Známe další detaily o BMW iX. Některými nás potěšilo, jinými zklamalo

1
Známe další detaily o BMW iX. Některými nás potěšilo, jinými zklamalo
Fotografie: BMW
  • BMW iX má minimum tlačítek, hlasové ovládání a umožní částečně autonomní řízení
  • Používá pouze 400V systém, ale přesto nabíjí relativně rychle
  • I přes velký předek nemá přední kufr, takzvaný „frunk“

BMW po letech, kdy vyrábělo jen městský elektromobil i3, přišlo s velkou elektrickou ofenzívou. Nejprve představilo iX3, poté iX a následně sedan i4. Zatímco iX3 a i4 vychází z běžných modelů, velké SUV iX je od počátku stavěné jako elektromobil a z tohoto pohledu mnohem zajímavější. Hlavně půjde o elektrickou vlajkovou loď BMW. O představení jsme již psali, ale fyzicky jsme auto ještě neviděli a spousta oblastí stále zůstává zastřena tajemstvím. Dostali jsme ale možnost nahlédnout alespoň trochu pod pokličku díky rozhovoru s Johannem Kistlerem, šéfem projektu iX.

Dozvěděli jsme se například to, jak vznikal koncept ovládání vozu, který odboural většinu tlačítek v interiéru. Automobilka si dělala průzkum mezi zákazníky, aby zjistila, co považují za opravdu důležité. Výsledkem je tedy moderní minimalistický interiér s dvěma velkými displeji a minimem tlačítek. Důležité je také hlasové ovládání, kterým může řidič využívat různé funkce, aniž by jeho pozornost odvádělo hledání správného tlačítka. BMW iX je také podle automobilky připraveno na částečně autonomní řízení, které ovšem zatím omezuje legislativa.

Náš dotaz směřoval také na rychlost nabíjení a napětí trakční baterie. Zatímco některé automobilky využívají 800V systém, který umožňuje vyšší nabíjecí výkon a teoreticky i vyšší efektivitu pohonu, BMW iX sází na standardních 400 V. I přesto ale podporuje nadprůměrný nabíjecí výkon až 200 kW, který umožňuje nabití baterie o využitelné kapacitě 105 kWh z 10 na 80 % za 30 minut. Těchto hodnot dosahuje podle Johanna Kistlera v ideálním rozmezí teplot od 10 do 30 °C. Tento nabíjecí čas, který BMW udává, není špatný, ale přiznáváme, že je to trochu zklamání. S 800V architekturou by bylo možné dosáhnout lepších hodnot. Kistler je ale přesvědčený, že jde v současné době o ideální kompromis.

Ptali jsme se také, zda BMW iX má pádla pod volantem pro regulaci rekuperace, nebo alespoň možnost plachtění bez rekuperace. Zmíněná pádla sice nemá, ale podle Johanna Kistlera má možnost volby dvou režimů rekuperace. Tím prvním je jednopedálové ovládání, kdy po sundání nohy z pedálu akcelerace auto brzdí rekuperací až do zastavení, není tedy ve většině případů nutné používat brzdový pedál. Tím druhým je právě plachtění s vypnutou rekuperací, kdy se rekuperace aktivuje brzdovým pedálem. S pádly pod volantem je to podle nás pohodlnější, ale toto řešení považujeme za dostačující a důležité je, že rekuperaci je možné i vypnout.

Jelikož nás u BMW iX3 překvapil obrovský nevyužitý prostor pod přední kapotou, kam by se v pohodě vešel velký přední kufr, takzvaný „frunk,“ zajímalo nás, jak na tom v tomto směru bude model iX. Ten má zadní kufr o objemu 500 litrů, ale vpředu prý kufr nebude. Je tam prý elektronika. To je podle nás velká škoda, protože alespoň přihrádka na kabely se pod kapotou hodí a vešla se i do malinkého BMW i3 s kratičkou kapotou. Objem kufru vzadu je sice dostatečný, ale pokud je plný zavazadel, nechcete v případě potřeby vyndávat kabely z přihrádky pod kufrem.

BMW iX je určitě velmi zajímavé auto a moc se na něj těšíme. Ale potvrzuje se, že žádné auto není dokonalé a i na BMW iX jsme našli nějaké slabší stránky. Výkon auta, jeho spotřeba a dojezd nebo i luxusní interiér s moderním ovládáním jsou ale mnohem podstatnější vlastnosti, byť některé by se daly vylepšit. Určitě by i zmíněné detaily nejednoho zákazníky potěšily a usnadnily mu cestování.

Technické parametry BMW iX xDrive 50

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon370 kW, 500 koní
Baterie110 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21 kWh / 100 km, dojezd: 600 km
Cena od2 480 400 Kč