BMW mělo dlouho ve výrobě pouze jeden elektromobil, městský vůz s názvem i3, a až před pár týdny automobilka v Číně spustila výrobu druhého elektromobilu, kompaktního SUV iX3. Do roku 2023 ale slibuje 13 nových plně elektrických vozů a jedním z nich bude iX. Ten se dnes představil jako prototyp a na rozdíl od zmíněného iX3, který vychází z běžné verze X3, je od počátku stavěný jako elektromobil.
V útrobách má baterii o kapacitě více než 100 kWh, která má dle automobilky zajistit dojezd podle WLTP přes 600 kilometrů. Spotřeba dle stejného cyklu pak má být nižší než 21 kWh/100 km, což ukazuje, že se bavorská automobilka zaměřila i na efektivitu a nedohání dojezd jen velikostí baterie, protože na SUV této velikosti je to opravdu pěkná spotřeba. Délkou a šířkou je totiž model iX srovnatelný s X5 a výškou s X6, takže je trochu nižší než běžná SUV.
Nízká spotřeba a dlouhý dojezd i díky aerodynamice
Zvýšení celkové hospodárnosti je výsledkem mnoha inteligentně navržených řešení pro snížení hmotnosti a optimalizované aerodynamiky. Hmotnost snižuje hliníkový prostorový rám s prvky Carbon Cage. Důsledně navržená aerodynamická řešení pro přední a zadní část, stejně jako pro prostor podlahy, snižují odpor vzduchu na cx =0,25. Volitelně lze objednat kola Air Performance s průměrem 21 nebo 22 palců.
Velká baterie umožňuje i velmi rychlé nabíjení, které by spolu s dojezdem také mělo pomoci k pohodovému cestování i na dlouhé trasy. Rychlonabíjení stejnosměrným proudem výkonem až 200 kW umožní nabít baterii z 10 na 80 % kapacity za 40 minut. 10minutové nabíjení přidá 120 kilometrů dojezdu. Pozadu nezůstal ani výkon a dynamika. Dvojice elektrických motorů s celkovým výkonem 370 kW/500 k dokáže BMW iX zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 s.
Ke konstrukci pohonného systému přistupovali inženýři s maximálním důrazem na udržitelnost. Elektromotory jsou vyráběné bez použití vzácných kovů a vysokonapěťové baterie mají extrémně vysoký stupeň recyklovatelnosti. Energie použitá k výrobě bateriových článků, vysokonapěťové baterie a vozidla jako takového pochází výhradně z obnovitelných zdrojů. Na voze je celkově vysoký podíl recyklovaných a přírodních materiálů
Zvenku i uvnitř nalezneme spoustu moderních technologií. BMW iX má například nejnižší světlomety, které se kdy objevily na voze BMW Group. Standardně jsou vybaveny technologií Full-LED, ale volitelně to mohou být i laserová světla BMW Laserlight s matrixovou funkcí pro dálková světla. Také LED zadní světla jsou velmi tenká a vyznačují se výrazným světelným designem. Pokud jde o vnitřní výbavu, BMW iX bude kompatibilní například i se sítěmi 5G. Zajímavých technologických prvků na voze najdeme mnohem více, tento model je novou technologickou vlajkovou lodí, přinášející inovace z elektrické mobility, automatizovaných jízdních systémů a inteligentní konektivity.
Do výroby se BMW iX dostane ve druhé polovině roku 2021 a vyrábět se bude v továrně BMW v Dingolfingu. Uvedení na trh je pak plánováno na konec roku 2021.
Technické parametry BMW iX xDrive 50
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 385 kW, 523 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,8 kWh / 100 km, dojezd: 631 km |
Cena od | 2 684 500 Kč |