Už je to pár měsíců zpět, kdy se k nám do redakce dostalo nejrychlejší provedení BMW iX. Označení M60 jej posouvá do kategorie hodně rychlých elektromobilů, stále to ale neznamená, že se jedná o plnotučné „Mko“, které byste mohli vzít na závodní okruh. V rámci testovacího cyklu jsme otestovali spotřebu i dálniční dojezd, přičemž se ukázalo, že přes 600 koní si nežádá tak velký odběr elektrické energie, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jak je na tom ale druhé největší elektrické BMW po stránce užitečnosti a každodenní praktičnosti? Předem je nutné poznamenat, že model iX je hodně nápadné auto a kdo nemá rád pozornost kolemjdoucích a okolních řidičů, ten bude z návalu pozornosti možná až nepříjemně překvapen.
Technické parametry BMW iX M60
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 584 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 455 kW, 619 koní, točivý moment: 1 100 Nm |
Baterie | 111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,8 kWh / 100 km, dojezd: 563 km |
Cena od | 3 460 600 Kč |
BMW iX je elektrickou alternativou k modelu X5, který je sice stále v nabídce, ale s postupným přechodem na elektromobily se dá očekávat, že v následujících letech už nedostane nástupce. Zajímavostí je, že navzdory vysoké hmotnosti vozu se BMW uchýlilo k tomu, že iX využívá hliníkový prostorový rám doplněný ve střeše, na bocích a v zadní části výztuhami z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Nebýt tohoto řešení, pohotovostní hmotnost by zřejmě dosáhla hranice tří tun, což je už vážně dost... I tak ale ve výbavě najdeme například bezrámová okna ve dveřích. Mnozí z vás se ale jistě ptají, v čem se vlastně verze M60 liší od zbytku modelové řady iX.
V tomto ohledu je odpověď jednoduchá – skoro to nejde poznat. Karoserie je sice vybavena specifickými aerodynamickými prvky, ale ty je možné dokoupit i pro běžné verze za tučnější příplatek. Mám na mysli vertikální vzduchové clony v předním nárazníku, které přivádí vzduch k brzdám předních kol. Dále tu jsou černé proudnicové prvky v D-sloupcích a výrazněji tvarovaný zadní nárazník. Nepřehlédnutelným prvkem jsou 21" kola s aerodynamickým tvarem disků. V našem případě však vůz obouval ještě o palec větší disky, což je maximum, které lze na BMW iX M60 dostat. Důležitým aspektem je také aerodynamika, která navzdory divokým tvarům karoserie nabídne v režimu Sport součinitel odporu vzduchu 0,26. To je vynikající hodnota vůči tomu, o jakém elektromobilu se tady vlastně bavíme.
BMW iX je pak auto plné zajímavých řešení. Na jeho přední masce se nachází samozacelovací materiál, která po zahřátí umí vyhladit jemné škrábance. Současně vůz nenabízí „frunk“, což se u elektrických BMW stává standardem. Kdo se pak pečlivě stará o doplnění kapaliny do ostřikovačů, ten bude muset „kliknout“ na přední logo výrobce. Po jeho otevření se totiž objeví nálevka. A jelikož testovaný vůz není prcek, je jasné, že v jeho kabině bude moře místa. V interiéru je ho tolik, že si člověk přijde spíše jako v luxusním apartmá. Absence středového tunelu navíc přináší další prostor pro nohy předních cestujících, což je významné plus. Dominantou kabiny je pak prohnutý panel se dvěma propojenými displeji. Ten je tvořený digitální přístrojovkou o velikosti 12,3" a kontrolním displejem o velikosti 14,9". Tyto dvě „televize“ mají vynikající čitelnost, rozlišení a řidič se po chvíli dobře orientuje v tom, co má kde hledat.
Vůz dostal nejnovější generaci multimediálního systému (BMW Operační systém 8). Ten vyniká bleskovými reakcemi na jednotlivé povely a širokým množstvím nastavení i mnoha funkcemi. Mezi nevýhody vozu ale řadím tvar volantu, který se drží dost netypicky a hlavně při rychlejší jízdě je kvůli němu pocit z řízení dost zvláštní. Ani integrovaná hlavová opěrka jinak dokonalých sedadel není zrovna to, co bych chtěl mít ve voze v této cenové kategorii. Její sklon je totiž nepřirozený a některé postavy by mohla nepříjemně tlačit do krku. Vše ale vynahrazuje vynikající audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Ten disponuje 30 reproduktory, výkonem 1 615 W a 28kanálovým zesilovačem. Basové reproduktory jsou navíc ukryté i v sedadlech, takže není výjimkou, že hlasitá taneční hudba dokáže s vaším tělem provést nevídané věci.
Musím přiznat, že ačkoliv mi rukama prošlo již několik stovek vozidel, teprve BMW iX M60 mi ukázalo, že jde vytvořit velmi dobře hrající audiosystém. Bezchybná čistota, 4D zvuk a basy, které slabším povahám mohou hnout se žaludkem. Navíc je přítomná audioaparatura dostupná jen a pouze pro iX M60. Žádné jiné BMW tuto „hračku“ nenabízí. Koho by ale nebavilo audio, ten si jistě přijde na své po dynamické stránce. 619 koní a 1 015 Nm točivého momentu dokáže velká kouzla s tímto těžkým a na pohled neohrabaným SUV. Sprint z 0 na 100 km/h trvá 3,8 sekundy a maximální nejvyšší rychlost se může zastavit na hranici 250 km/h. Jenže BMW už neřekne jednu dost důležitou věc, se kterou by přitom měl každý počítat. Ačkoliv je akcelerace z místa naprosto brutální a zátah nepřerušovaný, může se stát, že BMW iX M60 najednou ztratí sílu a bude připomínat něco, co má sotva poloviční výkon.
Mluvím o situaci, kdy s vozem jedete delší dobu rychleji a opakovaně brzdíte/zrychlujete. Pojem delší doba přitom není rozhodně několik desítek kilometrů. Stačí, abyste se nechali vyprovokovat sesterským BMW X5 M Competition a během tří ujetých kilometrů se ze vzájemného souboje stane prohra, která půjde na vaše konto. iX M60 není sportovní náčiní, se kterým někdo bude likvidovat zkušené řidiče sportovních sedanů s výkony přes 500 koní. Zde se bavíme o elektromobilu, který v pohodě zvládne dálniční přelet v rychlostech daleko převyšujících české zákonné limity. Současně ale běda těm, kteří se vydají na okresní silnici brzy v neděli ráno a zkusí si vyčistit mozek. Brzdy po chvíli přestanou stačit a výkon se po jisté době omezí na úroveň, kdy by vám s jistou dávkou přehánění stačil malý kompaktní hatchback s výkonem okolo 300 koní.
Přitom po podvozkové stránce je na tom BMW iX M60 přímo bravurně a opět platí, že nic lepšího jsem asi ještě neřídil. BMW totiž instalovalo plavný a přitom sebejistý adaptivní vzduchový podvozek, který dokáže filtrovat i ostřejší nerovnosti. V zatáčkách vůz nedává příliš znát svou hmotnost a posádka se cítí, jako by vůz nejel, ale doslova letěl na nějakém koberci. To vše platí v případě 22" disků, což je přímo obdivuhodné. Vše podtrhuje natáčení zadní nápravy a zesílený příčný zkrutný stabilizátor vzadu. Finální verdikt tak bude vůči variantě M60 velmi přívětivý. BMW iX je v této verzi stále komfortní elektrické SUV, které posádku dokonale rozmazlí po všech směrech a odveze ji rychlostí blesku. Nebýt divně tvarovaného volantu, nepříjemných opěrek hlav a faktu, že rychlonabíjení výkonem 200 kW je takřka vždy jen planým slibem, jednalo by se o nejdokonalejší elektrické BMW aktuální nabídky.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Potkal jsem ho u Ionity na Samerbergu na to líný nabíjení si jeho majitel celkem stěžoval.