BMW iX vs. Dacia Duster
test

BMW iX vs. Dacia Duster

Srovnávací test dvou SUV s alternativním pohonem
5

Na první pohled by se mohlo zdát, že tato dvě auta mají společný jen typ karoserie, tedy že jsou obě SUV. Ve skutečnosti ale mají společného mnohem více. Například to, že mají obě alternativní pohon a obě jsou vlajkovou lodí automobilky. Tak se na ně pojďme podívat ve velkém srovnávacím testu.

Zatímco Dacia Duster je jasnou vlajkovou lodí značky, u BMW je nejvyšším modelem řada 7 a v podstatě i velké SUV X7. Elektrické SUV BMW iX ale není o moc menší než zmíněný model X7 a navíc jej automobilka označuje za svoji technologickou vlajkovou loď. Kromě kategorie SUV pak obě auta spojuje i to, že mají alternativní pohon. Zatímco BMW iX pohání elektřina, v případě Dacie Duster je to LPG. Nejprve se rychle podíváme na každé auto zvlášť a abyste neřekli, že jednomu z nich nadržujeme, vezmeme to podle abecedy.

BMW iX xDrive40

BMW iX ve verzi xDrive50 má sice vyšší výkon, ale toto je slabší verze s „pouhými“ 326 koňmi pod kapotou. Na tomto celkovém výkonu se podílí dva elektromotory. Jeden je na přední nápravě a druhý na zadní, takže má BMW iX pohon všech kol, jak už xDrive v označení napovídá. Tato verze má i menší baterii, konkrétně s využitelnou kapacitou 71 kWh. Ta zajišťuje teoretický dojezd 425 km podle WLTP.

Technické parametry BMW iX xDrive 40

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 365 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm
Baterie76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,3 kWh / 100 km, dojezd: 425 km
Cena od2 067 000 Kč

Dacia Duster TCe 100 LPG 4x2

Ani Dacia Duster TCe 100 LPG není nejvýkonnější motorizací. Můžete mít i výkonnější verze, ale verze na LPG má pouze 74 kW, tedy 100 koní, jak je uvedeno v označení. Motor má pouze jeden a to vpředu pod kapotou. Jak naznačuje i označení modelu, pohání pouze dvě kola, konkrétně ta přední. Ovšem pokud jde o dojezd, právě verze na LPG ujede nejdále. Má totiž kromě 49litrové nádrže na LPG ještě plnohodnotnou nádrž na benzín.

Technické parametry Dacia Duster TCe 100 LPG 4x2

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 341 × 1 804 × ? mm, 1 331 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon74 kW, 100 koní, točivý moment: 170 Nm
Nádrž49 l
SpotřebaKombinovaná: 6,8 l / 100 km
Cena od359 400 Kč

Pojďme ale na to srovnání. Zaměříme se přitom zejména na vlastnosti, které jsou pro nás Čechy hodně důležité. Které z těchto dvou SUV podle vás zvítězí? Je vaším favoritem BMW iX, nebo Dacia Duster na LPG?

1. Velikost kufru

První nebo jedna z prvních otázek ohledně auta je v ČR zpravidla: jak velký má kufr? Aby také ne. Jsme národ chalupářů a na chalupu je potřeba vozit různé věci a často poměrně objemné. Kdo vyrazí na chalupu dnes, poveze pravděpodobně nějakou tu basičku piv. A můžeme vás ujistit, že ta se vejde do obou vozů. Vyzkoušeli jsme to. Dokonce se jich tam vejde hned několik. Ale když k tomu potřebujete vzít ještě něco šumivého na přípitek či něco ostřejšího, budete místa potřebovat více. A jelikož BMW má objem 500 litrů a Dacia pouze 445, je jasné, že do BMW toho dáte víc. Takže po prvním souboji je to 1:0 pro BMW.

2. Dojezd

Druhým a také velmi důležitým parametrem je dojezd. Všichni víme, že většina Čechů jezdí nejraději do Chorvatska, a to zpravidla bez zastávky. Dle internetových diskuzí to vypadá, že někteří tam mají chalupu a jezdí tam každý víkend. A ujet cca 1 000 kilometrů bez zastávky, to jen tak nějaké auto nezvládne. Jak je na tom naše dvojice? Při námi naměřené spotřebě na kombinovaném okruhu to u BMW se 71 kWh je 280 kilometrů. Když jezdíte jen na Lipno, tak to stačí, ale do Chorvatska? To u Dacie s nádrží na 48,8 litrů LPG vychází dojezd na 554 kilometrů. To už by se bez zastávky dalo dojet třeba i k Baltu. Když si tedy vyberete nějaké bližší místo. Ale Dacia Duster má eso v rukávu v podobě druhé nádrže na benzín. Ta má 50 litrů, takže na ni zvládnete minimálně ještě jednou tolik. Když tedy naplníte obě nádrže, dojedete až do Splitu. Ale zvládnou to jen posádky s trénovaným močovým měchýřem. My jsme cestou do Chorvatska z Vestce u Prahy zastavovali už u Vídně, přestože Enyaq iV ještě nabíjet nepotřeboval... Každopádně zde získává bod Dacia a skóre se vyrovnává na 1:1.

3. Pohodlí uvnitř

Když už jedete například do Chorvatska a navíc bez zastávky, je potřeba odpovídající pohodlí uvnitř. A hodí se i útulný interiér, kde se cítíte jako v obýváku. Tady boduje BMW. Nejenže jsou přední sedačky jako křesla a zadní jako gauč, ale zároveň vás auto hýčká luxusními prvky. Například detaily z křišťálu, což je nejspíše pozůstatek působení Jozefa Kabaně v BMW. Výsledkem je opravdu útulný interiér. Naproti tomu Dacia nabídne jen základ v podobě obyčejných sedaček s textilním potahem a přístrojové desky z obyčejných tvrdých plastů. Takže tady boduje BMW iX a navyšuje na 2:1.

4. Vyžití pro kutily

Nejsme jen národ chalupářů a cestovatelů k Jadranu, ale i národ kutilů. Také se rádi pořádně pohrabete v motoru, že pak máte olej až za ušima? Tak to u BMW iX máte smůlu. U tohoto auta totiž ani nejde otevřít kapota! Naopak u Dacie jde kapota nejen otevřít, ale navíc má hydraulické vzpěry, což není samozřejmostí ani u mnoha o poznání dražších vozů. A k tomu na motoru není ani plastový dekl, takže zvednete kapotu a můžete se rovnou hrabat v motoru. Naproti tomu, vyklápěcí logo BMW, které slouží jako víčko hrdla pro dolévání kapaliny do ostřikovačů, žádného kutila neuspokojí. Takže Dacia srovnává na 2:2.

5. Prostor pro posádku

Ať už jedete na chalupu nebo k Jadranu, zpravidla jede celá rodina. Kromě útulnosti interiéru je tedy důležitý prostor pro posádku. Sedám si do obou vozů „za sebe“. Zatímco v BMW iX mám spoustu místa před koleny, v Dacii se dotýkám koleny sedačky před sebou. Tady není co řešit, body získává BMW, které má ostatně o poznání větší karoserii. Takže stav po pěti disciplínách je 3:2.

6. Ochota pracovat

Chalupáři i kutilové mají jedno společné. Občas je potřeba převézt něco, co není úplně čisté. Ať už je to dřevo do kamen nebo třeba nějaké harampádí. V tu chvíli už výše zmíněnou útulnost tolik neřešíte. Ostatně, do obýváku, který uvnitř připomíná spíše BMW iX, byste si to také nedali. A nastoupit třeba po houbaření v zablácených gumákách do BMW iX by se vám asi také úplně nechtělo. Zkrátka pracantem je Dacia Duster a skóre se srovnává na 3:3.

7. Dynamika

Znáte ten pocit, když vás auto po rozsvícení zelené na semaforu zatlačí do sedačky a jste pryč dřív, než vůz vedle vás stihne zareagovat? Tak ten v Dacii Duster určitě nezažijete! Tříválec pod kapotou nemá výkonu na rozdávání, zvláště na LPG. Ostatně, na dálnici se do kopce nerozjíždí zrovna ochotně ani na maximálně povolenou stotřicítku. A když chcete větší dynamiku, škubne a přepne na benzín. Naproti tomu má BMW iX velmi solidní dynamiku i ve slabší verzi xDrive40. Takže se opět dostává do těsného vedení 4:3. Je to napínavé, že?

8. Řazení

Dynamika je super, ale každý pořádný řidič ví, že bez „šaltpáky“ a zvuku motoru je to o ničem. Stačí se podívat do diskuzí pod články o autech, kde na toto téma odborníci diskutují. Většina z nich sice v elektromobilu nejela, ale je to přeci jasné. A co na tom, že sprint na stovku trvá Dacii Duster více než dvakrát tak dlouho? Prostě šestikvalt je oproti jednokvaltu v BMW bezkonkurenční výhoda, takže Dacia vyrovnává na 4:4.

9. Spotřeba

Abych nezapomněl na jeden důležitý parametr, podívejme se na spotřebu. I to je jedno z typických témat, o kterých odborníci ve stravovacích zařízeních horlivě diskutují. Díky tomu každý ví, že například „ofce v tédéíčku“ jezdí za 4,5 litru nafty na 100 km. Ale jak je to s našimi soupeři? Kombinovaný okruh ze seriálu Zaostřeno na spotřebu zvládlo BMW iX se spotřebou 25,3 kWh/100 km a Dacia Duster za 8,8 l/100 km. Co s tím ale? Jak ta čísla porovnat? BMW má sice téměř trojnásobnou hodnotu, ale jak porovnat kilowatthodiny a litry? Nejlepší bude to přepočítat na peníze. Když nabíjíte doma, bude to zpravidla za cenu mezi 3 až 4 korunami za kilowatthodinu. Tedy, pokud jste neměli elektřinu od „Bohemky“ a nemáte teď DPI. Naproti tomu, LPG doma nenatankujete a na čerpací stanici jsem při tankování za každý litr zaplatil 16,2 Kč. Takže s BMW iX budete většinou jezdit mezi 75 haléři a korunou na kilometr, zatímco s Dacií Duster za korunu a 42 haléřů. Navíc, když nemáte možnost nabíjet doma, můžete s BMW „sockovat“ u Lidlu, jak to s oblibou dělají majitelé luxusních elektromobilů. LPG nikde zdarma nenatankujete, takže BMW iX zvyšuje skóre na 5:4.

10. Kolik to stojí

Nakonec si dáme jednu ožehavou otázku. Kolik Dacií Duster si můžu koupit za cenu jednoho BMW iX? Testované kousky jsou sice ve vyšší výbavě, ale pro jednoduchost porovnejme základní výbavy. BMW iX xDrive 40 začíná na 2 127 970 Kč, zatímco Dacia Duster TCe 100 LPG 4×2 stojí v základu 359 400 Kč. Takže za cenu jednoho BMW byste si mohli koupit skoro 6 Dacií. Ale zkoušeli jste si někdy koupit 0,92 auta? To by asi neklaplo, že? Tak řekněme, že by to bylo 5 Dacií a zbylo by na nějakou příplatkovou výbavu. Takže cenou to Dacia srovnává na nerozhodný stav 5:5.

Takže nakonec to skončilo remízou. Čekali jste tak vyrovnaný souboj? Já tedy ne, ale už to tak je. Nakonec to tedy bude na vás, milí diváci. Napište nám do diskuze, které z testovaných aut je vaším favoritem? Koupili byste si raději BMW iX, nebo pět Dacií Duster?

Tento netradiční srovnávací test je naším posledním letošním článkem. Ale příští rok budou další zajímavé články. Mějte veselý konec roku (snad vás i tento test pobavil) a přejeme vám vše nejlepší do roku 2022!

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Hezké silvestrovské srovnání, pobavilo mě to, samozřejmě vážně to brát nelze :)
Ivan Hoe
Ivan Hoe
🤣 to je zase hromada manipulací... Zatímco LPG se tankuje za nejdražší ceny v ČR, tak doma se nabíjí za staré ceny nočního proudu a osekané na dřeň o ostatní poplatky dodavatele energií etc. A po kolikáté už tu čtu o trénovanem měchýři kterému by z pohledu prostatika velmi slušela nejméně půlhodinová zastávka každé dvě hodiny jízdy, protože existují i jedinci co jsou schopni močit v kuse až 20s a zbytek můžou... třebas oklepávat? 👍😀 Já vím, taky kafe (pár za cestu pro kardiaky), několik obědů je taky třeba (jsme národ hubeňourů co jí 6x denně velké jídlo) 😜 prostě klasický extrémní flame na petrolheady. Jak nás můžou považovat za normální s touhle rétorikou - furt ode zdi ke zdi 😔

A co bych si z těch dvou koupil? Bez nejmenší diskuse a zaváhání Dacii (a to říkám jako majitel e-trona co nemá ekonomický nedostatek). Protože SUV je primárně do terénu, tam si při blbnutí nebo pracovních záležitostech v přímém porovnání BEV proti Dustru neškrtnou. Viděl někdo jakou má prostupnost terénem, jak poctivý má podvozek? To je o třídu jinde... no a pětinásobek ceny u auta které vydrží díky baterkám a omezené softwarové podpoře dost pravděpodobně méně let a ještě by vás mrzelo ho používat jako skutečně pracovní a užitkové auto je naprosto ultimátní game changer.
Alex Ander
Alex Ander
Naprosto genialni clanek! Chci takovych vic!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze