Letošní rok se toho událo více než dost. Představena byla celá řada elektromobilů, hybridních modelů a ani v oblasti technologií nezůstaly některé automobilky pozadu. Z toho důvodu tak pro mě bylo vybrání finální desítky obzvláště náročné. V komentářích se můžete případně podělit se svým názorem, zda souhlasíte s výběrem.
10. Nio ET7 pokořilo obavy z malého dojezdu elektromobilů
Odpůrci elektromobilů si často stěžují, že jejich největší nevýhodou je malý dojezd, na který mají vliv okolní teploty a jízdní styl. Automobilka Nio na závěr letošního roku zavřela všem pusu a se svou vlajkovou lodí ujela na jeden zátah 1 044 km. Za volant usedli zakladatel a šéf automobilky William Li a viceprezident dr.Fej Šen. Ti pak společně vyrazili z Šanghaje do Sia-menu. Cestu zvládli za 14 hodin, z toho 12 hodin a 24 minut čistého času řídili. Za úspěchem stojí nový typ trakční baterie o kapacitě 150 kWh a my jen doufáme, že něco takového brzy uvidíme taktéž u evropských prémiových výrobců elektromobilů.
Technické parametry NIO ET7 150 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 101 × 1 987 × 1 505 mm, 2 454 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 480 kW, 644 koní, točivý moment: 850 Nm |
Baterie | 150 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 140 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 1 000 km |
Cena od |
9. Americký důchodce poukázal na důležitou znalost Tesel
73letý Američan Rick Meggison letos v létě málem zemřel ve své Tesle Model Y. To se možná nezdá jako hlavní novinka letošního roku, avšak tato zpráva má své důležité opodstatnění. Za vše totiž mohla absolutní neznalost principu otevírání dveří zevnitř v případě, že se vybije 12V baterie vozu.p>
Technické parametry Tesla Model Y Standard Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 2 129 × 1 624 mm, 2 007 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 455 km |
Cena od | 1 094 900 Kč |
8. BMW otestovalo elektrický přívěs za kamion
Celkem převratné technické řešení vymysleli v BMW, které jako první světový výrobce představilo elektrický návěs pro naftové tahače. Ve spojení s ním lze dosáhnout 46% úspory nákladů a při použití kombinace elektrického tahače a představeného e-návěsu bylo dosaženo dojezdu více než 600 km bez dobíjení. Návěs je vybaven vlastní baterií a elektrickou hnací nápravou. Tato náprava pak podporuje motor návěsu. Integrované senzory na čepu mezi tahačem a návěsem zajišťují optimální poměr zatížení, a tím i co nejlepší spotřebu paliva. Nové řešení pro dálkovou přepravu by mohlo být další cestou za nižšími emisemi a výrazně přispět k ekologii v tomto odvětví.
7. Volvo představilo luxusní elektrické MPV
Nejmohutnější sériové osobní Volvo všech dob s označením EM90 se stalo realitou. Nabídne baterii o kapacitě 116 kWh, v základní verzi pohon zadní nápravy a nechybí dvousměrné nabíjení umožňující baterii využít jako externí úložiště energie, případně jako zdroj k nabíjení jiných elektromobilů. Pro Volvo je to první MPV v jeho historii a švédská značka chce zbořit mýtus o tom, že tato kategorie je za zenitem. K mání budou celkem čtyři barevné odstíny a výběr mezi 19" a 20" koly aerodynamických tvarů. Interiér kladl maximální důraz na komfort čtyř osob v prvních dvou řadách, z nichž každá má k dispozici samostatné a široce nastavitelné křeslo s takzvaným bezgravitačním sedmivrstvým polštářováním o tloušťce 120 mm. Do prodeje by se mělo Volvo EM90 dostat začátkem druhé poloviny příštího roku.
Technické parametry Volvo EM90
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 206 × 2 024 × 1 859 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 200 kW, 272 koní |
Baterie | 116 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od |
6. BMW řady 5 dostalo vůbec poprvé plně elektrickou verzi
Osmá generace pětkové řady od BMW si letos odbyla premiéru. Současně s tím se do nabídky dostává poprvé v historii vozu čistě elektrické provedení i5. I to se prezentuje jako nejúspěšnější manažerský sedan vyšší střední třídy a tomu odpovídá výbava. Tento model chce být symbolem vyspělých technologií v kombinaci se sportovně elegantním designem a charakteristickou radostí z jízdy. Není to přitom tak dávno, co jsme převzali jeho špičkou verzi M60, kterou jsme podrobili sérii testů v oblasti spotřeby, nabíjení a dojezdu. BMW vyrobilo opět něco, co umí vykouzlit úsměv na tváři a navíc vypadá o dost přijatelněji než větší řada 7. Z mého úhlu pohledu se jedná o nejzásadnější novinku bavorské automobilky v letošním roce.
Technické parametry BMW i5 M60
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 380 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 515 km |
Cena od | 2 523 300 Kč |
5. Škoda Enyaq má nově vyšší výkon a přijíždí v nejluxusnější výbavě L&K
Škoda Enyaq prošla přibližně po třech letech na trhu výraznější modernizací. Ta se týká spíše použité techniky, což s sebou přináší vyšší dojezd, lepší hospodárnost a současně i novou nejluxusnější verzi Laurin&Klement. Nabídku s koncem letošního roku obohacují nové verze 85 iV a 85x iV, které nahrazují původní 80 iV a 80x iV a nabízí výkon 285 koní. Výbava L&K pak startuje na částce 1 704 900 Kč, čímž se dostává do pozice skoro nejdražší verze kterékoliv Škodovky v historii. Po stránce dojezdu potěší nově představený Enyaq Coupé 85 iV hodnotou 571 km (v základní výbavě Clever), 85x iV pak ujede 543 km. Zajímavé však je, že sportovně laděná varianta RS iV má delší dojezd než 85x iV, konkrétně 545 km.
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 85x
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km, dojezd: 550 km |
Cena od | 1 524 900 Kč |
4. Hyundai chce zatopit benzinovým supersportům. Představil Ioniq 5 N
Až dosud bylo zvykem, že ve světě sportovních vozidel vždy úřadovaly hlavně benzinové sportovní sedany. Hyundai však zamíchal kartami a do své nabídky zařadil první elektrické „Nko“. Vychází z modelu Ioniq 5, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, dosáhne rychlosti až 260 km/h a v základní výzbroji nabízí paletu poctivých sportovních doplňků. Pro pořádný „wow“ efekt nechybějí 21" kovaná kola a o bezpečné zastavení se starají čtyřpístkové přední brzdy s kotouči Performance o rozměru 400 mm. Oproti „civilním“ verzím Ioniqu 5 přibyl také jízdní režim N Grin Boost, který uvolní plný výkon 650 koní a 770 Nm. A cena? Na českém trhu vůz stojí 1,8 milionu Kč, což je adekvátní částka za to, co elektrická bestie nabídne.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) N
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 715 × 1 940 × 1 585 mm, 2 225 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 478 kW, 650 koní, točivý moment: 740 Nm |
Baterie | 84 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 448 km |
Cena od | 1 799 990 Kč |
3. MG Cyberster je v Česku. Ukázal elektromobilitu bez střechy
V říjnu zavítal na dva dny do Česka MG Cyberster, což je první elektrický roadster v podání MG. Dvoumístný elektromobil by měl do prodeje dorazit v létě příštího roku a je oslavou 100 let existence značky. MG Cyberster dorazí ve dvou variantách. Základní verze nabídne nižší výkon, pohon zadní nápravy a 64kWh baterii, naopak ta vyšší přijde s pohonem všech kol, výkonem 536 koní a točivým momentem 725 Nm. Baterie vozu v tomto případě má kapacitu 77 kWh, takže s troškou snahy vůz ujede až 400 km. Vrcholné dvoumotorové provedení bude stát okolo 2,5 milionů Kč. Levnější verze s menším dojezdem a výkonem by naopak mohla startovat okolo 1,9 milionu Kč. Co se týče výbavy, standardem jsou aktualizace OTA, 5G či čtyři jízdní režimy.
Technické parametry MG Cyberster
Kompletní specifikaceKonstrukce | kabriolet, 4 533 × 1 912 × 1 328 mm, 1 984 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 394 kW, 536 koní, točivý moment: 725 Nm |
Baterie | 77 kWh (72,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |
2. Škoda Superb čtvrté generace je tady a zase je o něco lepší
S koncem letošního roku se Škoda Auto uchýlila k premiéře čtvrté generace své vlajkové lodi s označením Superb. K dispozici bude mnoho motorových verzí a nezapomnělo se ani na mild-hybridní a plug-in hybridní variantu. Verze „do zásuvky“ využívá motor 1.5 TSI evo2 a oproti předchůdci nabízí téměř dvojnásobnou brutto kapacitu baterie (25,7 vs. 13 kWh) s elektrickým dojezdem přes 100 km. Podstatně se rozšířily i nabíjecí možnosti, kdy je nyní k dispozici třífázová nabíječka s 11 kW, za příplatek doplnitelná DC nabíjením o 50 kW. Nový Superb chce dělat vše zase o něco lépe, než předchůdce. Nabízí nové technologie, jeho design se mě osobně náramně líbí a prostornější varianta Combi se stane opět součástí nabídky. Produkce nové Škody Superb již probíhá ve slovenské Bratislavě.
Technické parametry Škoda Superb (2023) PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 912 × 1 849 × 1 481 mm, 1 484 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 (110) kW, 204 (150) koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 25,7 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,2 l / 100 km |
Cena od | 935 000 Kč |
1. Tesla Cybertruck konečně v prodeji. Roky čekání se vyplatily
Největší automobilovou novinkou letošního roku je z mého pohledu oficiální představení Tesly Cybertruck. Na tu mnozí zájemci čekali několik let a kalifornská automobilka vše neustále odkládala. Nyní tu ale máme tři tuny těžký elektrický pick-up, který ve vrcholné verzi Cyberbeast dokáže ve sprintu naložit sportovnímu SUV od Lamborghini, popřípadě nechat za sebou Hummer EV s výkonem 1 000 koní a třemi elektromotory. Tesla Cybertruck obecně budí rozruch. Nedávno jeden její prototyp zapadl ve sněhu v kanadských horách, a tak má Tesla opět o reklamu postaráno. V Evropě ji ale nejspíše nepůjde oficiálně pořídit, za což mohou nejen její rozměry, ale také bezpečnost karoserie vůči střetu s chodci.
Technické parametry Tesla Cybertruck Cyberbeast
Kompletní specifikaceKonstrukce | pick-up, 5 683 × 2 200 × 1 791 mm, 3 104 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 630 kW, 857 koní, točivý moment: 1 390 Nm |
Baterie | 123 kWh (120 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 515 km |
Cena od | 2 611 636 Kč |