Elektromobilní platforma odeslala na představitelům měst Praha a Plzeň otevřený dopis, v němž protestuje proti rušení výhod pro elektromobily. Plzeň zrušila k 1. září 2025 jakékoliv parkovací zvýhodnění elektromobilů, Praha chce od Nového roku zrušit jejich bezplatné parkování a nahradit jej 50% slevu z běžných tarifů pro čistě bateriové elektromobily, přičemž plug-in hybridy o veškeré výhody rovněž přijdou. Platforma to považuje za předčsané a nesystémové opatření, které je v rozporu s deklarovanými cíli ochrany klimatu, kvality ovzduší a veřejného zdraví.
Elektromobilitu je podle Platformy třeba dále podporovat a nikoliv její podporu ukončovat. Doprava je totiž zásadní zdroj znečištění městského ovzduší, zodpovědný za 50–70 % emisí NO2, který je v EU každoročně zodpovědný za 49 000 předčasných úmrtí. Dalších zhruba 240 000 obyvatel EU každý rok předčasně zemře kvůli vdechování polétavého prachu PM 2.5, jehož jsou spalovací motory rovněž významným producentem. Proto Evropský parlament schválil Směrnici o kvalitě vnějšího ovzduší 2024/2881, která od roku 2030 výrazně sníží limity NOx PM 2.5 i PM 10 a především zavádí právní vymahatelnost jejího dodržování. Elektromobily žádné z těchto škodlivin nevypouštějí a s jejích pomocí lze rychle a efektivně nové požadavky splnit.
Elektromobilita by podle Platformy rovněž snížila hlukovou zátěž, protože právě hluk z dopravy je po škodlivých emisích hned druhým nejvýznamnějším environmentálním rizikem pro zdraví. Elektromobily jsou v městských rychlostech 30–50 km/h o 6–10 dB tišší, než vozidla se spalovacím motorem, takže jejich používání výrazně ztišuje dopravu, což vede k lepšímu spánku, kardiovaskulárnímu zdraví a celkové kvalitě života obyvatel.
Česká republika i jednotlivá města se zavázaly k postupné dekarbonizaci dopravy. Národní klimaticko-energetický plán ČR předpokládá půl milionu lokálně bezemisních vozidel do roku 2030. To je ambiciózní plán, k jehož splnění bude třeba jejich počet v Česku za pět let téměř zdesetinásobit; aktuálně tu máme zhruba 55 tisíc takových vozidel kategorií M a N. To však vyžaduje mnohem větší úsilí, než jaké bylo dosud vynakládáno. A když se české metropole místo zvyšování podpory vydávají opačnou cestou, vysílá to signály, se strategií neslučitelné. Přitom bude mít její nesplnění nepříjemné politické i hmotné důsledky na evropské úrovni. Pokud je však podpora předčasně snižována či rušena, oslabuje to důvěru občanů, investice do bezemisní dopravy i nabíjecí sítě. Přitom se každé euro, investované do zlepšení kvality ovzduší, vrátí díky úsporám ve zdravotnictví a zvýšení produktivity podle EEA 2–7krát.
Proto Elektromobilní platforma vyzývá k dialogu a hledání lepšího řešení v podobě zachování zvýhodněných (nikoliv nutně nulových) tarifů pro BEV, zvýhodnění rezidentů a městských služeb a postupné, datově podložené, nikoliv náhlé a politicky motivované změny. Dále je podle Platformy třeba rozvíjet rychlou i pomalou dobíjecí infrastrukturu, na což mohou města i obce až do konce ledna 2026 získat až 80% dotaci z Operačního programu doprava Ministerstva dopravy. Mělo by se také tlačit na elektrizaci vozového parku taxi a kurýrních služeb, které jezdí po městě výrazně častěji, než jiná vozidla. Cestou je také postupné zavádění nízko- a bezemisních zón podle novelizovaného zákona o ochraně ovzduší. Města a městské služby by si rovněž měly pořizovat primárně elektrická vozidla.
Bezemisní doprava není podle Platformy luxusem, ale klíčovým nástrojem ke zlepšení zdraví obyvatel a kvality života ve městech. Rovněž pomůže splnit závazky, k nimž se přihlásilo Česko i jednotlivá města. Elektromobilní platforma je připravena nabídnout odbornou spolupráci, data i zkušenosti z praxe a podílet se na tvorbě udržitelné a spravedlivé dopravní politiky českých měst a obcí.

Ivan psal na facebooku, ze tyhle elektrovraky ve skutecnosti vyposti vic emisi nez spalovaky, ktere ve skutecnosti cisti vzduch, takze EU nam pekne lze a je treba tomu zatnout tipec.