Ford F-150 Lightning
test

Ford F-150 Lightning

Obří americký blesk
5

Ford F-150 je obří auto, ale elektrická verze Lightning má spoustu překvapení navíc. Například obří 400litrový přední kufr, ale tím rozhodně nekončí. Vyzkoušeli jsme, jak se s jezdí v Praze a na českých silnicích. Dokázali bychom si Ford F-150 Lightning představit i na našich silnicích?

Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning vychází ze standardní verze pick-upu Ford F-150. Přestavba na elektromobil byla důkladná, takže u něj nalezneme prvky, které jsou typické spíše pro elektromobily na nových plně elektrických platformách. Představen byl v květnu roku 2021 a výroba začala o necelý rok později, konkrétně koncem dubna loňského roku. Zatím není v plánu dovoz na český trh, ale místní importér značky Ford nám zprostředkoval zážitek s tímto elektrickým obrem. Pojďme se tedy podívat na parametry i to, jak se s ním jezdí.

TEST: Ford F-150 Lightning - obří americký blesk na českých silnicích

Začněme rozměry. Délka je 5,91 metrů, šířka je přes 2 metry i bez zrcátek a se zrcátky je to téměř 2,44 metru. Kabina pak má výšku přibližně 2 metry. A rozvor je 3,68 metru. To jsou v podstatě rozměry malého nákladního auta a nejen rozměry, protože tato verze má celkovou hmotnost přes 3,5 tuny, takže v Česku by to bylo i oficiálně nákladní auto, na které je potřeba řidičský průkaz skupiny C.

Technické parametry Ford F-150 Lightning ER

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 911 × 2 438 × 1 989 mm, 2 850 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon433 kW, 580 koní, točivý moment: 1 050 Nm
Baterie? (131 kWh využitelná kapacita)
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od

Konkrétně tento vůz má nejvyšší přípustnou hmotnost 3 650 kilogramů. Z toho 2,8 tuny váží samotné auto a 850 kg je maximální hmotnost nákladu. Tyto hodnoty se ale liší dle specifikace a nejvíce dokáže Ford F-150 Lightning uvézt něco málo přes tunu. Zajímavější je ale tažná hmotnost, protože táhnout může nejvyšší specifikace až 4,5 tuny.

Ford F-150 Lightning má zrychlení jako ostrý sporťák

A jak je na tom s dynamikou? Ta je neuvěřitelná, protože toto obří monstrum se na stovku rozjede za přibližně 4 sekundy. Ani moc nezáleží na výkonové verzi. Verze Standard Range má „pouze“ 452 koní, ale díky menší baterii je lehčí. Výkonnější verze, kterou jsme jezdili my, má 580 koní, ale zase vyšší hmotnost. Takže zatímco silnější verze se na stovku rozjede přibližně za 4 sekundy, slabší to trvá přibližně o 2 desetinky déle. A je to opravdu něco neuvěřitelného, protože od tak velkého auta, skoro by se chtělo říci tanku, člověk rozhodně nečeká takové zatlačení do sedačky.

S jízdními vlastnostmi to samozřejmě je úplně jiné a v tomto ohledu je srovnání s ostrými sporťáky mimo. Zkrátka fyziku obejít nelze a Ford F-150 Lightning je opravdu těžké auto, což je v zatáčkách cítit. Zároveň je to i opravdu velké auto, což také není ideální na naše klikaté okresky. Zkrátka ja to auto stavěné na rovné a široké americké silnice. Ale jelikož je zároveň určené i do terénu, tak si alespoň s povrchem našich okresek hravě poradí a i díky velkým kolům s vysokým profilem pneumatik posádku pohodlně převeze i po rozbitých okreskách. A pokud jde o velikost a hmotnost, tak první je shodné se spalovací verzí, ani hmotností se nijak výrazně neliší od spalovacích pick-upů podobné velikosti.

A co dojezd? Základní verze má využitelnou kapacitu baterie 98 kWh a její dojezd je 230 mil, tedy přibližně 370 kilometrů podle americké normy EPA, která je mnohem přísnější než evropská norma WLTP. Verze Long Range pak ujede až o 100 mil dále, tedy přibližně 530 kilometrů. To je na takto velké a těžké auto solidní výkon. Já jsem po Praze jezdil se spotřebou 24 kWh/100 km (stejně jako Mustang Mach-E neukazuje desetiny), což by při využitelné kapacitě baterie 131 kWh vyšlo na 545 kilometrů městského dojezdu v teplotách okolo nuly s plným komfortem uvnitř.

Když jsem auto vytáhl na dálnici a jel nejvyšší povolenou dálniční rychlostí, spotřeba citelně vzrostla. V Berouně byl průměr od startu 33 kWh/100 km. To by odpovídalo kombinovanému dojezdu okolo 400 kilometrů, což stále není na tak velké auto vůbec špatné. Dálniční dojezd pak odhaduji okolo 350 kilometrů.

Ford F-150 Lightning je koncipovaný jako opravdu pracovní auto. Zatímco ostatní vozy, když už mají funkci Vehicle to Load, mají zpravidla jednu zásuvku, Lightning jich má po autě rozmístěných 10. Takže, když jedete pracovat do terénu, můžete současně pohánět více spotřebičů, jako je elektrická pila a podobně. Jako powerbanka může fungovat, i když auto připojíte přes wallbox k domu a posloužit jako záložní zdroj třeba při výpadku proudu. A když pracujete v terénu za tmy? Ve Fordu mysleli i na to. Ford F-150 má po celém obvodu umístěné reflektory, které můžete na infotainmentu zapínat podle toho, kterým směrem potřebujete posvítit.

Tím to ale nekončí, protože když vyklopíte zadní stěnu korby, vznikne „ponk“, na kterém máte místo pro upnutí například svěráku nebo třeba metr. A když něco naložíte na korbu, auto vám zváží hmotnost nákladu, což se zobrazí na displeji infotainmentu i v mobilní aplikaci k autu. Toto je společné pro všechny verze Fordu F-150 Lightning, ale vrcholná verze Platinum, kterou jsme měli my, nás velmi příjemně překvapila v interiéru.

Interiér rozhodně nevypadá jako v užitkovém autě

Pokud ovšem čekáte interiér pracovního auta, pak se možná dočkáte v základní verzi, ale rozhodně to neplatí pro vrcholnou Platinum. Jsou zde totiž pohodlné kožené sedačky, které mají například i masážní funkci. Kůží je pošitý i volant a velká část palubní desky. V interiéru pak nalezneme i dřevo s otevřenými póry nebo broušený kov. Infotainment včetně vertikálně orientovaného středového displeje pak nezapře svůj původ v Mustangu Mach-E. Je zde špičkový audiosystém Bang & Olufsen, jehož logo zdobí i opěrky hlavy předních sedaček. Proč? Jednoduše proto, že reproduktory jsou umístěné i tam. Interiér je zároveň velmi prostorný. Je však nutné dodat i to, že zde nacházíme i detaily, které ukazují na americký původ. Například mřížka reproduktoru v horní části palubní desky, která nepasuje tak, jak by měla. Celkově je ale dojem z interiéru i svezení v něm hodný luxusního SUV.

Ford F-150 Lightning je tedy v základní verzi promyšlené pracovní auto, které nejenže dokáže jezdit bez lokálních emisí, ale zároveň plně využívá výhod elektrického pohonu. Například tím, že jde o pojízdnou powerbanku se spoustou zásuvek, stejně jako tím, že pod kapotou má obří zavazadlový prostor. Auto je tedy možné používat jako pracovní vůz, tak i jako rodinné auto. Náklad vozíte na korbě, pod kapotou zůstává prostor pro zavazadla například při cestě na dovolenou.

Ford F-150 Lightning za 1,5 milionů korun?

Vrcholná verze Platinum pak nabídne ohromující výkon (kromě základní verze to tak mají všechny) a luxusní interiér s prvky, které bychom v pick-upu nečekali. Kdo by ale měl o toto auto zájem v Evropě, bude se muset spokojit s individuálním dovozem, protože zatím zde Ford F-150 Lightning oficiálně dostupný není. Základní verze PRO se v USA prodává v přepočtu za 1,23 milionu korun, vrcholná verze Platinum za 2,13 milionu. Jde ovšem o ceny bez daně a se započtením cla a nákladů na dopravu by u nás rozhodně byly vyšší. My odhadujeme reálnou českou cenu minimálně na 1,5 milionu korun v základu a 2,5 milionu Kč za verzi Platinum, pokud by se český Ford rozhodl pro import. Přáli byste si, aby Ford toto auto zařadil do místní nabídky? Pořídili byste si Ford F-150 Lightning?

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

ford-f-150-lightning
Klady
  • schopnost táhnout těžký přívěs
  • obří přední kufr pod kapotou
  • praktické funkce pro dělníky v terénu
  • luxusní a komfortní interiér
  • solidní spotřeba a dojezd vzhledem k velikosti
  • zrychlení v přímce srovnatelé se sportovními vozy
  • obří výkon motoru
Zápory
  • zhoršená obratnost v zatáčkách a městských uličkách
  • vyšší pohotovostní hmotnost
  • horší dílenské zpracování některých detailů
  • nižší užitečná hmotnost
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Urcite by si to tu sve kupce naslo pokud to bude mit CCS konektor.
Nezminili jste, ale jeden z nejdulezitejsich parametru a tedy rychlost nabijeni…?
Pavel Prokop
Pavel Prokop
No mít 3 mega tak ho beru hned i když jsem v něm neseděl ani nejel.
František Okáník
František Okáník
Jde to vůbec přihlásit v ČR?
V jaké kategorii ?

To by mělo být N2, takže maximálka 80km/h a STK každý rok :/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze