Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib se v rozhovoru pro deník Metro svěřil, jak vysokou prioritou je v hlavním městě omezit počet aut. Zajímavé je, že o těch dojíždějících, která bývají obecně brána jako největší problém, mluvil až ve druhém gardu. Nepříjemnou zprávou pro elektromobilisty, zejména pro ty, pro něž byla tato výhoda hlavním motivem pořízení bezemisního automobilu (a takových je v bezdotačních časech zřejmě většina), je fakt, že se i nadále mluví o zrušení jejich parkovacích výhod. Nejde při tom o opatření, které by při jejich aktuálním počtu něco změnilo, jde jen a pouze o politický akt. Řadě politických subjektů i lobbistických nátlakových skupin typu AutoMat byla tato výhoda prostě trnem v oku. A jsme upřímně zvědaví, jaký bude mít dopad na prodej elektrických aut. Bude jim ponechána jen možnost bezplatně parkovat u nabíječek, ovšem v rámci místně stanovených omezení.
Není to ale zdaleka jediné zpřísnění; to druhé je ještě závažnější. Ruší totiž přenosná parkovací povolení, což znemožní parkovat před vlastním domem lidem, kteří musí z nejrůznějších důvodů často střídat automobily (tedy typicky zaměstnanci s vozy půjčenými z firmy). Respektive neznemožní, ale současná praxe nahlášení změny RZ vozidla k rezidenčnímu parkování je tak krkolomná, zdlouhavá a drahá (o změnu je nutné žádat osobně na úřadě a po vyčerpání bezplatného paušálu jedné změny za šest měsíců je každá další zatížena nemalým poplatkem), že vede ke stejnému výsledku. Přenosné povolení sice bylo jen na IČO a drakonicky drahé, ovšem dávalo aspoň nějakou šanci.
Náměstek Hřib také otevřeně mluví o tom, že velkou motivací k provozování změn je zisk; magistrátu z něj plyne půl miliardy korun ročně, a tak si obyvatelé těch okrajových částí Prahy, kde byly tzv. zóny zavedeny nesmyslně a zbytečně, mohou zajít na změny směřující k vyřešení tohoto stavu zjevně zajít chuť.
Jako pozitivum lze vnímat vznik možností návštěv rezidentů, aniž by ovšem Hřib upřesnil, za jakých podmínek. Zřejmě tedy jiných, než jaké určují dosavadní návštěvnické tarify. Jejich výši si mimochodem určují jednotlivé městské části, což se má rovněž změnit a tato pravomoc přejde do rukou magistrátu. Jednotlivé městské obvody si ale budou nadále určovat výslednou podobu zón a částečně i výši rezidenčního poplatku. Pozitivní novinkou má být i zavedení jednotných permanentek do fialových zón pro celé město. Ovšem o podmínkách se opět zatím nehovořilo. Podle Hřiba by je měly mít ekologičtější automobily a elektromobily levnější. Nedozvěděli jsme se také nic o podmínkách pro sdílené automobily.
Náměstek také nemluvil o žádném konkrétním opatření proti dojíždějících automobilům. Jen se nechal slyšet, že by byl ideální stav, kdyby všichni řidiči nechali auta na krajích metropole na P+R parkovištích a dále pokračovali hromadnou dopravou. Taková parkovací místa ovšem vznikají po stovkách v situaci, kdy jich chybějí desetitisíce – za poslední tři roky jich přibylo něco přes tisíc. A nezazněla žádná idea, jak k tomu mimopražské pendlery motivovat či donutit.
Dnes je tedy poslední termín pro projednání návrhu v koalici, do 17. ledna 2024 by se měl projednat v poradních orgánech rady a zastupitelstva, do konce února bude podle Hřiba čas na připomínkování a přípravu tisku pro radu. 11. března 2024 by se měla rada usnést a 1. října 2024 by nové opatření mělo vejít v platnost.