Tesla Cybertruck
test

Tesla Cybertruck

Nerezový přízrak na stopě Hummeru
1

Asi není v současnosti auto, které by vyvolávalo víc kontroverzí než Cybertruck. Jedni ho obdivují, jiní ho nenávidí. Těžko se ale najde někdo, v kom nevyvolá emoce. Jaký je ve skutečnosti? Co dokáže v terénu i mimo něj? To odhalíme v našem testu.

Za zapůjčení děkujeme Cybertruck.cz, natáčecí lokalitu poskytlo Hummer Centrum.

Tesla Cybertruck je určena zatím pouze pro USA, nicméně auto je pro některé natolik atraktivní, že neváhají investovat nemalé sumy a individuálně si ho dovézt i do jiných částí světa. Vůz je v našem testu díky projektu Cybertruck.cz, jde přitom o jeden z prvních Cybertrucků v Evropě a hned druhý na evropských značkách díky individuálnímu schválení do provozu. A rovnou na těch českých.

Tesla Cybertruck

Jak to celé vzniklo?

Cybertruck. Auto, které způsobilo vzhledem, materiály i výrobními postupy velkou revoluci. Žádné jiné auto se mu nepodobá. I když budete mít nejnovější Ferrari, stejně se více lidí otočí za Cybertruckem. To jsme si při našem testování mnohokrát ověřili. Kdekoliv jsme se zastavili, hned se kolem Cybertrucku sešli lidé tasíc telefony a pořizující snímky. Na dálnici auta zpomalovala, aby si řidiči mohli unikát vyfotit. Jednoduše pozdvižení.

Tesla Cybertruck – test

Technické parametry Tesla Cybertruck AWD

Kompletní specifikace
Konstrukcepick-up, 5 683 × 2 200 × 1 791 mm, 2 995 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon447 kW, 608 koní, točivý moment: 1 390 Nm
Baterie123 kWh (120 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 547 km
Cena od2 153 414 Kč

Tesla představila Cybertruck ještě jako koncept už v roce 2019 a asi si všichni pamatujete trapnou scénu, kdy Elon Musk tvrdil, že speciální sklo na dveřích je nerozbitné a následně ho designér Franz Holzhausen rozbil kovovou koulí. Ale i toto virální video přispělo k obrovské popularitě Cybertrucku a v roce 2021 na něj měla Tesla už milion rezervací. Mimochodem, Tesla si ze sebe umí udělat legraci, takže pokud na skla na levé straně modelu auta v infotainmentu třikrát poklepete, ukáže se efekt rozbitého okna se zvukovým podkresem v podobě nahrávky překvapeného Elona Musku z tiskové konference.

Koncept Cybertrucku z roku 2019 vypadal v mnoha ohledech futurističtěji

Elon Musk slíbil, že první kusy Cybertrucku vyjedou z továrny v roce 2021, jenže všichni víme, jak to je s termíny, které Elon Musk slibuje. Mezitím Teslu předběhli se svými elektrickými pickupy prakticky všichni, od Fordu až po Rivian. Omezená výroba Cybertrucku v Americe se rozběhla až v závěru roku 2023, tedy s dvouletým zpožděním. Ale jak se ukázalo, čekání stálo za to, Cybertruck je jen jeden a je stále zcela unikátní. Během posledního čtvrtletí se už stal nejprodávanějším elektrickým pickupem v USA.

Tesla Cybertruck

Díky projektu Cybertruckin.eu se jedno z těchto výjimečných aut dostalo i do Evropy, kam se oficiálně v této podobě nikdy nepodívá. Majitel tohoto auta Norton Slovák se také rozhodl, že ho dostane na české značky, stejně, jako se to dělá s dalšími individuálně dovezenými auty z USA. Aby to ale bylo možné, muselo se upravit nemálo věcí. Velmi ostré hrany dostaly ochranné lišty, červené americké blikače se zalepily a Tesla dostala ty evropské oranžové, došlo ale i na další úpravy. Na fDrive.cz už pro vás připravujeme také rozhovor s majitelem, kde popisuje, co vše obnášelo dostat Cybertruck na české značky.

Design je unikátní

Podle slov designéra Tesly byl vzhled Cybertrucku inspirován Blade Runnerem nebo ponorko-autem Wet Nellie, kterým jezdil James Bond. Extrémně hranatá karoserie je pokryta leštěnými nerezovými pláty o tloušťce 1,8 mm na dveřích, respektive 1,4 mm na jiných částech. Panely jsou velmi odolné a jde prý o stejný materiál, který sesterská SpaceX používá pro výrobu vesmírné lodě Starship. Nicméně i Cybertruck disponuje standardními deformačními zónami a v případě většího nárazu se i tyto nerezové pláty zdeformují. Cybertruck je údajně také neprůstřelný a odolá až 9mm nábojům.

Tesla Cybertruck

I když má „český“ Cybertruck většinu hran chráněnou měkkými lištami, některé části přeci jen zůstaly odhalené, například hrany dveří. Po přejetí prstem je ostrost cítit a je to skutečně něco, co u standardního auta nemáte šanci nahmatat. Na nerezové karoserii se pak překvapivě málo zachytávají nečistoty nebo otisky prstů – i po intenzivním testování, natáčení v terénu i mimo něj působil Cybertruck opticky dost čistě. Spasování jednotlivých nerezových plátů je také překvapivě dobré a nemáme větších výhrad.

Netradiční trojúhelníkový tvar auta celkem dobře maskuje velké rozměry Cybertrucku. Poměrně nízká příď a zároveň postupně se svažující záď Teslu opticky zmenšují a oproti například hřmotnému Fordu F150 vypadá zejména zepředu (ale i z profilu) jako výrazně menší auto. Na evropských silnicích ale stejně působí jako obr, dle amerických standardů je to ale ještě jeden z těch menších pickupů. Ostatně právě i elektrický Ford F150, který jsme testovali před dvěma lety, je větší a má velmi podobné parametry jako Cybertruck.

Tesla Cybertruck

A co to konkrétně znamená? Cybertruck na délku měří 5,7 m, na šířku má se zrcátky 2,4 m. Pohotovostní hmotnost činí masivní 3 tuny. A utáhne až 5tunový přívěs.

Tesla Cybertruck
Přední kufr

Pod extrémně krátkou kapotou se skrývá velký přední kufr, který má podle Tesly údajně 400 litrů. To je stejná hodnota, kterou deklaruje i Ford u své elektrické F150, nicméně u ní je kufr reálně mnohem větší. Zatímco do předního kufru Fordu jsem se schoval, zde to možné není. Je poměrně mělký a není příliš hluboký.

Zaujme také masivní stěrač, který u konceptu vůbec nebyl k vidění, protože Tesla plánovala použít pro zápasení s kapkami inovativní ultrazvukové čištění okna. Stejně tak na sériové verzi Cybertrucku oproti konceptu nalezneme masivní trojúhelníková zrcátka, zatímco koncept měl pouze kamery. Škoda, že ani jednu z těchto technologií Tesla nedotáhla, zejména u zrcátek by to výrazně pomohlo aerodynamice. Z konceptu se nicméně povedlo zachovat absenci klik a otevírání dveří „na tlačítko“. S tím má ale Tesla zkušenost i z jiných aut, například z Modelu X. Oproti němu ale nejsou dveře elektrické; po stisku tlačítka pouze odskočí a otevřít i zavřít je musíte sami. To je celkem škoda, Tesla technologii umí, dveře jsou poměrně těžké a byl by to příjemný prvek, dále ozvláštňující Cybertruck.

Velkou pozornost u pick-upu pochopitelně budí korba, která nabídne přes 3 200 litrů úložného prostoru a naložit na ni můžete až 1,3 tuny. Nákladová plocha je 72 palců (1 800 mm) dlouhá a 48 palců (1 200 mm) široká. Ložná plocha je osvětlena LED světelnými pásy po každé straně a Cybertruck dokonce nabízí i další patro pod hlavní nákladovou plochou za zadními koly. Po levé straně pak na korbě najdeme i zásuvky na 120 i 240 V.

Tesla Cybertruck

Korba je velmi netradičně chráněna roletou, která je velmi odolná a lze se na ni i postavit. Stačí stisk tlačítka vlevo od korby nebo v infotainmentu a za pár vteřin je odsunutá. Pokud je ale zasunutá, je zakryté i zadní okno, spolehnout se tak musíte na obraz z kamery. Dvířka od korby lze odblokovat a otevřít také tlačítkem, oproti zmiňovanému Fordu ale nejsou elektrická a neumí se sama zavřít, což je škoda.

Je libo bestii zvanou Cyberbeast?

Naše testovaná verze AWD, tedy se dvěma elektromotory, výkonem 448 kW, pohonem všech čtyř kol a zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,3 s, stojí uprostřed nabídky Tesly a v USA za ni automobilka chce 80 tisíc dolarů. Nicméně náš kus byl v takzvané Foundation Series, úvodní sérii s vyleptanými označeními na některých nerezových plátech a extra výbavou navíc. Za Foundation Series si Tesla účtuje příplatek 20 tisíc dolarů. Celkově auto tedy vyšlo na 100 tisíc dolarů, nicméně včetně dopravy do Česka, cla, DPH a individuální homologace stálo 3,5 až 4 miliony Kč.

Tesla Cybertruck

Pokud by vám dynamika nestačila, nabízí Tesla i třímotorovou variantu nazvanou Cyberbeast, která zrychlení na stovku zvládne s výkonem 639 kW za 2,9 vteřiny. Vrcholná verze vás vyjde na 100 tisíc dolarů plus 20 tisíc dolarů v případě Foundation Series. Za několik měsíců by se poté měla začít vyrábět i základní varianta s pohonem pouze zadní nápravy za zhruba 60 tisíc dolarů.

Varianta RWD AWD Cyberbeast
Počet motorů 1 2 3
Celkový výkon 235 kW 450 kW 630 KW
Zrychlení 0–100 km/h 6,7 s 4,3 s 2,9 s
Dojezd (EPA) 400 km 550 km 510 km

Cybertruck je první Teslou s už moderní 800V architekturou, díky tomu se zvládne nabíjet výkonem až 350 kW. Je ale paradoxní, že Tesla Superchargery toto (zatím) nezvládají a na nich se může Cybertruck nabíjet jen výkonem 250 kW s tím, že nabíjecí křivka je horší a na 80 % se nabije za dlouhých 40 minut. V Evropě pak pro rychlonabíjení musí používat CCS adaptér a kvůli nefunkční navigaci je zde zablokován předehřev baterie, maximálního výkonu je tak velmi těžké dosáhnout.

Tesla Cybertruck AWD

Rozměry5 683 × 2 200 × 1 791 mm, 2 995 kg
Výkon447 kW
Baterie123 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd547 km (WLTP)

Cybertruck má pod podlahou masivní baterii s kapacitou 123 kWh (120 kWh využitelných) a v případě varianty AWD činí dojezd 550 kilometrů. Pokud by vám to ale bylo málo, Tesla začala prodávat i range extender, což je extra baterie s kapacitou 50 kWh, která zabere asi třetinu korby a přidá zhruba 200 kilometrů dojezdu. Ani tak ale Tesla nesplní svůj slib, kdy při představení Cybertrucku slibovala dojezd přes 800 kilometrů. Tesla nabízí v korbě i předním kufru zásuvky a podporuje také funkci vehicle to grid a dokáže vydávat až 11 kW.

Hranatý interiér

Za interiér musím Teslu pochválit, zejména po stránce designu. Je skvělé, jak moc se snažila zachovat vnější hranaté tvary i uvnitř. Zpětné zrcátko, držáky nápojů, stínítka a ostatně i celá přístrojová deska mají přísně pravoúhlé tvary. Na první pohled tak působí interiér tvrdě a neútulně, ale po doteku zjistíte, že celá přístrojová deska i dveře jsou kompletně měkčené a Tesla zde používá stejnou koženku jako u dalších svých vozů.

Tesla Cybertruck

Interiér je velmi prostorný, široký a vzdušný, čemuž napomáhá prosklená střecha. Tu nelze zatáhnout ani zatmavit, nicméně velmi dobře izoluje od tepla, ani při přímém slunečním svitu nesálá tak, jako u starších Tesel. Při usednutí za volant si lze všimnout obrovského prostoru před ním k základně netypicky zkoseného čelního skla. Ostatně i tvar volantu je něco, co v autech nevidíme, nicméně zde to má i svůj praktický smysl. Ale o tom až dále.

Tesla Cybertruck

Ačkoliv se zdá A sloupek masivní, není výhled ze Cybertrucku ve srovnání s jinými takto velkými auty vůbec špatný, díky krátké kapotě pak máte i dobrý přehled o dění před vozem. A světe div se, Cybertruck má jako jediná Tesla také přední parkovací kameru, která při manévrování extrémně pomáhá. Kéž by toto Tesla přinesla i do jiných aut.

Zaujme šuplík na dokumenty před spolujezdcem, který se motoricky nejen vysune, ale i zasune po stisku tlačítka na displeji. Držáky nápojů jsou pak vtipně také hranaté, stejně jako úložné prostory na podlaze mezi sedadly.

Na zadních sedadlech je hodně prostoru, nicméně nečekejte luxusní limuzínu. Pokud jsem si se svými 185 centimetry sednul za sebe, měl jsem na kolena ještě 10 centimetrů místa, nad hlavou to bylo tak sotva 5 centimetrů. K dispozici je základní loketní opěrka, ale zejména displej, kterým se dá, stejně jako u jiných Tesel, ovládat klimatizace, ale zároveň slouží například pro sledování videí ze streamovacích služeb.

Tesla Cybertruck

Jízda: jako kodrcavá tramvaj s úžasným řízením

Jízda se Cybertruckem je skutečným zážitkem, řada věcí je tady totiž jinak než u ostatních Tesel. Předně mě při rozjezdu překvapil hluk od motorů. Zatímco jiné Tesly a všechny elektromobily jsou prakticky nehlučné, u Cybertrucku je to přesně naopak. Od motorů se line relativně hlasitý zvuk a jízda připomíná tramvaj. Mně osobně to nevadí a vlastně to k takovému monstru tak nějak patří, nicméně kdo by očekával ticho jako u jiných Tesel, bude hodně zklamán.

Od Cybertrucku neočekávejte ani žádné pohodlí. Ačkoliv je na vzduchovém podvozku, jízda tomu vůbec nenasvědčuje. Nastavení podvozku je tvrdé a přejetí každé nerovnosti, kanálu či jiných, v Česku běžných, nedokonalostí vozovky je odměněno tvrdým rázem, a to je Cybertruck postaven na 20" kola s královsky tlustou pneumatikou. Podvozek bych srovnal s dnešní Teslou Model Y, dokonce spíše ještě horší. Příjemně mě naopak překvapilo odhlučnění ve vyšších rychlostech na dálnici, které je na standardní úrovni, takže se v Cybertrucku dá povídat standardním hlasem i při 130 km/h.

Tesla Cybertruck

Zvyk vyžaduje volant, který bohužel obsahuje dotyková tlačítka pro ovládání blinkrů, což je výrazně neergonomické řešení z důvodu šetření nákladů. Obrovskou devizou je naopak steer by wire, tedy řízení bez mechanické vazby mezi volantem a koly. Díky němu stačí pro plné otočení kol na každou stranu otočit volant jen o 170 stupňů, tedy necelou půl otáčku. Drtivou většinu manévrů, včetně výjezdů z kruhových objezdů a ostrých zatáček, tak „odbavíte“ s ležérně položenou rukou na horní rovné hraně volantu. Takto to mělo vypadat u Modelů X a S a proti „kniplu“ bych pak neměl křivého slova. Překvapivě malý průměr otáčení (odhadem kolem 11 až 12 metrů) je způsoben řiditelnou zadní nápravou, která umí natočit kola až o 10 stupňů. Je pravda, že synchronizace otáčení náprav není tak vychytaná jako například u jiných výrobců, kteří nabízí řiditelnou zadní nápravu, a při manévrování nejsou přechody přes přímku úplně plynulé. Zároveň jsou při otáčení volantu mírně slyšet motory otáčející koly, které se projevují jakýmsi tlumeným pípáním.

Tesla Cybertruck

Reálná spotřeba a dojezd příjemně překvapí

Velmi jsem byl zvědavý na spotřebu, která nakonec zdaleka není dramaticky vysoká. Tesla opět potvrzuje, že efektivita je její královská disciplína. Za posledních 6 tisíc kilometrů kombinovaného provozu vykazuje Cybertruck průměrnou spotřebu 25 kWh na 100 km, což je vzhledem k tomu, že se s ním jezdí i zážitkové jízdy, trápí se v terénu a svižné rozjezdy rozhodně nejsou výjimkou, solidní hodnota. Reálný kombinovaný dojezd je tak zhruba 450 kilometrů. Mimo město se dá se Cybertruckem jezdit za 22 kWh na 100 km, reálný dojezd je tak bez problémů přes 500 kilometrů. Naopak dálnice pak znamená spotřebu 28 kWh na 100 km, i tak se ale dá dostat na 400 kilometrů dálniční jízdy. To je vzhledem k rozměrům auta skutečně výborný výsledek.

Tesla Cybertruck

Terénu se nebojí

Ačkoliv se Cybertruck stal terčem častých posměšků kvůli jeho údajně nevalným terénním schopnostem, faktem je, že je v terénu velmi schopný. My jsme toto tvrzení řádně prověřili v Hummer Centru nedaleko Prahy a Cybertruck obstál se ctí. Auto jsme díky vzduchovému podvozku zvedli na maximum a aktivovali aplikaci off-road, ve které je přímo vidět světlá výška, jež v maximu činí 44 centimetrů od země. Díky předním kolům prakticky v rohu karoserie má Cybertruck vynikající nájezdový úhel 35 stupňů, odjezdový úhel 28 stupňů je také solidní. Limitací je pouze velká délka Cybertrucku a museli jsme si dávat pozor, abychom si i přes slušnou světlou výšku nesedli někde „na břicho“.

Tesla Cybertruck
Setkání dvou světů

Díky elektrickému pohonu je dávkování plynu v terénu velmi snadné a Cybertruck zdolával i prudké kopce včetně 100% stoupání s grácií. V infotainmentu si lze posouváním prstu snadno volit distribuci výkonu na jednotlivé nápravy a zamknout jeden nebo oba diferenciály, což jsme ale v praxi dělat nemuseli a Cybertruck si se vším poradil v automatickém režimu.

K dispozici je i speciální mód Wade pro brodění až 0,76 metru hlubokou vodou. To je stále o 10 cm méně, než nabídne například elektrický Mercedes G a zároveň je potřeba režim aktivovat půl hodiny před vjetím do vody, protože se hermeticky utěsňuje baterie. Použitelnost režimu pro nějaké spontánní projetí vodou se tak limitně blíží nule, ale i tak je fajn, že zde uvedený režim je.

Unikát na věky

A to je Cybertruck. Můžete ho nenávidět, můžete ho milovat, ale jedno je jisté. Tohle auto je prostě unikátní a zůstane unikátním ještě po mnoho desítek let. A já jsem zvědavý, zda Tesla nakonec Cybertruck upraví i do podoby, která se bude moci oficiálně dostat i do Evropy, anebo tento unikát zůstane exkluzivně jen pro Američany. Uvidíme.

Tesla Cybertruck

Za zapůjčení děkujeme Cybertruck.cz, natáčecí lokalitu poskytlo Hummer Centrum.

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

tesla-cybertruck
Klady
  • elektronické řízení steer by wire
  • praktický a prostorný interiér
  • solidní dojezd
  • řiditelná zadní náprava
  • velký přední kufr
Zápory
  • hlučnější motory
  • méně pohodlný podvozek
  • volant s dotykovými blinkry