Koncem minulého roku jsme vám prozradili naše dojmy z testu toho nejlepšího v rámci řady XC40 Recharge. Jednalo se o dvoumotorové provedení P8 a tehdy nás vůz zaujal vysokým výkonem a hravým podvozkem. Naopak vysoká spotřeba a malý dojezd jsou nevýhody, které jsou s verzí P8 spojeny v každém ročním období. V nabídce Volva proto figuruje úspornější verze P6 postrádající jeden elektromotor a nabízející podstatně nižší výkon a výhradně pohon předních kol. Na první pohled přitom nikdo nemá šanci poznat, o jaké provedení XC40 se jedná. Jediným poznávacím znakem, zda se jedná o P6/P8, je drobná bílá plaketka v pravém dolním rohu víka kufru. Droboučké označení čísla je viditelné až ze dvou metrů od vozu, takže v tomto ohledu se nikdo za svou motorizaci nebude muset stydět.
Technické parametry Volvo EX40 (2021) Single Motor (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 040 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 175 kW, 238 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 70 kWh (67 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 479 km |
Cena od | 1 218 500 Kč |
Nejmenší terénní Volvo se zkrátka povedlo a v kabině je cítit smysl pro ekologii. Nečekejte sedačky z pravé kůže nebo snad koženou palubní desku. Prim zde hrají měkčené plasty a ekologické kobercové výplně z PET lahví v bocích dveřních kapes a také okolo středového tunelu. Možná je to takový malý lapač prachu, ale efektní to rozhodně je. Na druhou stranu je znát, že XC40 je základním modelem řady XC a podle toho to také vypadá po stránce výbavy a zpracování. Oproti větším modelům se více projevuje lacinost a horší zpracování některých prvků, což je ale úděl nižší ceny a omezené výbavy. Testovaný vůz jsme si do redakce přivezli hlavně proto, aby bylo jasno v tom, jak moc je odlišný od svého silnějšího bratra. XC40 P6 Recharge se chlubí jedním elektromotorem s výkonem 170 kW a točivým momentem 330 Nm.
Takové hodnoty pak zaručují, že sprint z 0 na 100 km/h proběhne za obstojných 7,4 s. Posádka je navíc dokonale oklamána brutálním odpichem z místa, který pocitově celkový čas snižuje o přibližně 2 sekundy. Aktuální modely Volvo navíc mají před řidičem nejen klasické budíky, ale i digitální počítadlo rychlosti. A pokud na to řidič pořádně šlápne, počítadlo se zblázní a létající cifry ještě více umožní dojem z toho, že „toto vážně jede“. Psychologický faktor Volvo zvládlo na jedničku a je vlastně jedno, že 231 koní je na dnešní poměry jen průměr, se kterým nebude mít problém 10 let starý sportovní model mainstreamové značky. Volvo ale již dávno rezignovalo na sportovní výkony a pryč jsou doby, kdy se mohlo měřit s prémiovou německou konkurencí v rámci dálničních přeletů.
Testovaná specifikace P6 tak dosahuje maximální nejvyšší rychlosti 160 km/h, přičemž v tomto bodě zasáhne elektronický omezovač rychlosti. A to je vlastně možná dobře. V oblasti spotřeby se totiž slabší provedení umí pohybovat ve velkém rozptylu hodnot. Kdo zvládne jezdit pomaleji a předvídat, palubní počítač potěší hodnotami začínajícími 17 kWh na 100 km. Lehce sportovní jízda znamená odběr 19 kWh na 100 km a dálniční letci, kteří položí pomyslnou ručičku tachometru na oněch 160 km/h, pak dosáhnou spotřeby 30 kWh. Při využitelné kapacitě baterie 67 kWh by tak dojezd dosáhl na polovinu výrobcem udávané hodnoty. Jak už ale bylo naznačeno, stačí se jen trošku mírnit a i v parných letních dnech se spotřeba nedostane přes 20 kWh na 100 km. V případě nabití baterie poslouží možnost nabíjet výkonem až 150 kW, přičemž k vozu Volvo poskytne multifunkční nabíjecí kartu Plugsurfing. S tou lze nabíjet v ČR zatím u společností PRE a Ionity.
Karta umožňuje využít až 200 tisíc nabíjecích stanic v 38 evropských zemích. Zájemci o Volvo XC40 P6 Recharge se jistě budou zajímat také o záruku na baterii vozu. Ta obsahuje nájezd 160 tisíc km, případně 8 let. S vozem jsem samozřejmě zavítal na rychlonabíjecí stanici Ionity a vyzkoušel rychlost nabíjení. A výsledek? Z 10 na 80 % se vůz nabil za 36 minut, ovšem nabíjecí výkon nikdy nedosáhl avizovaných 150 kW. Ačkoliv XC40 nevypadá jako bůhvíjaké terénní náčiní, i slabší specifikace P6 se nebojí vyjet mimo hladké krásné silnice, za což může jak světlá výška 176 mm, tak i četné oplastování podvozku. Není to sice na žádné extrémní průjezdy kamenitým terénem, ale vůz nabízel režim Offroad, kdy se aktivoval asistent pro sjezd z kopce a přemapoval se systém pro prokluz kol. Společně s celoročními pneumatikami Michelin se tak vůz nebál ani kopcovitého terénu s hrubším povrchem a loužemi.
Potěšila možnost jednopedálového ovládání, stejně tak podvozek, který zvládal ostřejší nerovnosti a vůz se přitom v zatáčkách příliš nenakláněl. Co na tom, že auto postrádá jakékoliv jízdní režimy (až na zmíněný Offroad). Zde je jedno nastavení všeho a kromě rekuperace si řidič vlastně přizpůsobí jen vzhled palubních budíků. I ty se přitom dají konfigurovat jen minimálně a radost z jízdy se tímto krokem zase o kousek více vytrácí. Co si tak o novém Volvu XC40 P6 Recharge myslet?
Za mě je to ideální menší rodinné SUV, které nabídne dostatek prostoru, vysokou úroveň bezpečnosti, nízkou spotřebu na dálnici do rychlosti 120 km/h a průchodnost terénem navzdory pohonu přední nápravy. Za mě Volvo vyrobilo skvělý elektromobil, který navzdory původu ve spalovací verzi postrádá nějaké větší chyby.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz