Na zasedání 16. června 2022 projednali zastupitelé hl. m. Prahy návrh změn v systému zón placeného stání (ZPS). Finální podoba vznikla po společné dohodě opozice a koalice. Ve hře je například zavedení systému hodinového kreditu rezidenta na stání vozidel návštěvníků, zvýhodnění nízkoemisních nebo bezemisních vozidel výhradně pro osoby s trvalým pobytem v Praze nebo automatizované vyhodnocování přestupků v rámci ZPS. Zastupitelstvo hl. m. Prahy projednávalo návrh náměstka pro oblast dopravy Adama Scheinherra a zastupitele Tomáše Portlíka na změnu systému zón placeného stání, kdy by každý rezident získal od hlavního města možnost stání (10 Kč/h) ve formě kreditu na 120 hodin, popř. na 60 hodin ročně pro své návštěvy zdarma. Tím ale navrhované změny nekončí.
Další navrhované opatření se totiž dotkne populární výhody, která je spojena s bezplatným parkováním elektromobilů a hybridů. Konkrétně chce vedení Prahy změnit zvýhodnění bezemisních a nízkoemisních vozidel jen pro rezidenty a místní podnikatele. Vzhledem k rostoucímu počtu nízkoemisních vozidel (hybridy a elektromobily) se jedná o případné omezení zvýhodnění pouze na rezidenty a abonenty. Dnes ho však mají všichni a bez omezení. Rozsah a forma zvýhodnění bude předmětem prověřování legislativních možností, které hlavní město má. Cílem je snížení finanční náročnosti parkování nízkoemisních a bezemisních vozidel výhradně pro osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze. V současnosti je stání v ZPS v Praze zdarma umožněno všem nízkoemisním a bezemisním vozidlům bez rozdílu trvalého pobytu nebo místa sídla jeho vlastníka či provozovatele.
Město také prověří možnost nastavování cen parkovacích oprávnění podle emisních i délkových parametrů vozidel. Cílem je spravedlivé nakládání s veřejným prostorem a dopadem provozu vozidel na životní prostředí. Jak se tedy ukazuje, populární přechod na elektromobilitu dostává v Praze první nečekanou ránu pod pás. Motivace k tomu, aby obyvatelé Prahy přesedlali na čistší vozy, je nově zamýšleným krokem razantně narušována a ne všichni Pražané mají v místě svého bydliště hlášen trvalý pobyt. V té spojitosti se má zjednodušit i případné řešení přestupků za neoprávněné parkování na modrých zónách. Ambicí Prahy je, aby se získaná podezření za určitých podmínek rovnou stala přestupkem bez dalšího nutného zásahu strážníků městské policie, čímž by se celý systém výrazně více zefektivnil.
"emisních i délkových parametrů vozidel"
Zajímavé takže člověk vozící si zadek sólo s cca 2,5 tunovým BEV apod., tak bude mít lepší podmínky jak 5 členná rodina s podobně dlouhým vozem(výrazně lehčím), protože to nebude BEV?