Euro NCAP zpřísňuje hodnocení bezpečnosti. Čína na tom okamžitě vydělala

1
Euro NCAP zpřísňuje hodnocení bezpečnosti. Čína na tom okamžitě vydělala
Fotografie: Euro NCAP
  • Novinkou je požadavek na plnou funkčnost oken a dveří při potopení vozu
  • Plný počet hvězd jako první získala značka Nio
  • Ve výbavě by neměl chybět zdokonalený systém AEB

Organizace Euro NCAP se rozhodla pro výrazné zpřísnění hodnocení v oblasti nárazových testů. Mnohé automobilky totiž prezentují své vozy jako velmi bezpečné, čemuž můžeme a nemusíme věřit. Hlavně pak příchod čínských automobilek, jako je například Nio, způsobuje jisté otázky ohledně toho, jak moc bude posádka v bezpečí. Největší změnou v hodnocení je například požadavek na to, aby ovládání oken a dveří fungovalo u vozidla i při jeho potopení. Velmi přísné kritérium tak může sebrat cenné body i prémiovým výrobcům.

Tím však změny teprve začínají. Další novinkou je, aby každý nový vůz nabízel funkci pro detekci dětí na zadních sedadlech. Možnost monitorovat interiér vozu s ohledem na přítomnost cestujících je velmi důležitá, a to hlavně teď, kdy například v Evropě panují tropická vedra. Vůz proto musí umět v případě ponechání osoby v kabině vydat důrazné upozornění a případně zavolat záchranné složky. Přísnost je potřeba, a tak Euro NCAP zkoumá i to, zda dotyčný model umí předcházet srážkám na křižovatkách ve tvaru písmena T. Také systém varování před kolizí (AEB) musí nově při couvání detekovat dospělého člověka i malé dítě. Pokud se tak nestane, vůz hned přichází o body.

Měřící metodika dále prověřuje, zda při otevření dveří řidiče je instalováno upozornění na blížící se překážku, typicky je to jezdec na koloběžce nebo cyklista. Velkým překvapením je značka Nio. Právě ta jako jedna z prvních dokázala získat po zpřísnění testů plný počet hvězd. Jedná se konkrétně o modely ET5 a EL7, které se svou bezpečností blíží k vozům Volvo. Nio je navíc první automobilkou, která uvádí do prodeje modely se systémem LiDAR. Díky tomu je bezpečnost posádky i okolí mnohem vyšší než v případě klasických radarových systémů.