Dne 25. března 2025 se na Výboru pro dopravu Zastupitelstva hlavního města Prahy diskutovalo o budoucnosti parkování elektrifikovaných vozidel se speciální registrační značkou „EL“ po 1. červenci 2025. Návrh předložený k diskusi zahrnoval několik klíčových bodů:
- Zrušení bezplatného parkování pro hybridní vozidla (PHEV): Po 1. červenci 2025 by plug-in hybridní vozidla ztratila nárok na bezplatné parkování, i když jejich emise CO2 nepřesahují 50 g/km a aktuálně využívají výhod spojených s registrační značkou „EL“.
- Sleva pro rezidenty a abonenty s PHEV: Od července 2025 by rezidenti a abonenti s plug-in hybridními vozidly mohli získat 25% slevu z poplatku za parkovací oprávnění.
- Prodloužení bezplatného parkování pro BEV a FCEV: Čistě bateriové elektromobily (BEV) a vozidla na vodíkový pohon (FCEV) by mohly nadále parkovat zdarma až do 31. prosince 2026.
- Nová pravidla od roku 2027: Do konce roku 2026 by měla být připravena nová pravidla reflektující rostoucí počet elektromobilů v Praze. Mezi navrhovanými opatřeními je možnost parkování na 3 hodiny zdarma pro BEV a FCEV ve fialových a oranžových zónách s následnou 50% slevou od 4. hodiny. Pro PHEV by platila 50% sleva od první hodiny parkování. Alternativně se zvažuje zavedení speciálního placeného tarifu umožňujícího BEV a FCEV parkování ve všech zónách bez omezení za roční poplatek, který by se mohl každoročně upravovat podle počtu registrovaných vozidel.
- Sleva na parkovací oprávnění pro BEV a FCEV: Rezidenti a abonenti s BEV a FCEV by mohli získat 50% slevu z poplatku za parkovací oprávnění do konce roku 2026.
Po předložení návrhu se diskuse zaměřila na potřebu aktualizovat současná pravidla, která umožňují zvýhodněné parkování elektromobilů v modrých a fialových zónách do 30. června 2025. Náměstek primátora MUDr. Zdeněk Hřib upozornil na rostoucí podíl vozidel s registrační značkou „EL“ v některých lokalitách. Například jmenoval lokalitu ulic Spálená a Vladislavova, kde je podíl aut se značkou „EL“ 5 % a v lokalitě Národní třída je to až 10 %, což může komplikovat parkování pro rezidenty. Zástupci elektromobilní platformy vyjádřili obavy, že zrušení výhod. Dané opatření by mohlo vést k poklesu zájmu o tato vozidla, zejména mezi firemní klientelou. Zdůraznili, že firmy očekávají určité výhody jako kompenzaci za vyšší pořizovací náklady a nutnost řešit dobíjení. Část přítomných také navrhovala zavedení nízkoemisní zóny pro určité části Prahy.
Výsledkem jednání je to, že Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy oslovil městské části s žádostí o vyjádření k navrhovaným změnám. Z prvních reakcí zástupců městských částí je jasně patrné, že elektromobilita není téma pro politické zástupce městských částí Praha 4, 13, 18 a 19, jelikož dali striktně negativní stanovisko. Další jednání na toto téma se očekává na květnovém zasedání Výboru pro dopravu, kde by měla být projednána zpětná vazba od ostatních městských částí a stanoven další postup.


Ale proč to dělat jednoduše,
když to jde složitě, že.
P4 a P13 chapu, na druhe strane jsou to velke mestske casti, kde rezidenti parkuji na obrovske vymere - od jiznaku az k pankraci.
Dal se pise "Například jmenoval lokalitu ulic Spálená a Vladislavova, kde je podíl aut se značkou „EL“ 5 % a v lokalitě Národní třída je to až 10 %, což může komplikovat parkování pro rezidenty." - a co? proc ma rezident mit pravo na verejne prostranstvi a zabirat misto cele dny az tydny. EL nicmene dela obsluznost uzemi, zatimco rezident nevyjede a okupuje misto taky defacto zadarmo (100 za mesic je skutecne zdarma).