Výbor pro dopravu Prahy se neshodl o způsobu parkování elektromobilů

7
Výbor pro dopravu Prahy se neshodl o způsobu parkování elektromobilů
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Další jednání o podobě podpory parkování elektromobilů v Praze bude v květnu
  • Parkování elektromobilů nechtějí dále podporovat v Praze 4, 13, 18 a 19

Dne 25. března 2025 se na Výboru pro dopravu Zastupitelstva hlavního města Prahy diskutovalo o budoucnosti parkování elektrifikovaných vozidel se speciální registrační značkou „EL“ po 1. červenci 2025. Návrh předložený k diskusi zahrnoval několik klíčových bodů:

  1. Zrušení bezplatného parkování pro hybridní vozidla (PHEV): Po 1. červenci 2025 by plug-in hybridní vozidla ztratila nárok na bezplatné parkování, i když jejich emise CO2 nepřesahují 50 g/km a aktuálně využívají výhod spojených s registrační značkou „EL“.
  2. Sleva pro rezidenty a abonenty s PHEV: Od července 2025 by rezidenti a abonenti s plug-in hybridními vozidly mohli získat 25% slevu z poplatku za parkovací oprávnění.
  3. Prodloužení bezplatného parkování pro BEV a FCEV: Čistě bateriové elektromobily (BEV) a vozidla na vodíkový pohon (FCEV) by mohly nadále parkovat zdarma až do 31. prosince 2026.
  4. Nová pravidla od roku 2027: Do konce roku 2026 by měla být připravena nová pravidla reflektující rostoucí počet elektromobilů v Praze. Mezi navrhovanými opatřeními je možnost parkování na 3 hodiny zdarma pro BEV a FCEV ve fialových a oranžových zónách s následnou 50% slevou od 4. hodiny. Pro PHEV by platila 50% sleva od první hodiny parkování. Alternativně se zvažuje zavedení speciálního placeného tarifu umožňujícího BEV a FCEV parkování ve všech zónách bez omezení za roční poplatek, který by se mohl každoročně upravovat podle počtu registrovaných vozidel.
  5. Sleva na parkovací oprávnění pro BEV a FCEV: Rezidenti a abonenti s BEV a FCEV by mohli získat 50% slevu z poplatku za parkovací oprávnění do konce roku 2026.

Po předložení návrhu se diskuse zaměřila na potřebu aktualizovat současná pravidla, která umožňují zvýhodněné parkování elektromobilů v modrých a fialových zónách do 30. června 2025. Náměstek primátora MUDr. Zdeněk Hřib upozornil na rostoucí podíl vozidel s registrační značkou „EL“ v některých lokalitách. Například jmenoval lokalitu ulic Spálená a Vladislavova, kde je podíl aut se značkou „EL“ 5 % a v lokalitě Národní třída je to až 10 %, což může komplikovat parkování pro rezidenty.​ Zástupci elektromobilní platformy vyjádřili obavy, že zrušení výhod. Dané opatření by mohlo vést k poklesu zájmu o tato vozidla, zejména mezi firemní klientelou. Zdůraznili, že firmy očekávají určité výhody jako kompenzaci za vyšší pořizovací náklady a nutnost řešit dobíjení.​ Část přítomných také navrhovala zavedení nízkoemisní zóny pro určité části Prahy.

Výsledkem jednání je to, že Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy oslovil městské části s žádostí o vyjádření k navrhovaným změnám. Z prvních reakcí zástupců městských částí je jasně patrné, že elektromobilita není téma pro politické zástupce městských částí Praha 4, 13, 18 a 19, jelikož dali striktně negativní stanovisko.​ Další jednání na toto téma se očekává na květnovém zasedání Výboru pro dopravu, kde by měla být projednána zpětná vazba od ostatních městských částí a stanoven další postup.

Diskuze ke článku
Petr Basa
Petr Basa
Hybridům zrušit, BEV zachovat.
Ale proč to dělat jednoduše,
když to jde složitě, že.
Daniel Š.
Daniel Š.
Přesně tak, proč to nerozesrat aby se v tom nikdo neorientoval.
elektromobilista novy
P18 a P19 jsou mestske casti, kde se asi tezko toto zneuziva - jsou nekde na okraji Prahy a zajmu.
P4 a P13 chapu, na druhe strane jsou to velke mestske casti, kde rezidenti parkuji na obrovske vymere - od jiznaku az k pankraci.
Dal se pise "Například jmenoval lokalitu ulic Spálená a Vladislavova, kde je podíl aut se značkou „EL“ 5 % a v lokalitě Národní třída je to až 10 %, což může komplikovat parkování pro rezidenty." - a co? proc ma rezident mit pravo na verejne prostranstvi a zabirat misto cele dny az tydny. EL nicmene dela obsluznost uzemi, zatimco rezident nevyjede a okupuje misto taky defacto zadarmo (100 za mesic je skutecne zdarma).
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Vyjádřili se městské části, které mají politický vytlak, ale problémy parkování El se jich dotykaji nejméně. Důležité Je rozhodnout s dostatečným předstihem, aby se občan stihl přizpůsobit.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze