Parkování zdarma pro elektromobily v Praze s koncem roku neskončí

O jeho konci se ale jedná
11
Parkování zdarma pro elektromobily v Praze s koncem roku neskončí
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • O zrušení parkování zdarma pro elektromobily v Praze se diskutuje dlouho
  • Původně mělo skončit od roku 2024, ale pravděpodobně se to nestihne
  • O novém systému plateb za parkování v Praze se jedná, nízkoemisní vozy by měly mít zvýhodnění

Již delší dobu se mluví o tom, že parkování zdarma pro elektromobily, vodíková auta a plug-in hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km by v Praze mělo skončit na konci roku 2023. Toto v minulosti avizoval i Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu. Ten dlouhodobě patří ke kritikům parkování zdarma. V současné době se ale vedou intenzivní jednání o nové podobě systému plateb parkování v Praze a je téměř jisté, že s koncem roku parkování zdarma pro vozy s registrační značkou EL neskončí.

Parkování zdarma pro elektromobily v Praze bylo plánováno do konce roku 2023

Město v roce 2020 rozhodlo, že podpora elektromobility formou parkování zdarma je limitována koncem roku 2023 s tím, že se na konci roku 2023 rozhodne, zda a jakou jinou podporu bude případně město poskytovat. Tato jednání se nyní uskutečňují a ukončení podpory musí nejprve schválit městská rada. Už teď je ale téměř jisté, že to bude postupnými kroky v příštím roce,“ říká Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy. „Je velice nepravděpodobné, že by se tak stalo ostrým datem k 1. 1. 2024,“ dodává.

Přece jen ale malá změna možná nastane už s koncem roku. Konkrétně pro vozy, které nemají registrační značky EL a musí o povolení k parkování žádat. „Připravujeme přechodné ustanovení, aby se po novém roce přestala vydávat nová přenosná parkovací oprávnění a dosavadní povolení pro elektromobily. Záměrem je, aby nebylo nutné předčasně ukončovat již vydaná povolení nebo dokonce vracet část jejich ceny,“ vysvětluje Zdeněk Hřib. Tím by se Praha připravila na přechod k novému systému placeného parkování. „Bude to tak transparentnější, předvídatelnější a celkově právně i administrativně jednodušší,“ doplňuje Hřib přínosy tohoto kroku.

Konec parkování zdarma pro elektromobily se do začátku roku nestihne stanovit

I když se začátek placeného parkování pro všechny s největší pravděpodobností do začátku roku 2024 nestihne připravit, je evidentně snahou jej připravit co nejdříve. Je ale potřeba jednat s jednotlivými městskými částmi, jejichž pohledy se také liší. „S městskými částmi pochopitelně jednáme už řadu měsíců, protože připravujeme velkou reformu ZPS. Konkrétně zrušení dosavadních jednostranných zvýhodnění pro elektromobily a přenosných parkovacích oprávnění jsou jednoznačnými požadavky městských částí,“ říká Zdeněk Hřib.

Podle všeho ale dohoda směřuje k systému, který by zachoval zvýhodnění pro vozy s nižšími emisemi, ale pravděpodobně zdarma nebude ani pro elektromobily. Nově se ovšem uvažuje, kromě zvýhodnění elektromobilů, vodíkových aut a hybridů, i o určitém zvýhodnění všech spalovacích aut s nižšími emisemi. „Do budoucna je také u vybraných parkovacích oprávnění úvaha o třech cenovkách odděleně pro čisté BEV, hybridy do 50 g CO2 na km a vozy co splňují Euro 6,“ potvrzuje nám tuto informaci Zdeněk Hřib. „Konkrétní nastavení cen však bude záviset na výsledku koaličního jednání,“ doplňuje pro vysvětlení, že ohledně cen zatím není nic jisté a bude se o nich teprve jednat.

Zdeněk Hřib chce elektromobilitu podporovat jinak

Zdeněk Hřib chce elektromobilitu podporovat, ale jinak než doposud a není příznivcem podpory ve formě parkování zdarma. „Zásadním a stěžejním prvkem nové podpory elektromobility ze strany městské samosprávy je především rozvoj nabíjecí infrastruktury. V roce 2020 jsme schválili Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury. Zanedlouho budeme vyhlašovat soutěž o koncesi na nabíjecí stanice ve veřejném prostoru. Kromě toho budou samozřejmě u nabíjecích stanic vyhrazena pro elektromobily parkovací místa,“ říká 1. náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu. Tím kromě podpory rozvoje nabíjecí infrastruktury naznačuje, že by nabíjecí vozy měly parkování zdarma alespoň na místech vyhrazených pro nabíjení.

I v oblasti zón placeného stání počítám s tím, že elektromobily budou mít některá parkovací oprávnění za výhodnější cenu než auta s tradičním pohonem. Konkrétně by mělo jít o zvýhodněnou cenu pro dlouhodobé celoměstské návštěvnické oprávnění, tedy permanentku do fialových zón v celém městě. Obdobné zvýhodnění by mělo být u parkovacích oprávnění pro zásobování. Předpoklad totiž je, že například zásobovací auto se bude ve městě pohybovat výrazně více než běžná vozidla rezidentů, která většinu času tráví parkováním,“ nastiňuje Zdeněk Hřib směr, kterým se jednání ubírají.

Dle dobře informovaného zdroje bychom se finální podmínky měli dozvědět v prvním kvartálu roku 2024 a v posledním kvartálu by mohl nový systém reálně vstoupit v platnost. Vše bude záležet na probíhajících politických jednáních, ale i schválení novely vyhlášky na radě hlavního města Prahy, kde sazby by měly být schvalovány kolem března 2024 a účinnost změn vyhlášky zabývající se zónami placeného stání by měla být v říjnu 2024.

Názor autora článku:

Ohledně parkování v Praze se vedou diskuze již delší dobu a chápu, že s rozvojem počtu elektromobilů a plug-in hybridů je současný stav neudržitelný, protože parkovacích míst je málo. Jsem ale přesvědčený, že by změna měla přicházet postupně. Jako se v minulosti parkování zdarma zúžilo z hybridů schopných jízdy v módu EV na plug-in hybridy a elektromobily, tak jsem přesvědčený, že by bylo správné nyní nechat tuto výhodu alespoň lokálně bezemisním vozům, tedy elektromobilům, bateriovým i vodíkovým.

Líbí se mi ale možnost parkování zdarma na nabíjecích stanicích během nabíjení. U plug-in hybridů bylo často diskutované téma, že mnoho firem je pořídilo kvůli parkování, ale ve skutečnosti je nenabíjí, takže tyto vozy nesnižují lokální emise. Pokud to bude takto nastavené, docílí se toho, že majitelé plug-in hybridů budou motivováni skutečně nabíjet. Je ale potřeba podmínka, aby vůz na nabíjecí stanici skutečně nabíjel a zároveň je potřeba dostatečná síť nabíjecích stanic, ideálně chytrých lamp.

Jelikož se názory různí, budu rád když napíšete svůj názor do komentářů. Veřejná diskuze může pomoci k tomu, aby výsledné podmínky, o kterých se jedná, byly nastaveny co nejlépe. Jaký názor na tuto problematiku máte?

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Zachovat parkovani pouze pro vozidla bez spalovaciho motoru.
Razem se pocet zvyhodnenych aut rapidne snizi a lide budou motivovani si porizovat skutecne lokalne bezemisni vozidla, a v Praze se bude lepe dychat.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Můj názor je, že chyba byla považovat auta s 2,5 litrovými motory a nějakou zásuvkou za bezemisní elektromobily a vydávat jim značku EL. To si někdo vyloboval. Nyní je to samé SUV jak stodola s EL. Teď kvůli tomu jedinou podporu nákupu elektromobilu, která za něco stojí, zruší. Není řešením parkování těchto slátanin (hybridů) u pouličních nabíječek. Za chvíli budou mít baterii nabitou a pak budou jen parkovat. Nic to neřeší.
kuing74719
kuing74719
Naposledy upraveno: 2. 12. 2023 02:21
Podpora v podobě parkování zdarma byla pro mě zásadní a smysluplná. O to víc jsem překvapen, že by měla být pro čistě EV zrušena. Jak vyřešit dilema, když si auto sdílíme a parkujeme střídavě na Praze 4, 6 a 8? Vůbec by mi nevadilo zaplatit standartní roční poplatek, ale pokud platí jen na jednů městskou část, tak je to naprosto nedostačné. Fajn řešení pro takové případy by byla třeba možnost parkovat za jeden poplatek po celém městě, nebo minimálně mít možnost pořídit si povolení na více městských částech. Když už se zruší ta jediná praktická podpora, tak ať se alespoň neznemožňuje sdílení! Pokud podobná možnost nebude možná, tak mě napadají dvě možnosti. Zbavit se drahého EV, udělat krok zpátky a koupit si 2 až 3 starší auta se spalovacím motorem, nebo papírově přestěhovat firmu do zahraničí, abychom mohli mít zahraniční SPZ a poplatky vůbec neřešit. S tím že daně ze zisku půjdou jinam, tam kde jsou k EV přívětivější. Bohužel. I tohle by si měli na magistrátu uvědomit a jít ke sdílení EV aut vstříc- je to výhodné pro všechny strany. Děkuji.
Ales Daniel
Ales Daniel
Naposledy upraveno: 5. 12. 2023 14:25
Dobrý den, všem,
oceňuji diskuzi na úrovni bez urážek. Jen mně je líto, že tady vzhledem k závažnosti této problematiky není 1000 diskutujících.
Vlastním plně elektrický automobil i automobil benzinový. Jsme 5ti členná rodina, která je stále na cestách. Práce, koníčky, děti,...
Podle mne diskuze o podpoře elektromobility a parkování není na místě. Protože největším nepřítelem dopravy a parkování v Praze není automobil samotný, ale odkud ten automobil přijíždí. Jak si inženýři na magistrátu všimli, velikost elektromobilu a spalovacího je stejná. Kupodivu.
Ale když přijede člověk za prací z Třebíče, zaparkuje do modré zóny, za týden parkování zaplatí pokutu 600kč a blokuje tím místo pro rezidenta, který tu platí daně,... Výhodu by měl mít vždy rezident a to bez ohledu na typ motoru. Rezident, který zvolí čistší provoz, ať je navíc ekonomicky zvýhodněný. A to se týká nejen Prahy, ale všech měst. Přijeď vlakem a máš klid nebo zaplať za pohodlí.
Pokutě 600kč se většina lidí směje. Pokuta by měla být 1tis první prohřešek, 2tis druhý,....Samozřejmě zohledněno to, jak moc závažný prohřešek to je. Jestli někdo zaplatil 30min parkování a odjel po 45min, protože se zasekl ve frontě na pokladně.... Jsme lidi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze