Volvo EM90 otevírá hned několik kapitol v historii švédsko-čínské automobilky. Jde o premiérový víceúčelový vůz kategorie MPV této značky, tedy typu karoserie, který se vrací po 15leté hibernaci. S délkou 5 206, šířkou 2 024 a výškou 1 859 mm jde o vůbec nejmohutnější sériové osobní Volvo všech dob. A především jde o vůbec první případ, kdy nové Volvo vzniklo pouhým rebrandingem vozu čínské značky. I tak vypadá nová realita, v níž je Volvo jen jednou ze stále rostoucí řady značek čínského koncernu Geely.
Technologické úrovni novinky to ale naštěstí neuškodilo, spíše naopak. Zeekr 009, tedy přesně rok starý model nové prémiové značky koncernu Geely, jehož je právě Volvo EM90 derivátem, má totiž ty nejvyšší prémiové ambice, byť především v Číně. Novinka se znakem Volva tak dostala elektrický motor s 272 k u zadních kol a baterii CATL o kapacitě 116 kWh nabíjející se z 10 na 80 % SoC pod 30 minut a zajišťující dojezd 738 km podle čínské normy CLTC. Evropskou podobu vozu totiž automobilka dosud neodhalila, fotografie oficiálně zobrazují koncept. Jen dodejme, že Zeekr 009 nabízí i verzi 4×4 s výkonem 544 k a baterií o kapacitě 140 kWh; zda se tohoto pohonu dočká i Volvo EM90, není v tuto chvíli jasné. Nechybí dvousměrné nabíjení umožňující baterii využít jako externí úložiště energie, případně jako zdroj k nabíjení jiných elektromobilů.
Přísně hranaté tvary samozřejmě vycházejí z výše zmíněného vzoru, nicméně oba konce auta jsou tvarovány svébytně. Příď umně maskující svou výšku určují světlomety ve známém tvaru Thorových kladiv a novinka v podobě svítícího loga. To se na vozech Volvo objevuje rovněž poprvé a vychází vstříc čínské zálibě v pestrobarevných světýlkách všeho druhu. Vzadu pak zdobí rozměrnou plochu obvyklé vertikální světlomety pokračující i pod výraznou horizontální chromovou lištou, což má zobrazovat siluetu mrakodrapů odrážejících se ve vodě. K mání budou celkem čtyři barevné odstíny a výběr mezi 19" a 20" koly aerodynamických tvarů.
Bezpečnost, která je oblíbeným marketingovým nástrojem švédské značky, stojí na silném skeletu z různých vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí, včetně bórové. Odolnost proti čelnímu nárazu, tedy kritické místo všech aut s krátkou přídí, zde řeší dvojité A-sloupky, které zároveň vykrývají menší část řidičova výhledu. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně trakční baterie, kterou zajišťují pevnostní struktury z oceli a hliníku. Do aktivně-bezpečnostní výzbroje patří armáda prostorových a HD kamer, milimetrových radarů, ultrazvukových radarů a dalších senzorů, včetně ultravýkonného počítače připraveného na postupné zavádění prvních etap autonomního řízení.
Interiér kladl maximální důraz na komfort čtyř osob v prvních dvou řadách, z nichž každá má k dispozici samostatné a široce nastavitelné křeslo s takzvaným bezgravitačním sedmivrstvým polštářováním o tloušťce 120 mm. Atmosféru doplňuje velké střešní okno a výběr kvalitních materiálů a designových detailů. Vznikl tak prostor, o němž čínští návrháři, kteří jej stvořili, hovoří jako o typicky skandinávském obývacím pokoji. Tisková zpráva speciálně vypichuje vynikající odhlučnění podpořené údajně bezhlučnými pneumatikami. A také filtry ve ventilačním systému, které mají zachytit až 95 % pevných částic v nasávaném vzduchu a pouštět jej do salónu čistší, než jaký byl předtím. V přetížených čínských městech se tato vlastnost bude jistě hodit.
Každý ze čtyř pasažérů v předních dvou řadách má k dispozici nejen vyhřívání a ventilaci sedadel, ale také masáž a lýtkové opěrky. Ve druhé řadě se přidávají ještě výklopné stolky plus stojánky na nápoje, spolu s loketními opěrkami. Cestování zpříjemňuje nejen ambientní osvětlení střešního okna a dalších prvků, ale také výklopný, 15,6" monitor ve stropní konzoli. Uši rozmazlí high-endový soundsystém Bowers & Wilkins s 21 reproduktory a 2 460 W hudebního výkonu.
Volvo EM90 se představilo dnes v Číně a Evropě, prodávat se však začalo ke stejnému datu pouze v říši středu. Starý kontinent bude následovat, avšak soudě podle dosud zjevně nedokončené finální specifikace a homologace, počkáme si minimálně půl roku. Milovníci pohodlí se ale na přepychovou alternativu sedmimístného SUV XC90 mohou těšit už dnes. Snad jejich nadšení příliš nezchladí porovnání čínských a evropských cen...
Technické parametry Volvo EM90
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 206 × 2 024 × 1 859 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 200 kW, 272 koní |
Baterie | 116 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od |