Nekoncepční přístup k elektromobilům. Na jedné straně stát zavádí dotace, ovšem pouze pro firmy a v podivně komplikované podobě, na druhou stranu Praha čistě z politických důvodů ukončuje parkovací výjimky pro elektromobily, aniž by byla schopná uvést v život související změny celého systému včas a v konkrétně stanovené datum. Padá tedy bez zjevné náhrady jedna z hlavních pobídek k pořízení elektromobilu. Uvidíme, co dálniční známka jako poslední reálná výhoda, která zbývá českým soukromým elektromobilistům a která rovněž některým nedává spát.
Evropa ukončuje dotování elektromobilů, v některých případech dost chaoticky (Německo). Automobilky, které na elektromobilitu často vsadily doslova všechno, jsou nervózní a uvažují, že budou dotovat nákupy elektromobilů samy. S tímto šíleným nápadem přišel například Volkswagen, beztak zmítaný hlubokými problémy.
Boj o normu Euro 7 dobojován, udělal z celé causy frašku. Zaprvé se, jako obvykle, řešil na poslední chvíli a automobilky tak dostanou příslušné pokyny ne za pět minut dvanáct, ale pět minut po dvanácté. Zadruhé se z původního a přehnaně drakonického návrhu stal jen mírným zpřísněním stávající Euro 6d, navíc nedlouho před zákazem prodeje konvenčních spalovacích automobilů v EU. Tedy zbytečně. Na druhou stranu se bude týkat i elektromobilů, což byl zřejmě hlavní důvod celého drahého a zdlouhavého martyria. Bude totiž sledovat i otěr pneumatik a brzdového obložení.
Do praxe vstoupilo díky Lexusu řízení po drátě, zmizela tak poslední mechanická vazba mezi řidičem a koly. Od nynějška bude technicky možné stavět auta zcela novými způsoby, totálně překopat jejich architekturu a opustit stávající zavedené pořádky, kdy řidičovu polohu vůči podvozku určoval sloupek řízení.
Tesla, která konečně po mnoha průtazích uvedla svůj Cybertruck, přišla o prvenství v kategorii elektrických pick-upů, kterou svými barnumskými prohlášeními v minulosti de facto založila. Avšak zatím se zdá, že přinesla řadu inovací. Jak je nicméně neblahým zvykem automobilky, která s okolním světem prakticky nekomunikuje, nic oficiálního o nich nezveřejnila, a tak nechává fanouškovskou obec i novináře, aby pátrali na svou pěst. Evropští teslisté zároveň rozjeli tichý závod, komu se podaří Cybetruck šedým dovozem dostat na starý kontinent, kde se hranatý a těžký obr oficiálně prodávat nebude.
Elon Musk zřejmě vyhlašuje studenou válku celému světu. Na síti X začal veřejně urážet Židy, zástupce velkých firem, kteří v reakci na to začali stahovat inzerce v řádech miliard dolarů, poslal veřejně do pr..le a následně dokázal, že má v paži i vlastní zákazníky, když den ze dne stáhl z Tesel oblíbenou streamovací službu jen proto, že se veřejně pohádal s šéfem příslušného studia. Také jsme se dozvěděli, že nemá rád levičáky. Navíc odmítá ukončit cenovou válku, kterou sám vyvolal a která začíná ničivě dopadat i na samotnou Teslu. Té povážlivě klesly marže, navíc čelí propadu odbytu kvůli špatně načasovanému nástupu modernizovaného Modelu 3.
Vážné problémy Volkswagen Group, potažmo celé německé ekonomiky. Ještě v březnu nestačil VW uspokojovat poptávku po ID.Buzz, na podzim odstavuje továrny kvůli malému zájmu o modely Volkswagen ID.3 a Cupra Born. Samotný Volkswagen se kromě toho ještě vyčerpává cenovou válkou v Číně, kde prodává své elektromobily za zhruba polovinu nominální ceny proti Evropě.
Praha pokračuje v extenzivní výstavbě elektrických drah. Otevřela tři nové tramvajové tratě, ve velkém vrací do ulic trolejbusy, zatím převážně parciální.
Ženevský autosalon se vrací, byť ve značně okleštěné podobě a bez stávajících hvězd. Chystají se tam však ve velkém prezentovat čínské automobilky.
Vítězné tažení standardu NACS. Z velkých automobilek působících na severoamerickém trhu zatím váhá už jen Stellantis. Ostatní se nejpozději v roce 2025 připojí, hlavním důvodem je pochopitelně lákadlo v podobě ucelené a kapacitní sítě rychlých nabíječek Supercharger, které tak bude jednodušší po jejich odemčení třetím stranám používat. Z této změny ovšem pochopitelně vytěží i majitelé Tesel s konektory NACS, kteří budou moci používat i nabíječky třetích stran. Tomu dosud bránil fakt, že ostatní sítě prakticky výhradně používaly standard CCS1. To se zřejmě také rychle změní.
Skončila značka Land Rover. Automobilka vlastněná indickým koncernem Tata je už dlouho technologicky i finančně propojená s Jaguarem. Nyní se obě firmy slučují i formálně do jediné automobilky, nazvané JLR. Zatímco Jaguary a Range Rovery dál nesou svá tradiční jména, právě označení Land Rover z aut zmizelo. Někdejší Land Rover Defender se nyní jmenuje prostě Defender, ostatní, civilněji laděné modely dostávají nový brand Discovery. Pod něj spadá jak někdejší Land Rover Discovery, který se nyní jmenuje prostě Discovery, tak obdobně přejmenovaný Land Rover Discovery Sport (dříve Freelander).
Mohutný vzestup automobilky BYD, aktuálně už předběhla Teslu a stává se světovou jedničkou v prodeji elektromobilů.
Elektromobily jdou po tisícikilometrovém dojezdu. Není překvapením, že to jsou v první řadě ty čínské. Zejména díky novým bateriím CATL Čchi-lin ujelo Nio ET7 více než 1 000 km v reálném provozu bez nabíjení.
Jak to vidíte vy? Souhlasíte s tímto výběrem, nebo vás zaujala jiná událost? Rádi si přečteme váš pohled v komentářích.