Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší reálnou zkouškou nové elektrické Volvo XC40 Recharge ve verzi Twin, tedy s pohonem všech 4 kol, výborným výkonem 400 kW a baterií s využitelnou kapacitou 75 kWh (78 kWh celkově). Volvo pořídíte od 1,2 milionu Kč včetně DPH ve verzi s menší baterií a nižším výkonem, případně za 1 480 000 Kč s DPH v testované verzi, přičemž s maximální výbavou se pak cena vyšplhá na 1,6 milionu Kč. Rychlost nabíjení otestujeme na Hyperchargeru PRE v Klecanech u Prahy, který umí poskytnout výkon až 150 kW, tedy přesně tolik, kolik činí limit nabíjecího výkonu auta.
Volvo XC40 Recharge – test nabíjení
Technické parametry Volvo EX40 (2021) Twin
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm |
Baterie | 78 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 416 km |
Cena od | 1 414 000 Kč |
Volvo XC40 Recharge může sloužit jako univerzální rodinné auto. V našem testu ale vykázalo neobvykle vysokou spotřebu, v kombinovaném provozu kolem 29 kWh na 100 km, což v kombinaci s ne úplně velkou baterií znamená pouze průměrný dojezd 250 až 300 kilometrů, alespoň tedy při teplotách mezi 10 a 5 stupni Celsia. O to důležitější je opravdu rychlé nabíjení, které by toto manko mohlo vyrovnat. Volvo slibuje nabíjení výkonem až 150 kW, což je mezi SUV této cenové kategorie nadprůměrná hodnota. Jak si v této disciplíně tedy Volvo vede?
K Hyperchargeru PRE jsem dorazil s pouhými 2 % baterie po 100 kilometrech dálniční jízdy. Protože byla teplota vzduchu jen kolem nuly, snažil jsem se baterii patřičně zahřát prudkými akceleracemi a zpomaleními (takzvaný JoJo efekt), abychom dostali co nejlepší nabíjecí křivku, která by nebyla ovlivněna nízkou teplotou. A povedlo se. Volvo obecně zvyšuje výkon hodně postupně a opatrně, přesto jsme se prakticky hned dostali na 110 kW a postupně až na 143 kW při 15 %. Za pozornost stojí neobvykle vysoké napětí baterie, kdy i takřka úplně vybitá baterie má napětí 390 V, přičemž hodnotu 400 V přesáhne už v 10 %. To je mimochodem totožná hodnota, které dosahuje dosavadní rekordman mezi 400V auty, Audi e-tron.
Maximální nabíjecí výkon, kterého jsme dosáhli, činil přes 143 kW. To je velmi solidní hodnota, některé konkurenční vozy s 800V architekturou (Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6) za podobnou cenu už se ale umí nabíjet výrazně rychleji, a to vysoko přes 200 kW. Tento nabíjecí výkon ale Volvo nedrží příliš dlouho a už kolem 30 % začíná klesat. V 50 %, kterých jsme dosáhli za 21 minut, pak činí už 92 kW. Volvo se tak paradoxně i do 50 % nabíjí o trochu pomaleji než konkurenční auta na MEB platformě, jako je Škoda Enyaq, VW D.4 a Audi Q4 e-tron, které drží nabíjecí výkon (ač nižší) déle a na jaře dostanou OTA update dále nabíjení zrychlující.
70 % jsme pak dosáhli za 34 minut, což je poměrně solidní výsledek, i když opět o něco horší než u konkurence. 80 % pak Volvo dosáhlo za 43 minut a nabíjecí výkon v této fázi nabíjení činil už jen 45 kW. Časově se tedy příliš nevyplatí dále Volvo nabíjet, pokud jste ve spěchu a potřebujete co nejrychleji nabít a pokračovat v cestě. U Volva je ale problém ve vysoké spotřebě, protože 80 % nabití vám na dálnici zajistí dojezd jen 200 kilometrů. Pokud by to ale nestačilo na dojetí do vaší cílové destinace, spíše je lepší zastavit ještě jednou a využít výrazně vyšší rychlosti nabíjení při nižší úrovni nabití, než čekat na nabití do 90 %. Cokoliv výše pak už nemá vůbec smysl, protože pak se rychlost nabíjení sníží na 7 kW a zbylých 10 % pak autu trvá nabít ještě hodinu.
Z 2 % do | Délka nabíjení | Reálný dojezd při naměřené kombinované spotřebě |
---|---|---|
50 % | 20 minut 30 vteřin | 139 km |
70 % | 33 minut 30 vteřin | 194 km |
80 % | 42 minut 30 vteřin | 222 km |
90 % | 57 minut | 250 km |
99 % | 120 minut | 278 km |
Dvířka na nabíjení jsou vlevo vzadu tam, kde mívají spalovací auta nádrž. Volvo musím velmi pochválit za praktické tlačítko pro vypínání nabíjení a odpojení kabelu. Palubní nabíječka, kterou využijete pro domácí nebo AC nabíjení, je třífázová s výkonem 11 kW. V menu auta můžete velmi podrobně omezit nabíjecí výkon a také naplánovat nabíjení, které lze provést i z aplikace. Vyzdvihnout musím také skvělou grafiku při nabíjení na displeji před řidičem, kde vidíte všechny důležité údaje včetně výkonu nabíjení u DC nabíjení a v případě AC nabíjení dokonce detaily jednotlivých fází ampér. Naopak v mobilní aplikaci můžete kontrolovat jen úroveň nabití, ale v průběhu nabíjení nevidíte žádné údaje.
Pro snadnější nabíjení na cestách pak dostanete k Volvu kartu služby Plugsurfing, která sdružuje stovky tisíc nabíjecích stanic po celé Evropě. V prvním roce používání pak obdržíte i výhodnější cenu pro nabíjení na stanicích Ionity, a to 8,5 Kč za kWh.
Ač tedy Volvo deklaruje nabíjecí výkon 150 kW, je celková rychlost rychlonabíjení kvůli nižším výkonům ve vyšších úrovních nabití spíše průměrná, což v kombinaci s vysokou spotřebou a nižším dojezdem není dobrá zpráva. Pakliže tak často jezdíte delší trasy a potřebujete vůz s dlouhým dojezdem a rychlým nabíjením, poohlédněte se spíše u konkurence. Ale pokud takové potřeby máte jen výjimečně, určitě si Volvo XC40 zařaďte do hledáčku, protože jinak jde o skvělé auto, které nás v mnoha ohledech příjemně překvapilo.