Do pořadu Napřímo vysílaného na stanici TV Nova přijal pozvání náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). V pořadu promluvil o několika připravovaných změnách v pražské dopravě pro následující volební období a jedním z témat bylo i plánované zrušení parkování zdarma pro elektromobily a vybrané plug-in hybridy.
„Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Detailní informace nesdělil, jelikož je ladí s městskými částmi, které mají zavedeny zóny placeného stání, ovšem dodal: „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto.“
O čem se diskutuje?
Nám se však podařilo díky důvěryhodnému zdroji, který nechce být jmenován, ale účastní se jednání, získat podrobné informace o komplexnějších plánech pražského magistrátu v této oblasti. Konkrétně se má jednat o novelu Nařízení č. 19/2017 Sb. hl. m. Prahy, které podrobně řeší zóny placeného stání v určených lokalitách metropole. V rámci diskuzí téma zrušení zón placeného stání pro elektromobily a vybrané plug-in hybridy nejvíce tlačí městské části centra metropole, tedy Praha 1 a Praha 2.
V rámci parkování elektromobilů a vybraných plug-in hybridů se však stále diskutují tři možné varianty. Tou první více reálnou je placené stání vozidel s registrací vozu mimo hlavní město, druhá hovoří o placení všech vozidel bez rozdílu pohonu dle sazebníku a třetí, která už je téměř nereálná, je stání zdarma pro elektromobily, ale už ne pro plug-in hybridy.
Co dalšího se řeší a je na stole?
Dle blízkého zdroje také víme, že se aktuálně kolem tématu zón placeného stání řeší i několik dalších variant a my vám je v souhrnu představíme:
- změna dopravního značení u nabíjecích bodů v zónách placeného stání
- kontrola doby nabíjení elektromobilů pomocí vozidla na kontrolu zón placeného stání
- budování většího počtu AC nabíjecích bodů na stožárech veřejného osvětlení
- 120hodinový roční kredit pro každého obyvatele bydlícího v zóně se sazbou 10 Kč za hodinu (například pro řemeslníky, zásobování a návštěvy)
- sjednocení systému návštěvnického stání (například fialová a oranžová zóna)
- rozdílnost cen pro stání rezidentů na základě rozhodnutí městské části
- rozšíření několika zón pod jednu oblast (například Praha 10 se spojí s Prahou 4)
Všechno jmenované je aktuálně v řešení a schválení je jen otázkou času a ochoty politiků. Velká část popsaných změn však politickou shodu už má. Veškeré úpravy výše zmíněného nařízení musí být hotové do druhé poloviny tohoto roku, aby mohla být novela schválena a účinná od nového roku 2024, což je i plán všech zúčastněných stran.
Firmy to kupovat nebudou - protoze to nebude zadna vyhoda. Lide to masove nikdy nekupovali.