Praha chce omezit výhody pro majitele elektromobilů v rámci modrých zón

29
Praha chce omezit výhody pro majitele elektromobilů v rámci modrých zón
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Praha novým krokem výrazně demotivuje obyvatele města k nákupu elektromobilů
  • Zjednodušit se má řešení přestupků v rámci parkování na modrých zónách

Na zasedání 16. června 2022 projednali zastupitelé hl. m. Prahy návrh změn v systému zón placeného stání (ZPS). Finální podoba vznikla po společné dohodě opozice a koalice. Ve hře je například zavedení systému hodinového kreditu rezidenta na stání vozidel návštěvníků, zvýhodnění nízkoemisních nebo bezemisních vozidel výhradně pro osoby s trvalým pobytem v Praze nebo automatizované vyhodnocování přestupků v rámci ZPS. Zastupitelstvo hl. m. Prahy projednávalo návrh náměstka pro oblast dopravy Adama Scheinherra a zastupitele Tomáše Portlíka na změnu systému zón placeného stání, kdy by každý rezident získal od hlavního města možnost stání (10 Kč/h) ve formě kreditu na 120 hodin, popř. na 60 hodin ročně pro své návštěvy zdarma. Tím ale navrhované změny nekončí.

Další navrhované opatření se totiž dotkne populární výhody, která je spojena s bezplatným parkováním elektromobilů a hybridů. Konkrétně chce vedení Prahy změnit zvýhodnění bezemisních a nízkoemisních vozidel jen pro rezidenty a místní podnikatele. Vzhledem k rostoucímu počtu nízkoemisních vozidel (hybridy a elektromobily) se jedná o případné omezení zvýhodnění pouze na rezidenty a abonenty. Dnes ho však mají všichni a bez omezení. Rozsah a forma zvýhodnění bude předmětem prověřování legislativních možností, které hlavní město má. Cílem je snížení finanční náročnosti parkování nízkoemisních a bezemisních vozidel výhradně pro osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze. V současnosti je stání v ZPS v Praze zdarma umožněno všem nízkoemisním a bezemisním vozidlům bez rozdílu trvalého pobytu nebo místa sídla jeho vlastníka či provozovatele.

Město také prověří možnost nastavování cen parkovacích oprávnění podle emisních i délkových parametrů vozidel. Cílem je spravedlivé nakládání s veřejným prostorem a dopadem provozu vozidel na životní prostředí. Jak se tedy ukazuje, populární přechod na elektromobilitu dostává v Praze první nečekanou ránu pod pás. Motivace k tomu, aby obyvatelé Prahy přesedlali na čistší vozy, je nově zamýšleným krokem razantně narušována a ne všichni Pražané mají v místě svého bydliště hlášen trvalý pobyt. V té spojitosti se má zjednodušit i případné řešení přestupků za neoprávněné parkování na modrých zónách. Ambicí Prahy je, aby se získaná podezření za určitých podmínek rovnou stala přestupkem bez dalšího nutného zásahu strážníků městské policie, čímž by se celý systém výrazně více zefektivnil.

Diskuze ke článku
Radovan Burkovič
Radovan Burkovič
Že to tam Piráti po Krndě z ANO vedou v Praze od 5 do mínusu (páč Krnda to jela od 10 k 5), všichni víme a vidíme. Že se tam při jejich rozpočtu kradlo, krade a bude krást ještě dlouho, vidíme taky. Ale to je vedlejší. Spíše mne zajím, zda všechny Hříbkovy ručičky vědí, co dělají. Takže na jedné straně vezmeme jednu z minima faktických podpor elektromobility v metropoli, na druhé straně současně podepíšeme memorandum o budování UFC nabíjecích stanic v metropoli s PRE a současně otevřeme slavnostně nabíjecí HUB u Kongresového centra. Jako jednou rukou se hladit a současně druhou si dávat facky, to se jen tak nevidí.
elektromobilista novy
elektromobilista novy
Otazkou je jestli ponechat tuto vyhodu i hybridum, ktere nemusi vyuzivat elektricky pohon ve meste a jejich skutecna spotreba a emisni limity nejsou v prumeru ty uvedeny v technicke dokumentaci. Sledovat jaky pohon kde a kdy pouziva to ktere vozdilo neni prakticky mozne.
Martin Šafránek
Martin Šafránek
To by mě zajímalo, čím chce stát lidi motivovat....
Tom ReBlack
Tom ReBlack
konečně a šel bych klidně dál, až k úplnému zrušení výhod... (ti co na to mají a chtějí to, tak si to pořídí i bez těchto benefitů)

"emisních i délkových parametrů vozidel"
Zajímavé takže člověk vozící si zadek sólo s cca 2,5 tunovým BEV apod., tak bude mít lepší podmínky jak 5 členná rodina s podobně dlouhým vozem(výrazně lehčím), protože to nebude BEV?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze