Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách a občas nechybí ani test reálného dálničního dojezdu. Ten patří mezi ty nejnáročnější a dalším elektromobilem, který se ho zúčastnil, bylo BMW iX M60. Jedná se o jedinou verzi, která nabízí 619 koní a současně baterii s využitelnou kapacitou 105,2 kWh. Vůz přijel do testu obutý na letních pneumatikách Pirelli P Zero a velikost aerodynamicky tvarovaných kol činila 22". Větší disky se na vůz již nevejdou, a tak se jednalo o naprostý vrchol, který měl být od počátku proti nám. Čím má totiž vůz větší kola, tím je vyšší spotřeba, a tak jsme s velkým napětím očekávali, jak si verze M60 poradí s těžkou dálniční zkouškou.
Technické parametry BMW iX M60
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 584 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 455 kW, 619 koní, točivý moment: 1 100 Nm |
Baterie | 111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,8 kWh / 100 km, dojezd: 563 km |
Cena od | 3 460 600 Kč |
Jelikož se jedná o to nejlepší z modelové řady iX, asi není divu, že základní cena vozu činí 3 493 100 Kč. Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně z nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení, dálniční dojezd se tak dal otestovat velmi dobře. Na začátku testu jsme měli nabito na 90 % a vůz hlásil, že do cíle dojedeme s 53 % baterie. Počasí nejsportovnějšímu SUV s logem BMW celkem přálo. V den testu totiž bylo slunečno, sucho a teplota dosahovala 25 °C. Ve voze jel řidič se spolujezdcem a klimatizace byla nastavena na druhý rychlostní stupeň a teplotu 21 °C.
Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Udržovali jsme maximální povolenou rychlost za pomoci aktivního adaptivního tempomatu. Zjistili jsme, že tachometrovým 130 km/h odpovídá rychlost dle GPS měření 128 km/h. Na otočku u Rozvadova jsme dorazili se spotřebou 27,8 kWh/100 km a vozu zbývalo ještě 53 % kapacity baterie. BMW se tak v odhadu trefilo naprosto přesně, což je velké plus. Leckterá konkurence totiž stav baterie v cíli postupně upravuje a většinou během trasy dále snižuje. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s lepší spotřebou, a to 25,9 kWh/100 km.
Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na 24,2 kWh/100 km s tím, že průměrná rychlost činila 120 km/h, což odpovídá běžnému dálničnímu tempu s několika zpomaleními. Auto po dojetí do cíle ukazovalo ještě 84 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli mělo ještě 19 % baterie. Reálný dálniční dojezd BMW iX M60 je proto v nejhorším možném scénáři okolo 360 kilometrů. Musíte ale stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky vozu, která dovoluje jet až 250 km/h. Kdo si totiž neohlídá svou pravou nohu, na plně nabitou baterii ujede sotva 250 km. To už se ale bavíme o tempu, kterého lze dosáhnout jen na některých německých dálničních úsecích. Jinde v Evropě se tak jízda po dálnici s nejvýkonnější verzí BMW iX stane celkem úspornou.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Stale bohuzel tedy plati, ze Tesla je proste hrozne auto, ale super elektromobil.
Jsem si navic jisty, ze ve vyssich rychlostech by to Tesla natrela spotrebou BMW jeste vice.
Hrozné, proč už s tím nepřestanou? Každý už moc dobře ví, jak to je a když neví, tak si to snad zkusí a potom čučí jako puk. To je jako když jeli s Hnojdé Ioniq 5 na fotbal do Švýcarska, taky prý vyjížděli z Prahy s baterkou nabitou na 100% a první zastávku dělali až na Rozvadově 🤡😂 a druhou až v Mnichově. Neuvěřitelný odvaz, vždyť to jde ve dvou v klidu otočit