Jak si vedlo omlazené Volvo XC40 Recharge v mrazivých podmínkách na nabíječce?
test

Jak si vedlo omlazené Volvo XC40 Recharge v mrazivých podmínkách na nabíječce?

Test nabíjení

Vylepšená generace Volva XC40 Recharge dostala variantu s prodlouženým dojezdem, u které jsme podrobně otestovali i nabíjení v hodně mrazivém počasí. Jak elektromobil dopadl?

Volvo XC40 Recharge prošlo začátkem letošního roku faceliftem, který měl za úkol zlepšit dojezd a zrychlit nabíjení. Současně přibyla nová verze s prodlouženým dojezdem, která kombinuje větší baterii se zadním pohonem. Jak rychle dokáže švédská novinka doplnit energii na cestách? Testované provedení Single Extended Range by se dle technických dat výrobce mělo umět nabíjet výkonem až 200 kW. Jenže, jak už to bývá, to platí jen v případě splnění několika podmínek. V době testu však panovalo mrazivé počasí s teplotami okolo -5 °C a hodně sněžilo. O to náročnější celý test byl a je znát, že v mínusových teplotách si ani Volvo neumí moc dobře poradit s udržením vyšší nabíjecí křivky.

Technické parametry Volvo EX40 (2021) Single Performance (2023)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 034 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon185 kW, 252 koní, točivý moment: 380 Nm
Baterie82 kWh (78 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 460 km
Cena od1 414 000 Kč

Vůz disponuje 400V architekturou a baterií s využitelnou kapacitou 78 kWh, což je na první pohled znatelně lepší, než tomu bylo u předešlého provedení. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 21,4 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili v našem klasickém testu. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut byl ještě o poznání vyšší.

K nabíjecí stanici jsme dorazili s 9 % po předchozí 87 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá, avšak systém vozu nenabízí pevnou volbu její přípravy před nabitím. Naopak při zadání cíle do navigace vůz předehřev aktivuje, takže alespoň něco. Hned po zapojení na HPC stanici PRE s výkonem 300 kW se auto začalo nabíjet výkonem 94 kW. Při 15 % se výkon jen lehce zvýšil na 95 kW, ve 20 % se posunul na 98 kW a teprve při 30 % jsme konečně viděli na nabíjecí stanici 107 kW. Jenže to je stále slabý průměr a ke slibovaným 200 kW jsme se po celé nabíjení ani zdaleka nepřiblížili.

Na 50 % se auto nabilo za 30 minut, což je podprůměrná hodnota. Za tuto dobu zvládlo Volvo doplnit 17,4 kWh energie a dané nabití by stačilo na 70 kilometrů dálničního dojezdu, případně 100 kilometrů kombinovaného.

Při 60 % pak výkon skokově padal a vůz se nabíjel výkonem 106 kW. Při 70% stavu baterie hlásila nabíječka výkon 89 kW. A jelikož před námi byla cesta domu, vůz jsme nabíjeli až do 87 %. Na tuto hodnotu jsme se dostali za 50 minut a v tento okamžik se vůz nabíjel výkonem pouhých 33 kW. Bylo znát, že zima nedělá baterii vůbec dobře a vrcholem bylo 123 kW při 45 %. Na slibovaných 200 kW se tak elektrické SUV do Volva nedostalo ani zdaleka a je otázkou, jak by si vedlo v jarním počasí.

Z 9 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon (kW) Dálniční dojezd (km)
12 % 3 minuty 96,6 44
18 % 7 minut 96 65
20% 9 minut 98 73
25 % 13 minut 99 91
34 % 19 minut 115 123
45 % 27 minut 123 163
50 % 30 minut 114 182
55 % 33 minut 115 200
65 % 36 minut 94 236
70 % 39 minut 89 254
75 % 43 minut 51 273
80 % 47 minut 41 291
87 % 50 minut 33 316

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze