuje do rychle houstnoucí kategorie SUV střední třídy, kterou řada výrobců obsazuje novými elektromobily mezi prvními. Kromě domácí Škody Enyaq iV, zaměřené na dobrou hodnotu za peníze, bude muset americká značka zdolat i odpor vysoce ambiciózního Volkswagenu ID.4, prémiové Audi Q4 e-tron, moderními technologiemi nabitého Ioniqu 5 či extravagantního vozu Kia EV6. Každý ze soupeřů se zaměřil na trochu jiné kvality a většina z nich může Tesle jen těžko konkurovat výkony. Jenže ty nejsou u velkého rodinného elektromobilu pro řadu zákazníků tím nejdůležitějším. Nemálo zákazníků preferuje poměr ceny a přepravní kapacity, bez zajímavosti není ani dojezd a výbava.

Srovnání základních verzí

základní cena dojezd WLTP baterie netto pohon kol syst. výkon 0–100 km/h spotřeba WLTP DC nabíjení
Audi Q4 e-tron 1 157 900 Kč 341 km 52 kWh zadních 125 kW (170 k) 9,0 s 17,0 kWh/100 km 100 kW
Hyundai Ioniq 5 1 099 990 Kč 384 km 58 kWh zadních 125 kW (170 k) 8,5 s 16,7 kWh/100 km 180 kW
Kia EV6 1 180 980 Kč přes 400 km* 58 kWh zadních 125 kW (170 k)
Škoda Enyaq iV 1 072 900 Kč 412 km 58 kWh zadních 132 kW (180 k) 8,7 s 15,7 kWh/100 km 100 kW
Tesla Model Y 1 749 990 Kč 505 km 72,5 kWh všech 225 kW (306 k) 5,1 s 15,1 kWh/100 km 250 kW
Volkswagen ID.4 961 900 Kč 346 km 52 kWh zadních 109 kW (148 k) 10,9 s 16,7 kWh/100 km 50 kW

* předběžná hodnota

Z první tabulky jasně vysvítá, že Tesla Model Y nemíní bojovat budgetovými verzemi, u konkurence lze nakoupit základní verzi až o téměř 800 000 Kč levněji. Je to ovšem za cenu pohonu jediné nápravy a velkých ústupků ve výbavě, dojezdu či rychlosti nabíjení; když tedy necháme stranou dynamiku. Tesla podobné kompromisy nedělá a chtělo by se dodat, že k vlastní škodě, avšak její dosavadní prodejní výsledky nenaznačují, že by něco dělala špatně. Otázkou bude, zda jí tato strategie vydrží, až se nasytí trh a místo bohatých geeků začnou statistiky tvořit především běžní pracující zástupci střední třídy, kterým není jedno, když za elektromobil utratí o půl milionu korun více. Pravdou ale také je, že právě tato strategie beztak vysoce ziskové Tesle marže dále zvyšuje. Kromě mnohem větší průměrné tržby na auto hodně ušetřila za homologaci méně výnosných, levných verzí. Bude zajímavé v nejbližších letech sledovat, která strategie zvítězí.

Srovnání podobných verzí

základní cena dojezd WLTP baterie netto pohon kol syst. výkon 0–100 km/h spotřeba WLTP DC nabíjení
Audi Q4 e-tron 1 493 900 Kč 488 km 77 kWh všech 220 kW (299 k) 6,2 s 17,9 kWh/100 km 125 kW
Hyundai Ioniq 5 1 469 990 Kč 460 km 72,6 kWh všech 225 kW (305 k) 5,2 s 17,7 kWh/100 km 220 kW
Kia EV6 1 481 980 Kč 490 km 72,6 kWh všech 239 kW (325 k) 5,2 s
Škoda Enyaq iV 1 277 900 Kč 495 km 77 kWh všech 195 kW (265 k) 6,9 s 17,4 kWh/100 km 125 kW
Tesla Model Y 1 749 990 Kč 505 km 72,5 kWh všech 225 kW (305 k) 5,1 s 15,1 kWh/100 km 250 kW
Volkswagen ID.4 1 384 900 Kč 480 km 77 kWh všech 220 kW (299 k) 6,2 s 18,4 kWh/100 km 125 kW

Tentokrát jsme proti sobě postavili verze jednotlivých modelů, co nejsrovnatelnější s Teslou. Je typické, že zatímco Tesla Model 3 Long Range je základní provedení, u většiny konkurentů (s výjimkou Kie) se s ní mohou rovnat naopak verze špičkové, s pohonem všech kol, silnějšími motory a velkými bateriemi. A ty už půjdou Tesle po krku přímo. A tady bude srovnání ještě mnohem zajímavější, protože kromě nesporného náskoku ve spotřebě a rychlosti nabíjení (který ovšem v praxi dotáhla korejská dvojice) už se někdejší propastné rozdíly v ostatních disciplínách prostě nekonají. Dojezd má sice stále největší, ale už jen o vlas. Totéž platí o zrychlení 0–100 km/h. Tesla je zkrátka průměrně o více než 300 000 Kč dražší než kompletní konkurence při srovnatelných parametrech. Část smaže náskok ve výbavě, ale zbytek už bude na pověsti značky. A to bude podívaná ještě zajímavější. Uvidíme, co s cenovou politikou udělá náběh výroby v berlínské Gigafactory.

Dovybavení konkurence na úroveň Tesly

základní cena 19" kola střešní okno indukční nabíjení mobilu prémiové audio všechna sedadla vyhřívaná panoramatické kamery samostmívací vnější zrcátka navigace metalíza celkem
Audi Q4 e-tron 1 493 900 Kč S 38 400 Kč 29 800 Kč (paket) 20 600 Kč S (přední) 37 900 Kč N 54 100 Kč 24 700 Kč 1 699 400 Kč
Hyundai Ioniq 5 1 469 990 Kč S 25 000 Kč S 80 000 Kč (paket) S paket N S 19 900 Kč 1 594 800 Kč
Kia EV6 1 481 980 Kč 20" 36 100 Kč (paket) S 20 000 Kč S 55 000 Kč (paket) N S 20 000 Kč 1 576 980 Kč
Škoda Enyaq iV 1 357 900 Kč 20" kola 25 500 Kč S N 10 000 Kč 9 000 Kč S 20 500 Kč 19 000 Kč 1 441 900 Kč
Tesla Model Y 1 749 990 Kč S S S S S S S S 32 000 Kč 1 781 990 Kč
Volkswagen ID.4 1 384 900 Kč 20" kola 36 100 Kč (paket) S N S (přední) 64 300 Kč (paket) N S S 1 485 300 Kč

S – standardní výbava, N – není v nabídce

Tesla s politikou pevně dané výbavy nastavuje docela vysokou laťku standardu, z něhož jsme vybrané prvky použili jako srovnání pro konkurenci. Některé položky jsou téměř exkluzivitou, například elektrochromatická, samostmívací vnější zpětná zrcátka, další zase prakticky samozřejmostí, třeba indukční dobíječka na mobil. I po tomto doplnění konkurenti ceny Tesly nedosáhli. Je ale třeba počítat s tím, že jsme nepostihli všechno. Každopádně se znovu potvrzuje, že si Tesla cenově hodně věří.

Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm
Baterie78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km
Cena od1 284 900 Kč
Diskuze ke článku
Richard Zimmer
Richard Zimmer
Tesla si cenovo verí v ČR. Keď porovnáme ceny v Nemecku bez dotácií, tak sme niekde úplne inde.
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
Zlehka tendenci dle meho soudu .... Co takhle vybava, kterou naopak tesla ani neumi nabidnout (typicky proti korejcum - nabijeni z baterky ven, HUD, solarni strecha atd ... Priznam se, ze nevim, jak je nyni tesla s tepelnym cerpadlem ... Ale predpokladam, ze to uz snad ma), kvalita a ergonomie infotainmentu (kde opet myslim hlavne korejci jsou jinde) ... A z hlediska uzitne hodnoty je pro mne osobne uzitecnejsi hud nez treba stresni okno ... Co pak treba vnitrni zpetny zrcatka atd ...
Z clanku proste citim tesla naklonost ...
A pritom racionalne je tahle cena politika naprosty fail vuci konkurenci
Evolt
Evolt
Předpokládám, že Model Y z Berlína bude značně levnější než tohle.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze