Volvo EM90. Vyrobeno v Číně, vymyšleno pro Čínu

4
Volvo EM90. Vyrobeno v Číně, vymyšleno pro Čínu
Fotografie: Volvo Cars
  • Volvo uvádí první model typu MPV ve své 96leté historii
  • Jde o derivát již vyráběného luxusního modelu Zeekr 009
  • V Číně se již nabízí, Evropa se dočká později

Volvo EM90 otevírá hned několik kapitol v historii švédsko-čínské automobilky. Jde o premiérový víceúčelový vůz kategorie MPV této značky, tedy typu karoserie, který se vrací po 15leté hibernaci. S délkou 5 206, šířkou 2 024 a výškou 1 859 mm jde o vůbec nejmohutnější sériové osobní Volvo všech dob. A především jde o vůbec první případ, kdy nové Volvo vzniklo pouhým rebrandingem vozu čínské značky. I tak vypadá nová realita, v níž je Volvo jen jednou ze stále rostoucí řady značek čínského koncernu Geely.

Utilitární tvary nezapřou podobnost s výchozím modelem Zeekr 009

Technologické úrovni novinky to ale naštěstí neuškodilo, spíše naopak. Zeekr 009, tedy přesně rok starý model nové prémiové značky koncernu Geely, jehož je právě Volvo EM90 derivátem, má totiž ty nejvyšší prémiové ambice, byť především v Číně. Novinka se znakem Volva tak dostala elektrický motor s 272 k u zadních kol a baterii CATL o kapacitě 116 kWh nabíjející se z 10 na 80 % SoC pod 30 minut a zajišťující dojezd 738 km podle čínské normy CLTC. Evropskou podobu vozu totiž automobilka dosud neodhalila, fotografie oficiálně zobrazují koncept. Jen dodejme, že Zeekr 009 nabízí i verzi 4×4 s výkonem 544 k a baterií o kapacitě 140 kWh; zda se tohoto pohonu dočká i Volvo EM90, není v tuto chvíli jasné. Nechybí dvousměrné nabíjení umožňující baterii využít jako externí úložiště energie, případně jako zdroj k nabíjení jiných elektromobilů.

Přísně hranaté tvary samozřejmě vycházejí z výše zmíněného vzoru, nicméně oba konce auta jsou tvarovány svébytně. Příď umně maskující svou výšku určují světlomety ve známém tvaru Thorových kladiv a novinka v podobě svítícího loga. To se na vozech Volvo objevuje rovněž poprvé a vychází vstříc čínské zálibě v pestrobarevných světýlkách všeho druhu. Vzadu pak zdobí rozměrnou plochu obvyklé vertikální světlomety pokračující i pod výraznou horizontální chromovou lištou, což má zobrazovat siluetu mrakodrapů odrážejících se ve vodě. K mání budou celkem čtyři barevné odstíny a výběr mezi 19" a 20" koly aerodynamických tvarů.

Bezpečnost, která je oblíbeným marketingovým nástrojem švédské značky, stojí na silném skeletu z různých vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí, včetně bórové. Odolnost proti čelnímu nárazu, tedy kritické místo všech aut s krátkou přídí, zde řeší dvojité A-sloupky, které zároveň vykrývají menší část řidičova výhledu. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně trakční baterie, kterou zajišťují pevnostní struktury z oceli a hliníku. Do aktivně-bezpečnostní výzbroje patří armáda prostorových a HD kamer, milimetrových radarů, ultrazvukových radarů a dalších senzorů, včetně ultravýkonného počítače připraveného na postupné zavádění prvních etap autonomního řízení.

Interiér nešetří kvalitními materiály ani pečlivou prací s detaily. Základní architektura ale vozy Volvo příliš nepřipomíná

Interiér kladl maximální důraz na komfort čtyř osob v prvních dvou řadách, z nichž každá má k dispozici samostatné a široce nastavitelné křeslo s takzvaným bezgravitačním sedmivrstvým polštářováním o tloušťce 120 mm. Atmosféru doplňuje velké střešní okno a výběr kvalitních materiálů a designových detailů. Vznikl tak prostor, o němž čínští návrháři, kteří jej stvořili, hovoří jako o typicky skandinávském obývacím pokoji. Tisková zpráva speciálně vypichuje vynikající odhlučnění podpořené údajně bezhlučnými pneumatikami. A také filtry ve ventilačním systému, které mají zachytit až 95 % pevných částic v nasávaném vzduchu a pouštět jej do salónu čistší, než jaký byl předtím. V přetížených čínských městech se tato vlastnost bude jistě hodit.

Každý ze čtyř pasažérů v předních dvou řadách má k dispozici nejen vyhřívání a ventilaci sedadel, ale také masáž a lýtkové opěrky. Ve druhé řadě se přidávají ještě výklopné stolky plus stojánky na nápoje, spolu s loketními opěrkami. Cestování zpříjemňuje nejen ambientní osvětlení střešního okna a dalších prvků, ale také výklopný, 15,6" monitor ve stropní konzoli. Uši rozmazlí high-endový soundsystém Bowers & Wilkins s 21 reproduktory a 2 460 W hudebního výkonu.

Noční design patří mezi hlavní prvky designového jazyka. Na modelu EM90 svítí i detaily, které nikdy na žádném jiném Volvu nikdy nesvítily

Volvo EM90 se představilo dnes v Číně a Evropě, prodávat se však začalo ke stejnému datu pouze v říši středu. Starý kontinent bude následovat, avšak soudě podle dosud zjevně nedokončené finální specifikace a homologace, počkáme si minimálně půl roku. Milovníci pohodlí se ale na přepychovou alternativu sedmimístného SUV XC90 mohou těšit už dnes. Snad jejich nadšení příliš nezchladí porovnání čínských a evropských cen...

Technické parametry Volvo EM90

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 5 206 × 2 024 × 1 859 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon200 kW, 272 koní
Baterie116 kWh
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
Jan Novák
Jan Novák
Já jsem dnes viděl Dongfeng za 1,3mio a neviditelný detaily jsou katastrofa. Viz uchycení zadního sedadla mě fakt rozesmálo. 100% neudrží v případě nárazu 80kg chlapa na svým místě a kdo ví, jak při nouzovým brždění. Dál jsem to nezkoumal. Čína je naleštěná bída. Evropa kdysi dávno byla založená na trvanlivosti, poctivosti..no Amerika zavelela konzumní způsob, kterému jsme se museli přizpůsobit a pojem poctivost jsme vypustili ze slovníku - třeba Tesla - a Čína to dotáhla do úplně jiné dimenze. Nedivil bych se, kdyby v roce 1980 začali Dongfeng vyšetřovat klvůli klamání zákazníka.
Stepan Prokop
Stepan Prokop
Rebranding již Volvo zažilo, kupříkladu Volvo 66, je původně DAF 66
Michal Opluštil
Michal Opluštil
No Volvo...jako logo a přední světla by tam byla...jinak je to bohužel k pláči. Nyní když ve svém věku bych už konečně měl na auto, které jsem chtěl už na vysoké (XC70), tak nejenže tento model už není...ale i Volvo už moc není ☹️

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze