Elektrický pick-up Tesla Cybertruck vzbudil velký poprask už při svém představení a kontroverze budí i více než čtyři roky poté, kdy už jich v USA jezdí po silnicích docela dost. U nás je ale velkou raritou a o to větší kontroverze budí. My jsme tento nerezový přízrak už otestovali, dnes se zaměřím na spotřebu. Na první pohled vypadá spíše jako obrněný transporter, od kterého nikdo nízkou spotřebu nečeká. Ale co když zdání klame?
Tesla Cybertruck – Nerezový přízrak v Česku (VELKÝ TEST)
Technické parametry Tesla Cybertruck AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | pick-up, 5 683 × 2 200 × 1 791 mm, 2 995 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 447 kW, 608 koní, točivý moment: 1 390 Nm |
Baterie | 123 kWh (120 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 547 km |
Cena od | 2 153 414 Kč |
Tesla Cybertruck se v Česku oficiálně neprodává, takže cena uvedená v katalogu výše je přepočet z té americké. Reálně vás však Cybertruck vyjde mnohem dráž, pokud byste si jej chtěli dovézt do Česka. Je potřeba započítat dopravu, clo i náklady na přestavbu, aby bylo vůz možné oficiálně přihlásit v Česku. Zároveň nemáme údaje spotřeby a dojezdu dle WLTP, pouze dojezd 547 km dle americké normy EPA. Spotřebu pak Tesla neudává, tak ji pojďme zjistit alespoň v našem testu.
Palubní počítač elektromobilu Tesla Cybertruck ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Tesla Cybertruck ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 35 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát. Pokaždé v jiném směru a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,2 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 23,5 kWh/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla na 29,5 kWh/100 km, což vzhledem k velikosti auta vůbec není špatné.
Reálná spotřeba vyšla na 22,8 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 112 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 16 kilometrů a spotřeba tam byla 19,3 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 40 % z celkové délky testu. Palubní počítač ukázal za celý test 21,6 kWh/100 km. Celkem Tesla Cybertruck odebrala 27,84 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 22,82 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 16 km) | 19,28 kWh/100 km | 622 km |
Mimo město (90 km/h) | 18,15 kWh/100 km | 661 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 23,45 kWh/100 km | 511 km |
Dálnice (130 km/h) | 29,5 kWh/100 km | 406 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 21,2 kWh/100 km | 566 km |
Celý test (122 km) podle nabíjení | 22,82 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu i celého testu pohybovala okolo 35 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 120 kWh.
Komentář autora ke spotřebě vozu Tesla Cybertruck
Test reálné spotřeby potvrdil, že americká norma EPA je výrazně přísnější než evropská WLTP. Ve většině režimů totiž Tesla Cybertruck dosáhla o poznání delšího dojezdu, než uvádí norma. Výjimkou byla pouze rychlostní silnice a dálnice, kde se nejvíce projeví vyšší odpor vzduchu.
Na jednu stranu mi vadila absence volby intenzity rekuperace během jízdy (například pádly pod volantem) až do neutrálu, ale na stranu druhou musím uznat, že jednopedálové ovládání v případě Cybertrucku funguje skvěle a když povolím pedál akcelerace do určité hodnoty, dá se prakticky dosáhnout „plachtění“ takto. Pouze to není tak pohodlné, jako když si nulovou rekuperaci můžu navolit a nemusím přitom držet pedál. Ve městě je ale naopak jednopedálové ovládání pohodlnější.
Výsledky v jednotlivých režimech ukazují, že první Tesla s 800V architekturou má velmi efektivní techniku pohonu. To ukazuje velmi nízká spotřeba ve městě i při ustálené rychlosti 90 km/h. Větší odpor vzduchu se pak projeví ve vyšších rychlostech na dálnici a rychlostní silnici, ale i tak je spotřeba okolo 30 kWh/100 km při dálniční rychlosti skvělým výsledkem u takto velkého auta.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Dále je to například zhoršená opravitelnost / servis vozu. Dopadnou jako Alfa Romeno, ty auta budou po prvním majiteli velmi obtížně prodatelná a pak budou muset velmi snížit svojí cenu při druhém prodeji, ale to se velmi rychle vrátí k Tesle jako bumerang. Kdo bude zvažovat koupi nového EV, o tomhle moc dobře bude vědět, bude to velký mínus pro Teslu, protože se řada lidí kvůli finanční stráce, poklesu hodnoty, rozhodne Teslu nekoupit.