Ministerstvo průmyslu a obchodu chystalo několik měsíců rekordní dotační výzvu v oblasti podpory čisté mobility financované z Národního plánu obnovy. Tato výzva se měla týkat finanční podpory pro pořízení elektromobilu, vodíkového vozidla nebo cargo kola pro podnikatele sídlící v České republice. Dlouho plánovaná a připravovaná dotace na nákup ekologických firemních aut se však rozpadá na prach.
Letos žádná dotace pro firemní auta, ale možná příští rok pro městskou logistiku
Na dotaz redakce o pravdivosti zrušení dotace na pořízení elektromobilu do firemní flotily směrem k vedoucímu oddělení cirkulární ekonomiky, úspor vody a alternativní dopravy Ministerstva průmyslu a obchodu nám bylo panem Pavlem Zdeňkem sděleno následující: „Ano, potvrzuji informaci. Evropská komise nechce poskytovat podporu na elektromobilitu pro podnikatele. V rámci Národního plánu obnovy pro podnikatele podpora nebude vypsána a v rámci Operačního programu TAK bude pravděpodobně podpora formou finančních nástrojů pro omezený sektor podnikání (městská logistika). Městská logistika zahrnuje dopravu zboží a jídla, takže spíše podniky typu Zásilkovna, Rohlík atd. Pokoušeli jsme se tam zahrnout i služby (instalatéři, zámečníci a obdobné služby pro občany a firmy), ale to neprošlo. Zkusíme ještě jednou, ale dle dosavadního postoje Evropské komise tomu již skoro nevěřím, ale zkusíme.“ A kdy konkrétně by měla být vypsána výzva pro městskou logistiku? „Toto budou vypisovat kolegové z finančních nástrojů a půjde přes Národní rozvojovou banku, takže odhaduji na příští rok.“
Ze samotných podkladů dostupných na webu Národního plánu obnovy lze zjistit, že pro tuto výzvu mělo být alokováno až 940 milionů Kč. V komponentě na rozvoj čisté mobility se z této částky mělo podpořit až 3 525 elektromobilů, 30 vodíkových aut a 1 000 cargo e-kol pro podnikatele, to vše do roku 2025.