Projekt Cybertruck CZ, založený a vedený nadšeným teslisou a členem Elon Clubu Nortonem Slovákem, dosáhl významného úspěchu. Povedlo se mu dovézt a legálně přihlásit zřejmě vůbec první Teslu Cybertruck v Evropě. Ačkoliv je tento fakt nemožné ověřit, informovala o něm i média za hranicemi naší vlasti. Mimochodem, číslo dvě patří Polsku a trojka Rakousku. My se dnes ale budeme věnovat české jedničce. Cybertrucku All-Wheel Drive Founders Edition, který se po prodělání nezbytných úprav a úmorných úředních procedur pyšní českou registrační značkou 001CYBER. A položili jsme několik otázek přímo Nortonovi Slovákovi.
Jak je těžké dostat Tesla CYBERTRUCK do Česka? – rozhovor
Proč jsi si pořídil právě Cybertruck?
Ihned po představení Cybertrucku v roce 2019 jsem, jako další milion zájemců, složil stodolarovou zálohu a těšil se, že si za dva roky pro něj vyrazím, jak slíbil Elon Musk. Jenže uvedení se zpožďovalo, teprve vloni to začalo vypadat nadějně, tak jsme vymýšleli, co se Cybertruckem vlastně uděláme. A zrodil se ve větší skupině lidí a s pomocí nadšenců z Elon Clubu projekt Cybertruck in EU. Zkusili jsme i kampaň Donio, avšak bez úspěchu. Nás to ale neodradilo, spíš naopak. Vydal jsem se dokonce na slavnostní předání prvního Cybertrucku zákazníkovi v listopadu 2023. Od té doby jsme napjatě čekali na výzvu ke konfiguraci a zaplacení závazné zálohy.
Věděl jsi, třeba z aplikace Tesla, kolikátý jsi v pořadí čekatelů na auto a kdy na Tebe přijde řada?
Tesla žádné takové informace neposkytuje a celé to mohlo trvat klidně ještě několik let. Proto fanoušci založili Cybertruck fórum, kde si navzájem sdělovali, kdo si kdy pořídil rezervaci a s jakým číslem. A při pravidelném sledování tohoto zdroje se dala utvořit aspoň hrubá představa, jak rychle se finální získání auta blíží. Tady je ale potřeba dodat jednu důležitou věc; výzvy nechodily všem stejně a Evropané, kteří složili původní zálohu, mají smůlu dosud, protože se Cybertruck do Evropy zatím nedováží, i když Elon Musk už oznámil, že prodej v Evropě a Číně chystá. První na řadu se dostali zájemci z Kalifornie a Texasu, tedy amerických států, kde Tesla sídlí a má továrny. Nám se podařilo provést rezervaci přes Floridu, která šla na řadu hned vzápětí. Takže jsme měli potvrzenou závaznou rezervaci a zaplacenou zálohu v půlce ledna a vůz pro nás byl připraven až koncem dubna.
Cybertruck se do Evropy oficiálně nedováží. Jak jej tedy může Evropan získat?
Samotný nákup auta se nijak nelišil od toho, když se jej rozhodne mít Američan, tedy se zmíněnou výjimkou, kdy si bylo třeba zařídit rezervaci přímo v USA. Po obdržení výzvy k vyzvednutí hotového auta sedne na letadlo, jako my, a auto mu prostě předají. Trochu formálněji, než v případě levnějšího Modelu Y; ten vám v Americe předají tak, že přijde výzva k vyzvednutí v určený čas na určeném místě, vy podepíšete v mobilu elektronický formulář, že je vše v pořádku, a za chvíli odjíždíte. K převzetí Cybetrucku aspoň patří malý prostor popovídat si se zástupcem Tesly.
Pak to ovšem začalo být zajímavější, přepokládám...
Ano, na Floridě jsme převzali auto v dubnu a tam se začal náš příběh lišit od amerického kupce Cybertrucku. Museli jsme zařídit dokumenty a transport. Ten jsme kvůli snaze dostat auto do Evropy co nejdříve zvolili letecký, i když byl samozřejmě dražší. Trval ovšem jediný den, zatímco přeprava lodí zabere standardně tři týdny, ovšem může se protáhnout i na dva měsíce. Ovšem se všemi souvisejícími formalitami, včetně čekání na slot. Dovoz auta na letiště plus přípravy nicméně také nějaký čas zabraly. Pochopitelně ale mnohem kratší, navíc je to samo o sobě zážitek. Auto je například třeba vybít na maximální povolenou hodnotu SoC. To ovšem nově platí i pro lodě, tam mají přístup jen elektromobily, kvůli údajným požárním rizikům nabité nanejvýš na 50 %. A to může být při týdny trvající cestě docela napjaté; důležité je u Tesly přinejmenším vypnout Sentry mód. Aby pak vůbec mohla z lodě odjet vlastní silou.
Naložení do letadla proběhlo hladce?
Bohužel ne, podle dohody měli vůz po přivezení na letiště rovnou proclít a to se bohužel nepovedlo. Po vyjasňování a dohadech se nakonec ukázalo, že se auto bude clít až v Čechách. A to bohužel znamenalo, že nebude moci dojet z letiště do Česka po vlastní ose, ani obyčejnou odtahovkou. Museli jsme zaplatit speciální certifikovanou. Proclení v Česku však už proběhlo hladce.
Co pak bylo s autem dál?
Dalším bodem byla příprava na homologaci. S tou jsme začali už s předstihem, abychom neztráceli čas. Aby vůz bylo možné vůbec přihlásit, čekalo jej několik úprav. Především dosazení oranžových blikačů dozadu, oddělených od brzdových světel, a deaktivace těch stávajících. Doplnit bylo třeba také zadní mlhovku. Americká auta pro domácí trh nemají vyražený VIN, což platilo i pro tento vůz – dostat jej mají až evropské verze. Tak jsme ho na výrobcem stanoveném místě museli vyrazit náhradní technologií. Jde zkrátka o vůz s americkými certifikacemi DOT, některé věci na něm jsou jinak.
Protože jsme byli se Cybertruckem v Česku první, užili jsme si veškeré slasti průkopníků s novým typem auta. Vše se musel změřit. Ověřovaly se rychlosti, spotřeby, hluk a další hodnoty. Procedury se vůbec neliší od individuální homologace jakéhokoliv jiného auta, dovezeného z Ameriky, i spalovacího. Tedy kromě emisí.
Ostré hrany, kterými je Cybertruck známý, jsou tu zakryté.
Ano, to jsme nechali udělat preventivně, i když to příslušné regule přímo neukládají. Hlavně kvůli dobrému pocitu příslušných lidí, i když skutečný přínos tohoto opatření pro bezpečnost je sporný. Určitě je to ale lepší, než originál.
Celá procedura přihlašování auta na české RZ trvala čtyři týdny. Další dovozci Cybetrucků to budou mít už trochu jednodušší a zřejmě i rychlejší, avšak počítat musejí se sháněním výjimek z ministerstva. To se ale týká i ostatních aut bez evropské homologace.
Diskuze jsou plné pochyb, jak je to vlastně s bezpečností? Vůz přeci neprošel evropskými nárazovými testy.
Někdo vypustil do světa informaci, že je vůz nebezpečný, hlavně chodcům, a nemůže v Evropě jezdit. Jenže tu jezdí větší monstra, možná i nebezpečnější. Když jsem si to ověřoval, narazil jsem na studii, podle níž pravděpodobnost přežití sraženého chodce klesá s vyšší kapotou. A některá SUV či velké pick-upy mají kapotu výše.
Třeba Ford F150 Lightning...
Přesně tak. Tady máme navíc aktivní ochranu před nárazem, jako každá Tesla. Před ním vůz varuje nejdřív akusticky a pak sám zastaví. Což platí samozřejmě i před kolizí s chodcem či cyklistou.
Na kolik to celé vyšlo?
Nechci se k tomu konkrétně vyjadřovat. Něco to stálo, ale jsme rádi, že se projekt povedl, protože některé věci nejsou na autě ještě hotové. A tím to také nekončí; teď nás čeká shánění náhradních dílů a také nutnost si vůz trochu hlídat, aby je nepotřeboval příliš často. Z toho náklady na přípravu k přihlášení se pohybovaly v řádech statisíců.
A jaké vlastně máte další plány s autem?
Svezlo se několik vybraných novinářů a my teď budeme muset zpět vydělat část peněz, které tato akce spolkla. Takže vůz bude k dispozici firmám i jednotlivcům na zážitkové jízdy, počítáme i s reklamními polepy, protože vůz prakticky kdekoliv, kde se zastaví budí velkou pozornost a lidé hned tahají foťáky a mobily. Počítáme i s účastí na výstavách a podobných veřejných akcích.
Zbytek se zájemci dozvědí na Cybetruck.cz, předpokládám...
Přesně tak.
Díky za rozhovor.