V ČR se představilo Volvo XC40 Recharge. Naše očekávání byla rozprášena

V ČR se představilo Volvo XC40 Recharge. Naše očekávání byla rozprášena
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Vrcholná verze P8 nabídne dojezd lehce přes 400 km
  • K dispozici bude taktéž provedení s pohonem přední nápravy a označením T4
  • V rámci testovacích jízd nás dostal sebejistý podvozek a obří výkon

Včerejší den patřil Volvu, které v golfovém resortu v Kácově představilo plně elektrickou variantu již dobře známého modelu XC40. Kompaktní městské SUV bude k dispozici ve dvou variantách, přičemž odlišovat je bude především koncepce pohonu. Zatímco slabší provedení P4 s jedním elektromotorem nabídne pohon přední nápravy, vrcholná verze P8 má dva elektromotory a na poměry tohoto vozu i celkem vysoký výkon.

Volvo XC40 Recharge rozprášilo naše očekávání

Podle českého zastoupení Volva je to právě model XC40, kterému se aktuálně velmi dobře daří v oblasti prodejů. Vůbec poprvé v historii pak v prodejních statistikách značky předběhl dosud nejprodávanější vůz, kterým je XC90. A jaké jsou hlavní přednosti prvního čistě elektrického SUV ze Švédska? Předně je nutno říci, že v té nejvyšší specifikaci (výbava + pohon všech kol) se cena vozu nevyšplhá přes 1,5 milionu Kč. To je hlavní argument, na který často zákazníci slyší. Prémiové SUV se „vším všudy“ se totiž mnohdy za takovou částku nedá sehnat, což dokazuje pohled do ceníků mnoha konkurenčních výrobců.

Vyjma příznivé ceny je to pak aktivní a pasivní bezpečnost, na které Volvo pracuje dlouhá desetiletí a v rámci modelové řady XC40 došlo opět k dalšímu posunu vpřed. Vůz proto nabízí například obsáhlý bezpečnostní paket ADAS, jehož součástí jsou všechny možné typy systémů, které mají za úkol pomáhat řidiči v každodenním provozu a v případě hrozícího nebezpečí mu z nepříjemné situace co nejlépe pomoci. V rámci výbavy je tak na palubě systém pro držení vozu v jízdním pruhu, systém propojené bezpečnosti nebo funkce, kdy auto zabrzdí v křižovatce v případě, že hrozí srážka s dalším objektem.

Novinkou je také plně digitální displej před řidičem. Ten ve srovnání s ostatními vozy Volvo nabízí ještě lepší vzhled, grafiku a dva režimy zobrazení – Calm a Navi. Musíme uznat, že nová digitální palubní deska je opravdovým přínosem, protože při jízdě má řidič veškeré údaje přehledně uspořádané před sebou a jejich ovládání skrze tlačítko na volantu je velmi intuitivní. Pro testovací jízdy pak byly vyhrazeny verze s pohonem obou náprav, tedy s označením P8. Je nutné poznamenat, že vůz váží v plně nakonfigurované specifikaci lehce přes 2 tuny, což ale za volantem nebylo prakticky vůbec znát. Systémový výkon auta totiž činil 408 koní a 660 Nm točivého momentu.

Volvo XC40 P8 Recharge na to vůbec nevypadá, ale jedná se o velmi hbité SUV, které dokáže nejen na okresní silnici zostudit leckterý ostrý sportovní sedan. Za vše mluví zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 4,8 sekundy. Jen po stránce nejvyšší rychlosti nečekejte zázraky, Volvo se i zde drží omezovače rychlosti, jenž povolí nanejvýše 180 km/h. To však ale vůbec nevadí, testovaný vůz totiž nabízí vynikající podvozek, řízení s bohatou zpětnou vazbou od předních kol a perličkou je možnost tažení brzděného přívěsu do hmotnosti až 1,8 tuny. V případě slabší verze s pohonem předních kol pak tato hodnota klesá na stále přijatelných 1,5 tuny.

Po stránce dojezdu Volvo udává, že na plně nabité baterie ujede silnější XC40 P8 okolo 418 km, což je na poměry 408koňového SUV vynikající. Například konkurenční Jaguar I-PACE EV400 disponuje podobným výkonem, ale abyste ujeli 400 km, musíte se za jeho volantem hodně snažit. To v případě Volva rozhodně neplatí. Testovací jízdy totiž neprobíhaly úplně v klidném režimu a i tak se námi projetý exemplář pochlubil průměrnou spotřebou 23,9 kWh na 100 km. Ve voze jsme přitom seděli vždy dva a lehké tempo bylo v rámci předváděcích jízd cizím pojmem. To jen dokazuje, jak úsporné vlastně nové Volvo XC40 Recharge umí být.

A pár slov na závěr? Letos našima rukama prošlo hybridní Volvo XC40 T4, ovšem pod jeho kapotou se tehdy ukrýval spalovací tříválec doplněný o elektromotor. Ve srovnání s čistě elektrickým XC40 Recharge se však jedná o naprosto dvě odlišná auta, která spojuje vlastně jen karoserie a logo výrobce. Zatímco za volantem hybridní verze jsme si přišli tak nějak průměrně, v případě XC40 Recharge jsme nebyli schopni najít sebemenší kritiku. Klasický test máme každopádně v plánu ke konci roku.

Technické parametry Volvo EX40 (2021) Twin

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm
Baterie78 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 416 km
Cena od1 414 000 Kč
Diskuze ke článku
Eva Wildova
Eva Wildova
Dojezd má přes 400km, ale spotřeba 23,9kWh. Kapacita aku 78kWh. Dojezd tedy spíše 300km než 400km
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Velmi neefektivní elektromobil a v základu s předním pohonem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze