73letý Američan Rick Meggison si letos v červnu prošel hotovým peklem, když zůstal uvězněn ve své Tesle Model Y. Za vše přitom mohla naprosto banální chyba, která souvisela s neznalostí vozu, jak píše abc15.com. Vše se stalo v garáži domu v americkém státě Arizona. Meggison po vysvobození z vozu vypověděl, že baterie auta selhala, čímž se odpojily všechny důležité palubní systémy. Bohužel mezi ně patřila jak klimatizace, tak i elektrické ovládání dveří. Ve voze navíc bylo extrémní horko a nebýt telefonátu jeho sestře, která ho následně přijela vysvobodit, zřejmě by tuto příhodu nepřežil.
Po krátkém zkoumání celé nehody však bylo jasno. Vozidlu selhala 12V baterie, o jejímž vybití dal vůz vědět zprávou na mobil majitele. Podle Meggisona k tomu však došlo až po odtahu vozidla. Problémem je dále neznalost manuálu ovládání. Navzdory elektronickému otevírání totiž u řidiče existuje manuální ovládání. Jen je potřeba vědět, kde ho hledat. Konkrétně vozy Tesla jsou vlastně počítače na kolech, které běží na baterii. Z toho důvodu lze předpokládat, že po jejím vybití bude potřeba využít fyzické ovladače. I tak ale může v případě Modelu Y nastat problém. Sám manuál totiž říká, že ne každý vyrobený vůz je vybaven ručním uvolňovacím zařízením pro zadní dveře. O tomto problému se již nějakou dobu ví a americké záchranné složky s tím počítají.
I tak je velkým problémem, že většina lidí nečte manuál ke svému vozu a považují tento krok za zbytečný. Hlavně v případě elektromobilů, které mají ovládání dveří skrze elektronický systém a tlačítka, to může být velký problém. U BMW i7 například existuje plně automatický systém pro ovládání všech dveří, ale v případě jeho výpadku jsou ve voze celkem nápadně umístěny malé páčky pro manuální otevření. Horší situací může být okamžik, kdy zastavíte pro kávu, v autě na pár minut necháte své domácí mazlíčky a vůz se během toho vypne a nejde se do něj dostat. Něco takového se stalo letos v červenci dalšímu řidiči Tesly, který bydlí v americkém Palm Springs.
Technické parametry Tesla Model Y Standard Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 2 129 × 1 624 mm, 2 007 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 455 km |
Cena od | 1 094 900 Kč |