Tesla Cybertruck zvyšuje napětí, a to hned nadvakrát. Možná tím změní svět

12
Tesla Cybertruck zvyšuje napětí, a to hned nadvakrát. Možná tím změní svět
Fotografie: Elon Club
  • Tesla Cybertruck přináší dlouhou řadu technických inovací, z nichž většina později zamíří i do dalších modelů
  • Ty zásadní se týkají mj. elektroinstalace výkonové i palubní

Téměř vymodlená premiéra elektrického pick-upu Tesla Cybertruck už několik týdnů plní motoristická média téměř po celém světě, a to zdaleka ne jen ta elektromobilní. Je to v pořádku, protože některé inovace, které přináší, mají přesah do celého autoprůmyslu. Zatímco o většině z nich jste už četli, nebo se o nich brzy dočtete, dvě docela zajímavé zatím zůstávaly nezaslouženě ve stínu. Hned ta první, že Cybertruck konečně přešel na 800V architekturu, znamená, že výrobce proslulý efektivitou svých elektromobilů si konečně otevřel dveře k dalšímu pořádnému skoku v rychlosti nabíjení i dalších úsporách. Pokud se tu s ní počítalo od začátku (a to je velice obtížné ověřit), mohl Cybertruck doslova převrátit automobilní svět, kdyby přišel na svět bez zpoždění. Takto se zařadil za Porsche, Audi, Hyundai, Kiu, Rimac a některé čínské výrobce. Nicméně u amerických automobilek jde o premiéru.

Napětí se však nezvyšovalo pouze v silových trakčních obvodech. Voltů přibylo i v palubní síti, a to rovnou na čtyřnásobek. Ano, Cybertruck konečně přinesl něco, o čem se v celém autoprůmyslu hovoří již od konce osmdesátých let a co se od přelomu desátých a dvacátých let nového století stalo palčivým problémem, protože špičkové odběry palubních systémů některých aut se v té době začaly počítat na desítky kilowattů. A to už znamená v případě trvání na 12 V počítat ampéry čtyřmístným číslem. Jaké jsou k tomu potřeba vodiče a že jedna baterie něco takového téměř nemá šanci pokrýt, je nasnadě.

Přechod na 48 V už proběhl s příchodem většiny moderních mild-hybridů (ty úplně první kalibru Hondy Insight používaly tzv. nízké napětí) a Audi už v roce 2016 uvedlo své superSUV SQ7 4.0 TDI V8 přeplňované hned natřikrát; vedle dvou tradičních turbokompresorů plnil vzduch do válců také 10kW elektrický kompresor, který vozu dával téměř křídla, ovšem za cenu pořádného protažení elektrických drátů. Zvládnout je pomohl právě přechod na 48 V, k němuž se záhy přidalo BMW s pohonem některých náročných palubních systémů. A pak samozřejmě došlo k masovému rozšíření 48 V, kteréžto napětí ještě není klasifikováno jako vysoké a nevyžaduje k opravám a manipulaci speciálně vyškolené servisní techniky, s nástupem mild-hybridních startérgenerátorů. Naprostá většina z nich totiž pracuje právě s tímto napětím.

I když se na palubě evropských a asijských vozidel tedy 48 V už nějaký čas vyskytuje, palubní síť se stále drží 12 V. Stále totiž nedošlo ke standardizaci napříč automobilovým průmyslem, která by kromě jiného obnášela i přechod na vyšší napětí u veškerých komponent typu žárovek, relé, čipů, senzorů a aktuátorů, a tedy skokově zvýšené náklady bez zpětné kompatibility se staršími auty. Tedy důvody, které už téměř 40 let globální přechod na po všech stránkách výhodnější palubní napětí 48 V (menší ztráty, tenčí vodiče, a tedy menší spotřeba mědi plus dostatečný proud pro pohon výkonného příslušenství) blokují. Jenže Elon Musk začínal na čistém stole, takže Cybertruck má 48 V. A učiní tak údajně i u dalších nových Tesel.

Elon Musk se to zjevně rozhodl změnit, protože současně s uvedením Cybertrucku informaci rozeslal velkým amerických automobilkám. A ty podle insideevs.com začínají reagovat; například šéf Ford Jim Farley se veřejně nechal slyšet, že by šlo o pozitivní změnu pro průmysl a pak dokonce dodal, že Ford pracuje u příští generace svých elektromobilů na obdobné změně. Nastal tedy konečně kýžený impulz k velké globální změně? Pokud ano, Musk by si jistě rád připsal zásluhu za její rozhýbání. A v tomto případě zřejmě i oprávněně.

Technické parametry Tesla Cybertruck Cyberbeast

Kompletní specifikace
Konstrukcepick-up, 5 683 × 2 200 × 1 791 mm, 3 104 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon630 kW, 857 koní, točivý moment: 1 390 Nm
Baterie123 kWh (120 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 515 km
Cena od2 611 636 Kč
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Bez komentáře

1.2.1 Rozdělení napětí dle velikosti
MN - malé napětí - do 50 V.
NN - nízké napětí - do 1000 V (1 kV)
VN - vysoké napětí - do 52 kV.
VVN - velmi vysoké napětí - do 300 kV.
ZVN - zvláště vysoké napětí - do 800 kV.
UVN - ultra vysoké napětí - nad 800 kV.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Napětí rozdělujeme podle normy. Ještě byste mi mohl vysvětlit Co je podle Vás tak výhodného na 800 V architektuře, pochopitelně kromě slabších vodičů, když stále nabíjíme jednotlivý článek, který lze nabíjet 2,5 C.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze