😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Jak rychle se nabije nové Volvo XC40 Recharge? Změřili jsme to!

Test nabíjení
Jak rychle se nabije nové Volvo XC40 Recharge? Změřili jsme to!
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Dosáhli jsme maximálního výkonu nabíjení 143 kW
  • Celková nabíjecí křivka spadá do průměru, nad 90 % je pak výkon velmi špatný
  • Volvo potěší hezkou a přehlednou grafikou

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší reálnou zkouškou nové elektrické Volvo XC40 Recharge ve verzi Twin, tedy s pohonem všech 4 kol, výborným výkonem 400 kW a baterií s využitelnou kapacitou 75 kWh (78 kWh celkově). Volvo pořídíte od 1,2 milionu Kč včetně DPH ve verzi s menší baterií a nižším výkonem, případně za 1 480 000 Kč s DPH v testované verzi, přičemž s maximální výbavou se pak cena vyšplhá na 1,6 milionu Kč. Rychlost nabíjení otestujeme na Hyperchargeru PRE v Klecanech u Prahy, který umí poskytnout výkon až 150 kW, tedy přesně tolik, kolik činí limit nabíjecího výkonu auta.

Volvo XC40 Recharge – test nabíjení

Technické parametry Volvo EX40 (2021) Twin

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm
Baterie78 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 416 km
Cena od1 414 000 Kč

Volvo XC40 Recharge může sloužit jako univerzální rodinné auto. V našem testu ale vykázalo neobvykle vysokou spotřebu, v kombinovaném provozu kolem 29 kWh na 100 km, což v kombinaci s ne úplně velkou baterií znamená pouze průměrný dojezd 250 až 300 kilometrů, alespoň tedy při teplotách mezi 10 a 5 stupni Celsia. O to důležitější je opravdu rychlé nabíjení, které by toto manko mohlo vyrovnat. Volvo slibuje nabíjení výkonem až 150 kW, což je mezi SUV této cenové kategorie nadprůměrná hodnota. Jak si v této disciplíně tedy Volvo vede?


K Hyperchargeru PRE jsem dorazil s pouhými 2 % baterie po 100 kilometrech dálniční jízdy. Protože byla teplota vzduchu jen kolem nuly, snažil jsem se baterii patřičně zahřát prudkými akceleracemi a zpomaleními (takzvaný JoJo efekt), abychom dostali co nejlepší nabíjecí křivku, která by nebyla ovlivněna nízkou teplotou. A povedlo se. Volvo obecně zvyšuje výkon hodně postupně a opatrně, přesto jsme se prakticky hned dostali na 110 kW a postupně až na 143 kW při 15 %. Za pozornost stojí neobvykle vysoké napětí baterie, kdy i takřka úplně vybitá baterie má napětí 390 V, přičemž hodnotu 400 V přesáhne už v 10 %. To je mimochodem totožná hodnota, které dosahuje dosavadní rekordman mezi 400V auty, Audi e-tron.

Nabíjení je zpočátku hezky rychlé a dosáhli jsme výkonu přes 140 kW. Nad 80 %, ale zejména nad 90 %, už je ale velmi pomalé

Maximální nabíjecí výkon, kterého jsme dosáhli, činil přes 143 kW. To je velmi solidní hodnota, některé konkurenční vozy s 800V architekturou (Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6) za podobnou cenu už se ale umí nabíjet výrazně rychleji, a to vysoko přes 200 kW. Tento nabíjecí výkon ale Volvo nedrží příliš dlouho a už kolem 30 % začíná klesat. V 50 %, kterých jsme dosáhli za 21 minut, pak činí už 92 kW. Volvo se tak paradoxně i do 50 % nabíjí o trochu pomaleji než konkurenční auta na MEB platformě, jako je Škoda Enyaq, VW D.4 a Audi Q4 e-tron, které drží nabíjecí výkon (ač nižší) déle a na jaře dostanou OTA update dále nabíjení zrychlující.

Volvo XC40 Recharge

70 % jsme pak dosáhli za 34 minut, což je poměrně solidní výsledek, i když opět o něco horší než u konkurence. 80 % pak Volvo dosáhlo za 43 minut a nabíjecí výkon v této fázi nabíjení činil už jen 45 kW. Časově se tedy příliš nevyplatí dále Volvo nabíjet, pokud jste ve spěchu a potřebujete co nejrychleji nabít a pokračovat v cestě. U Volva je ale problém ve vysoké spotřebě, protože 80 % nabití vám na dálnici zajistí dojezd jen 200 kilometrů. Pokud by to ale nestačilo na dojetí do vaší cílové destinace, spíše je lepší zastavit ještě jednou a využít výrazně vyšší rychlosti nabíjení při nižší úrovni nabití, než čekat na nabití do 90 %. Cokoliv výše pak už nemá vůbec smysl, protože pak se rychlost nabíjení sníží na 7 kW a zbylých 10 % pak autu trvá nabít ještě hodinu.

Volvo XC40 Recharge
Volvo potěší přehlednou a vkusnou grafikou obrazovky nabíjení
Z 2 % do Délka nabíjení Reálný dojezd při naměřené kombinované spotřebě
50 % 20 minut 30 vteřin 139 km
70 % 33 minut 30 vteřin 194 km
80 % 42 minut 30 vteřin 222 km
90 % 57 minut 250 km
99 % 120 minut 278 km

Dvířka na nabíjení jsou vlevo vzadu tam, kde mívají spalovací auta nádrž. Volvo musím velmi pochválit za praktické tlačítko pro vypínání nabíjení a odpojení kabelu. Palubní nabíječka, kterou využijete pro domácí nebo AC nabíjení, je třífázová s výkonem 11 kW. V menu auta můžete velmi podrobně omezit nabíjecí výkon a také naplánovat nabíjení, které lze provést i z aplikace. Vyzdvihnout musím také skvělou grafiku při nabíjení na displeji před řidičem, kde vidíte všechny důležité údaje včetně výkonu nabíjení u DC nabíjení a v případě AC nabíjení dokonce detaily jednotlivých fází ampér. Naopak v mobilní aplikaci můžete kontrolovat jen úroveň nabití, ale v průběhu nabíjení nevidíte žádné údaje.

Karta Plugsurfing

Pro snadnější nabíjení na cestách pak dostanete k Volvu kartu služby Plugsurfing, která sdružuje stovky tisíc nabíjecích stanic po celé Evropě. V prvním roce používání pak obdržíte i výhodnější cenu pro nabíjení na stanicích Ionity, a to 8,5 Kč za kWh.

Volvo XC40 Recharge

Ač tedy Volvo deklaruje nabíjecí výkon 150 kW, je celková rychlost rychlonabíjení kvůli nižším výkonům ve vyšších úrovních nabití spíše průměrná, což v kombinaci s vysokou spotřebou a nižším dojezdem není dobrá zpráva. Pakliže tak často jezdíte delší trasy a potřebujete vůz s dlouhým dojezdem a rychlým nabíjením, poohlédněte se spíše u konkurence. Ale pokud takové potřeby máte jen výjimečně, určitě si Volvo XC40 zařaďte do hledáčku, protože jinak jde o skvělé auto, které nás v mnoha ohledech příjemně překvapilo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze