Volvo XC40 Recharge prošlo začátkem letošního roku faceliftem, který měl za úkol zlepšit dojezd a zrychlit nabíjení. Současně přibyla nová verze s prodlouženým dojezdem, která kombinuje větší baterii se zadním pohonem. Jak rychle dokáže švédská novinka doplnit energii na cestách? Testované provedení Single Extended Range by se dle technických dat výrobce mělo umět nabíjet výkonem až 200 kW. Jenže, jak už to bývá, to platí jen v případě splnění několika podmínek. V době testu však panovalo mrazivé počasí s teplotami okolo -5 °C a hodně sněžilo. O to náročnější celý test byl a je znát, že v mínusových teplotách si ani Volvo neumí moc dobře poradit s udržením vyšší nabíjecí křivky.
Technické parametry Volvo EX40 (2021) Single Motor Extended (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 075 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 185 kW, 252 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 82 kWh (78 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 575 km |
Cena od | 1 324 300 Kč |
Vůz disponuje 400V architekturou a baterií s využitelnou kapacitou 78 kWh, což je na první pohled znatelně lepší, než tomu bylo u předešlého provedení. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 21,4 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili v našem klasickém testu. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut byl ještě o poznání vyšší.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 9 % po předchozí 87 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá, avšak systém vozu nenabízí pevnou volbu její přípravy před nabitím. Naopak při zadání cíle do navigace vůz předehřev aktivuje, takže alespoň něco. Hned po zapojení na HPC stanici PRE s výkonem 300 kW se auto začalo nabíjet výkonem 94 kW. Při 15 % se výkon jen lehce zvýšil na 95 kW, ve 20 % se posunul na 98 kW a teprve při 30 % jsme konečně viděli na nabíjecí stanici 107 kW. Jenže to je stále slabý průměr a ke slibovaným 200 kW jsme se po celé nabíjení ani zdaleka nepřiblížili.
Na 50 % se auto nabilo za 30 minut, což je podprůměrná hodnota. Za tuto dobu zvládlo Volvo doplnit 17,4 kWh energie a dané nabití by stačilo na 70 kilometrů dálničního dojezdu, případně 100 kilometrů kombinovaného.
Při 60 % pak výkon skokově padal a vůz se nabíjel výkonem 106 kW. Při 70% stavu baterie hlásila nabíječka výkon 89 kW. A jelikož před námi byla cesta domu, vůz jsme nabíjeli až do 87 %. Na tuto hodnotu jsme se dostali za 50 minut a v tento okamžik se vůz nabíjel výkonem pouhých 33 kW. Bylo znát, že zima nedělá baterii vůbec dobře a vrcholem bylo 123 kW při 45 %. Na slibovaných 200 kW se tak elektrické SUV do Volva nedostalo ani zdaleka a je otázkou, jak by si vedlo v jarním počasí.
Z 9 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd (km) |
---|---|---|---|
12 % | 3 minuty | 96,6 | 44 |
18 % | 7 minut | 96 | 65 |
20% | 9 minut | 98 | 73 |
25 % | 13 minut | 99 | 91 |
34 % | 19 minut | 115 | 123 |
45 % | 27 minut | 123 | 163 |
50 % | 30 minut | 114 | 182 |
55 % | 33 minut | 115 | 200 |
65 % | 36 minut | 94 | 236 |
70 % | 39 minut | 89 | 254 |
75 % | 43 minut | 51 | 273 |
80 % | 47 minut | 41 | 291 |
87 % | 50 minut | 33 | 316 |
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz