Pražská tramvajová síť dodnes trpí chybami socialistických plánovačů, kteří preferovali metro a autobusy na její úkor. Kolony kloubových busů tak svážely Pražany na metro i z velkých sídlišť, kde by ideálně posloužila tramvaj. Zapovězen byl také souběh tramvaje s metrem, proto unáhleně zaniklo několik úseků, které se dnes draze stavějí či plánují znovu. To se týká nejen Pankráce, ale také Václavského náměstí či Hlavního nádraží. Pražská síť také trpí úzkým hrdlem, kdy je po zrušení spojky z Václavského náměstí do Vinohradské ulice široko daleko jedinou kapacitní spojnicí mezi východem a západem města trať přes přetíženou rušnou křižovatku I. P. Pavlova, kterou dokáže jediná banální nehoda zablokovat na dlouhé hodiny a tramvaje v centru de facto paralyzovat. Chybějí také přímá propojení okrajových částí, téměř všechny relace vedou přes centrum.
Právě nyní se dostavují chybějící propojení velkých sídlišť na okraji metropole a mezi nimi i první fáze připojení Libuše. To v budoucnu naváže na stanici Libuš na budované trase metra D a blokovou smyčkou kolem Nových dvorů obslouží rozsáhlé rezidenční území, dosud propojené pouze autobusy. V první fázi však skončí úvraťovým obratištěm Libuš, které bude později nahrazeno provizorní smyčkou a po dostavění celé trati až k Novým dvorům zcela zrušeno. Proto i zde budou zpočátku jezdit dvousměrné tramvaje, stejně jako na Pankrác a Holyni. Naštěstí pražský dopravní podnik rozšířil flotilu obousměrných tříčlánkových vozidel KT8D5.RN2P nákupem 15 ojetých strojů KT8D5 z maďarského Miškovce (Miskolc), které postupně rekonstruuje na zmíněný, částečně nízkopodlažní typ.
Právě ten vyjede už 27. května na první, 1,7 km dlouhý úsek od stávající smyčky Levského (která zůstává v provozu) podél ulice Generála Šišky přes Hasičskou stanici Modřany, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš až do provizorní úvraťové konečné Libuš, umístěné ve středovém pruhu ulice Novodvorská. Novou trasu obslouží linka 17 každým druhým vlakem, špičkový interval bude činit 8 minut, kolem poledne 10 minut, v dopravních sedlech 15 a pozdě v noci 20 minut. Spuštění nové tratě přinese změny v autobusových spojích v čele se zrušením souběžně vedené linky 165, což byla podmínka evropské dotace. Její zátěž směrem na Zbraslav přeberou prodloužené jiné linky, hlavně 139. Podrobněji jsou změny rozebrány na stránkách PID.