Praha hází elektromobilisty přes palubu. Za stání u nabíječek zaplatí dvakrát

20
Praha hází elektromobilisty přes palubu. Za stání u nabíječek zaplatí dvakrát
Fotografie: Hospodářská komora České republiky
  • Praha od Nového roku ruší bezplatné parkování elektromobilů na barevných zónách
  • Plug-in hybridy přijdou o všechny výhody, elektromobily dostanou slevu z běžného tarifu
  • Nikdo ovšem neřeší stání u pouličních nabíječek, které se může absurdně prodražit

Pražský magistrát podlehl politickému tlaku na zrušení bezplatného parkování nabíjecích automobilů na barevných parkovacích zónách a elektromobilisté tak o tuto výhodu, která byla pro řadu z nich impulsem k pořízení lokálně bezemisního automobilu, po několika letech odkladů definitivně přijdou k 1. lednu 2026. Řidiči plug-in hybridů budou od tohoto data platit stejně, jako všichni ostatní, majitelé elektromobilů dostanou zatím 50% slevu z běžného tarifu. Potud to zní jako běžný postup. Problém je v tom, že magistrát ani jednotlivé městské části nejsou dlouhodobě schopné reformovat současný systém pražských parkovacích zón, který byl původně spuštěn jako provizorní, naprosto neodpovídá dnešním požadavkům a pro některé skupiny obyvatel je dokonce diskriminační.

Za dlouhá léta probíhajících diskuzí například nikdo z komunálních politiků nedokázal vyřešit přijatelnou podobu přenosného parkovacího povolení, které by potřebovali například řidiči služebních automobilů, kteří je častěji mění. Situace se pro takové Pražany dokonce zhoršila, protože při postupných úpravách zmizela dřívější možnost přenosného povolení, byť drahého. Dnes mají ti, kteří z jakéhokoliv důvodu často mění automobily, v Praze prostě smůlu. Registraci je sice možné změnit, avšak za poplatek a navíc jde o poměrně komplikovanou proceduru.

Ještě nepochopitelnější je ale stav, který nastane pro elektromobilisty po Novém roce. Ti nejenže přijdou o zmíněnou výhodu, ještě navíc se dosud nedočkali vyřešení absurdní situace, kdy budou muset za stání u pouličních nabíjecích stanic platit dvakrát, pokud jsou v barevné zóně, a takových je většina. Městské části totiž brání zřízení vyhrazeného parkování a zrušení barevných zón u nabíjecích stojanů. V modrých zónách tedy budou mít definitivní smůlu všichni elektromobilisté, nebydlící v dotyčné městské části, ve sdílených pak budou muset, kromě poplatku za nabíjení, zaplatit ještě parkovací poplatky, které už dnes nejsou vůbec nízké a existují silné tlaky na jejich další, razantní zvyšování. A pokud elektromobilista z jakéhokoliv důvodu nesplní maximální dobu stání u stojanu, čeká jej ještě poplatek za blokování stanice.

Pražští majitelé čistě bateriových elektromobilů také zřejmě přijdou o slibovanou možnost za roční poplatek 24 tisíc korun parkovat na všech pražských modrých zónách. Tento záměr je totiž podle některých výkladů diskriminační, protože se týká jen Pražanů a je pravděpodobné, že bude právně napaden a od Nového roku platit nezačne. Elektromobily, které stály více než spalovací auta a lokálně nevypouštějí žádné emise, tak Praze zřejmě nevoní. Otázkou tedy bude, jak si prodeje elektrických aut povedou od příštího roku, Praha totiž patří k průkopníkům elektromobility a vždy táhla celorepublikové statistiky.

Diskuze ke článku
Karel Marel
Karel Marel
Chtel jsem jim platit 2000 mesicne, protoze mi to prisla jako fer nabidka. Nechteji? Platit nebudu. Statisticky dostanu pokutu jednou za tri mesice, takze financne to vychazi lepe. Dementi.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Neviděl bych to věru tak černě. 50% sleva na rezidentní parkování je pořád příjemné zvýhodnění, které ani v kontextu západní Evropy není úplně běžné. Taky nemyslím, že to elektrmobilisty nějak dřív přímo lákalo a teď přímo odradí. Protože člověk, který investuje o 400.000 do vozu více, protože chce mít elektroauto, už asi nepomine tuto svou motivaci kvůli 300 korunam ročně za parkování, resp. stovku za to, že občas zaparkuje ve městě jinde. Veřejné nabíjení se většinou odbývá buď v lokalitě, kde bude mít za 300 roční stání a nebo v obchodních centrech, kde parkuje zadarmo/už dnes tak jako tak platí. Elektromobilita se stává standardní součástí systému a to zákonitě přináší, že startovní výhody budou nižší. I ten Kaufland už opouští sexy cenu 5,90 za kWh. To mě třeba štve víc. Ale holt už s bateriemi nejsme výjimeční 🙂 To je na tom vlastně to hezký.
Miroslav Krejci
Miroslav Krejci
„... který investuje o 400.000 do vozu více, protože chce mít elektroauto, ...“

Toto už od střední třídy aut výše neplatí. Tam ty ceny jsou srovnatelné.
Radek Skrbek
Radek Skrbek
Poslední dobou se fdrive strava víc a víc klikbajtovy web.
Tohle je typický příklad hnusného titulku a ještě hnusnějšího obsahu.
Dříve jsem měl fdrive velmi rád a četl ho každý den. Dnes když sem zavítám tak se mi chce zvracet.

Tenhle článek jestli negenerovalo AI tak to snad napsal někdo z auto fora nebo co to má jako bejt?

To je hnus velebnosti.

Ne jen že už titulek je lživý sám o sobě ale v obsahu jsou naprostý výmysly.
Například slovo “nikdo” neřeší stání elektromobilů na nabíječkách si autor vymyslel jen aby víc naštval lidi proti .. proti komu vlastně? Samozřejmě že to na magistrátu řešili.
Ale na rozdíl od autora článku mi to nepřijde nijak divný že to takto je.
Jezdím taky v EV a nevím proč bych se měl nějak rozčilovat nad normálním vývojem který snad každý normálně uvažující člověk který má EV věděl že to jednou tak bude.
Nebo mi chce pan autor tvrdit že si myslel že výhody EV jako parkování zdarma budou mít elektromobily do konce života?
Tak proč tohle házení špíny na vedení města že nemyslí na elektromobily a podobný kopance? Nechápu.
Každý kdo má v hlavě rozum a ne piliny a koupil si EV s tím že má výhodu parkování zdarma , že to nebude mít dlouhého trvání. A naopak bylo příjemné překvapení že to prodloužili.
Holt je víc a víc elektromobilů takže se výhody ruší co je na tom divného a špatného?
A nebo jen víc EV je obecně víc a víc aut tak bych rád věděl jak to chce pan autor řešit? Ty auta se do ulic nevejdou, ale lidi si myslí že na to mají nějaké právo nebo co. Nebo si myslí že silnice je parkoviště a že když nemají před barákem kde zaparkovat tak za to může město. Vůbec si neuvědomují že za to můžou oni sami a ostatní kdo mají auta. Ne město, ne vedení města, ale lidi za to můžou. Město se jen snaží vzniklou sirotci řešit ale prakticky nemá jak protože silnice nejsou nafukovací ani plocha města nejde nafouknout, každý centimetr někomu patří. Takže neházejte vinu na město ale sami na sebe. Tohle přesně dělají demokrati hází vinu za svůj spackany život na druhé.

A dále co je to za blbost nějaký že za státní na nabíječce zaplatí dvakrát?
Tady autor typicky ukazuje lidskou hloupost.

Nikdo nic dvakrát neplatí.
Když je nabíječka v modré zóně tak to místo je určené rezidentům a ti mají kartu takže nic dýchat neplatí. Zaplatí za odebranou elektřinu podle toho kolik si dobíjí. Co je na tom špatně at mě to někdo vysvětlí?

Pokud jde o jinou než modrou zónu tak opět chci zastavím na parkovišti zaplatím za parkování plus když odeberu nějakou elektřinu zaplatím za elektřinu. Nikde nevíš žádné placení dvakrát.
Nebo mi chce pan autor říct že zaplatím dvakrát za odebranou elektřinu jak?

Celý článek mi přijde jen brečení kvůli končícím výhodám. Které byly jasné že jednou přijdou.
Ale i tak 50% sleva je stále dost dobrá. A je dobře že hybridy o výhodu přišli úplně.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze