Bezplatné parkování s elektromobilem v Praze příští rok končí!

18
Bezplatné parkování s elektromobilem v Praze příští rok končí!
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Aktuálně se diskutují tři verze podoby stání elektrifikovaných vozidel v zónách
  • Změny se dotknou všech motoristů, jelikož úpravy budou komplexní
  • Zavedení změn by mělo platit od roku 2024

Do pořadu Napřímo vysílaného na stanici TV Nova přijal pozvání náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). V pořadu promluvil o několika připravovaných změnách v pražské dopravě pro následující volební období a jedním z témat bylo i plánované zrušení parkování zdarma pro elektromobily a vybrané plug-in hybridy.

„Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Detailní informace nesdělil, jelikož je ladí s městskými částmi, které mají zavedeny zóny placeného stání, ovšem dodal: „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto.

O čem se diskutuje?

Nám se však podařilo díky důvěryhodnému zdroji, který nechce být jmenován, ale účastní se jednání, získat podrobné informace o komplexnějších plánech pražského magistrátu v této oblasti. Konkrétně se má jednat o novelu Nařízení č. 19/2017 Sb. hl. m. Prahy, které podrobně řeší zóny placeného stání v určených lokalitách metropole. V rámci diskuzí téma zrušení zón placeného stání pro elektromobily a vybrané plug-in hybridy nejvíce tlačí městské části centra metropole, tedy Praha 1 a Praha 2.

V rámci parkování elektromobilů a vybraných plug-in hybridů se však stále diskutují tři možné varianty. Tou první více reálnou je placené stání vozidel s registrací vozu mimo hlavní město, druhá hovoří o placení všech vozidel bez rozdílu pohonu dle sazebníku a třetí, která už je téměř nereálná, je stání zdarma pro elektromobily, ale už ne pro plug-in hybridy.

Co dalšího se řeší a je na stole?

Dle blízkého zdroje také víme, že se aktuálně kolem tématu zón placeného stání řeší i několik dalších variant a my vám je v souhrnu představíme:

  1. změna dopravního značení u nabíjecích bodů v zónách placeného stání
  2. kontrola doby nabíjení elektromobilů pomocí vozidla na kontrolu zón placeného stání
  3. budování většího počtu AC nabíjecích bodů na stožárech veřejného osvětlení
  4. 120hodinový roční kredit pro každého obyvatele bydlícího v zóně se sazbou 10 Kč za hodinu (například pro řemeslníky, zásobování a návštěvy)
  5. sjednocení systému návštěvnického stání (například fialová a oranžová zóna)
  6. rozdílnost cen pro stání rezidentů na základě rozhodnutí městské části
  7. rozšíření několika zón pod jednu oblast (například Praha 10 se spojí s Prahou 4)

Všechno jmenované je aktuálně v řešení a schválení je jen otázkou času a ochoty politiků. Velká část popsaných změn však politickou shodu už má. Veškeré úpravy výše zmíněného nařízení musí být hotové do druhé poloviny tohoto roku, aby mohla být novela schválena a účinná od nového roku 2024, což je i plán všech zúčastněných stran.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 9. 6. 2023 11:14
K cemu budou dobijeci body na lampach, kdyz nebudou E-Auta? Jsou to pak vyhozene penize na ti body a znaceni.
Firmy to kupovat nebudou - protoze to nebude zadna vyhoda. Lide to masove nikdy nekupovali.
Martin
Martin
Kvůli parkování zdarma v Praze jsem si EV fakt nekupoval.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Já tam zase přestanu jezdit dělat lidem, domům a restauracím jakoukoliv práci a údržbu. Ať si ten klid bez EV užijou. Měl jsem ještě normální značku, každý rok jsem se za 100 Kč registroval a šlo to.
Roman P
Roman P
"Tou první více reálnou je placené stání vozidel s registrací vozu mimo hlavní město" Tzn, že EV registrované v Praze by dál mohlo parkovat zdarma..? Ale asi jsem to jen špatně pochopil... Děkuji za případné upřesnění.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze