Prolezli jsme BMW iX, výstavní skříň technologií bavorské automobilky

8
Prolezli jsme BMW iX, výstavní skříň technologií bavorské automobilky
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Automobilka BMW představila po dlouhé době čistokrevný elektromobil
  • První od roku 2013, kdy se začalo vyrábět BMW i3
  • BMW iX má novou elektrickou platformu a elektrický pohon 5. generace

BMW iX, po i3 druhý čistokrevný elektromobil této bavorské automobilky, se představil již na podzim roku 2020 formou digitální premiéry. Průběžně jsme se dozvídali jen útržkovité informace a trochu více zjistili začátkem června taktéž na digitální konferenci o tomto autě. Naživo jsme si BMW iX mohli prohlédnout až v Karlových Varech, kde si toto elektrické SAV (sports activity vehicle), jak jej automobilka označuje, odbylo českou premiéru.

BMW iX je v Česku, prolezli jsme výkladní skříň technologií automobilky z Mnichova – První pohled

Běžně při prvních dojmech začínáme vnějším designem, ale zde udělám výjimku. Designéři BMW totiž toto auto navrhovali stylem „zevnitř – ven,“ takže nejprve udělali interiér, aby odpovídal jejich představám, a až poté tvořili zevnějšek auta. Začnu tedy také uvnitř.

Začínám usednutím na pozici řidiče. Interiér tohoto kusu je pošitý vínovou kůží, která vypadá hezky a poloha za volantem je příjemná. Přístrojová deska je zalomená tak, aby byla orientovaná na řidiče, jak jsme u vozů BMW zvyklí. Platí to i o displeji, který spojuje digitální kokpit a středový displej infotainmentu v jeden širokoúhlý. Na první pohled zaujmou ovládací prvky z křišťálu. Ihned mě napadá, zda nejde o podpis Jozefa Kabaně za jeho krátké působení v BMW. O něm je totiž známé, že křišťál je jeho oblíbeným materiálem, nejen v interiéru.

Křišťálové prvky v interiéru BMW iX

Z křišťálu je například kolečko pro ovládání středového displeje, které je umístěné před loketní opěrkou. To je sice ve vozech BMW běžné, ale v modelu iX je použita nejnovější generace systému iDrive, jejíž ovládání funguje trochu jinak, než jsme z ostatních vozů BMW zvyklí. Na podrobnější zhodnocení ale budu potřebovat delší zkušenost z běžného testu včetně vyzkoušení hlasového asistenta Hello BMW. Věřím ale, že snahou vývoje softwaru bylo, aby ovládání bylo jednodušší. Menu ale vypadá jinak a bude potřeba si to trochu osahat a zvyknout si na jiný systém. Jeho součástí je i rozšířená realita, která se promítá na head-up displej, ale to bude také možné vyzkoušet až během testu.

Shy Tech – skryté ovladače a technologické prvky

Celkově je v interiéru snaha o skrývání ovládacích a technologických prvků do použitých materiálů, aby právě tyto prvky nenarušovaly design vozu. BMW tomu říká Shy Tech a příkladem jsou například dotyková tlačítka okolo již zmíněného křišťálového kolečka, která jsou schovaná do dřevěného dekoru. Můžeme to vidět například na pohodlných sedačkách s výhřevem, ve kterých jsou například schované i reproduktory špičkového 4D zvukového systému, který využívá pro zintenzivnění pocitů například i vibrace sedaček. Je to opravdu zajímavý zážitek.

Ovládací prvky pro nastavení polohy sedaček jsou na výplních dveří a mají tvar sedačky, jak známe od jiné bavorské automobilky. Vyrobeny jsou z křišťálu, což je originální materiál a typický pro BMW iX. Nastavuji si tedy sedačku tak, abych měl co nejpohodlnější pozici za volantem. Následně se přesouvám „za sebe“ kvůli vyzkoušení prostoru vzadu. Zajímavé je ale otevírání dveří, protože není řešené klasickou páčkou, jak známe z ostatních aut. Stačí zmáčknout příslušné tlačítko a dveře odskočí. Elektrické otevírání pomocí servo-motorů ale nemají, takže je poté musíte otevřít ručně.

I na zadních sedačkách BMW iX je spousta místa

Vzadu mě zaujalo tvarování opěradla, které má směrem ke dveřím plynulé zakřivení a působí tak trochu jako pohovka. Největší pohodlí mají samozřejmě cestující na krajních sedačkách, ale díky velké šířce interiéru je zde dost místa i pro cestujícího uprostřed, kterého potěší hlavně absence středového tunelu díky úplně ploché podlaze. Místa na nohy je opravdu nadbytek a i při své výšce přes 190 centimetrů mám „za sebou“ před koleny určitě víc než 10 centimetrů, odhadem možná i okolo 15 cm, což je nevídané. To je opravdu skvělý přínos dlouhého rozvoru a prostorově efektivnější elektrické platformy.

V interiéru je také použito velké množství recyklovaných materiálů. Například koberečky jsou z recyklovaného nylonu. Celkově je na výrobu v továrně ve městě Dingolfing použita pouze obnovitelná energie z vodní elektrárny. I při výrobě auta tedy BMW klade důraz na ekologii. Když jsme uvnitř, podívejme se ještě do zavazadlového prostoru, který má objem 500 litrů včetně prostoru pod podlahou, kam lze umístit například nabíjecí kabely. Zajímavé je, že po otevření pátých dveří, na kterých jsou zadní světla, jsou druhá obrysová světla uvnitř po stranách zavazadlového prostoru, takže v noci je auto osvětlené i po otevření pátých dveří a fungují tam i blinkry.

A teď už konečně k zevnějšku. Ten je tedy do velké míry určený právě vnitřním prostorem, ale i když to na první pohled nevypadá, velmi důležitá byla snaha o co nejlepší aerodynamiku. Kvůli tomu má BMW iX například zakrytovaný podvozek, nebo litá kola s optimalizovanou aerodynamikou. Pomůže samozřejmě i zakrytá přední maska a výsledkem je součinitel odporu vzduchu cx=0,25. To je na poměry vozů SUV výborná hodnota.

Povedl se vnější design BMW iX?

Vnější design budí různé reakce, ale shodli jsme se na tom, že naživo vypadá BMW iX mnohem lépe než na fotografiích. Má sice výrazné ledvinky na přední masce, které jsou například u BMW X7 často kritizované, ale u X7 podle mě působí rušivě hlavně poměr velikosti výrazných chromovaných ledvinek k tenkým světlům. Zato plné černé ledvinky s černým lemem a zlatavými trojúhelníky na ploše ledvinek jsou jiné a podle mě vše k sobě ladí, přestože celkově jsou ledvinky ještě větší a naopak světla ještě tenčí. Jde totiž o nejtenčí laserová světla, jaká BMW použilo.

BMW iX se mi líbí i zezadu, přestože někomu vadí tenká zadní světla. Stejně jako předek to působí futuristicky a vypadá jako celek pěkně. Trochu problém mám ale se zadní částí boku. Možná je to tenkým černým pruhem, který propojuje boční okna se zadním oknem v kombinaci s velkou plochou zadního blatníku. Tento prvek trochu připomíná BMW i3, kde ale místo černého plastového pruhu bylo opravdu okno, byť v této části nižší než boční okna. Je ale možné, že si na tento designový prvek časem zvyknu a přijmu ho.

Netradiční kliky dveří

Z boku pak, kromě celkového tvaru bočních oken s již zmíněným černým pruhem vzadu, zaujmou kliky dveří. Zatímco většinou se u elektromobilů dělají zapuštěné kliky, které buď automaticky vyjíždí, nebo se nějak vyklápí, BMW iX má originální řešení. Jsou to prohlubně, do kterých pro otevření strčíte ruku a zmáčknete tlačítko. Zároveň pak za tuto prohlubeň dveře otevřete. Otázkou je, jaký vliv to má na aerodynamiku ve srovnání se zapuštěnými klikami, ale designérům BMW se i přesto podařilo dosáhnout skvělé aerodynamiky. Tyto prohlubně mají zlatavý rámeček a stejnou barvu má i lišta, která lemuje spodní hranu bočních oken.

Na BMW iX je zajímavé, že nemá otevírací kapotu, stejně jako Mercedes EQS. To je tedy společná nevýhoda těchto dvou luxusních elektromobilů, protože to znamená absenci předního kufru (takzvaného „frunku“). I když je pod zavazadlovým prostorem přihrádka na kabely, je určitě praktičtější mít samostatnou přihrádku pod přední kapotou, abyste nemuseli vyndávat zavazadla, když potřebujete kabely. BMW má ale elegantnější řešení dolévání kapaliny do ostřikovačů. Jednoduše odklopíte logo BMW na kapotě a otevře se vám přístup do hrdla nádržky s kapalinou do ostřikovačů. Jiný úkon není podle BMW ze strany uživatelů potřeba.

Dvě motorizace doplní ještě jedna rychlejší

Momentálně jsou v nabídce verze 40xDrive a 50xDrive. Obě mají pohon všech kol, ale první jmenovaná má menší baterii a nižší výkon. Verze 50xDrive je elektromobil s jednou z největších baterií na trhu, protože má celkovou kapacitu 111,5 kWh a využitelnou 105,2 kWh. Díky tomu má dojezd podle WLTP až 630 kilometrů. Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu se pak z 10 na 80 % nabije za pouhých 35 minut. Výkonnější verze má 523 koní a slabší 326 koní. Ta má baterii o využitelné kapacitě 71 kWh a dojezd je podle WLTP až 425 kilometrů. Ta může nabíjet maximálním výkonem 150 kW a udávaný čas z 10 na 80 % je 31 minut. Chystá se ale i verze M60xDrive s výkonem okolo 600 koní.

Obě verze pak mohou tahat nebrzděný přívěs do 750 kg a brzděný dokonce až o hmotnosti 2,5 tuny, takže v pohodě utáhnou například větší karavan. BMW samozřejmě slibuje i skvělé jízdní vlastnosti, ale to si budeme moci ověřit až při prvním svezen . Každopádně je BMW iX opravdu zajímavé auto a moc se těšíme, až si vyzkoušíme i to, jak jezdí.

Technické parametry BMW iX xDrive 50

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 510 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 523 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,8 kWh / 100 km, dojezd: 631 km
Cena od2 684 500 Kč
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nechci kritizovat, ale ať mi nikdo netvrdí, že tvar tlačného remorkéru nemá vliv na Cx. Nevím pro koho je to auto vyrobené, ale pro běžné spotřebitele určitě ne.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naposledy upraveno: 22. 8. 2021 15:21
i3 byl geniálně inženýrský nadčasový počin s velmi zajímavým wow efektem a dodnes asi něj eko BEV s velmi jednoduchou možností second-life segmentových baterií ... iX je podle mě zajímavý nástupce, opravdu zajímavé a lehce odlišitelné BEV, BMW prostě umí přemýšlet inovativně a neokoukaně... zařadím do variant pro nástupce Audi 👍 (jen ty kliky bych zaslepil, bude se tam asi držet bordel 😕)
karlos
karlos
Sice výstavní skříň technilogií, ale design je příšerně odporný.
Josef L
Josef L
Auto se mi vůbec nelíbí, chápu ale, že pro majitele lososových košilí v bílých botách to bude ideální :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze