Nová Škoda Superb se drží filozofie svých předchůdců a nabízí maximální možnou praktičnost v relativně dostupném balení s využitím koncernových synergií. Proto používá stejnou techniku jako o něco menší, avšak hierarchicky výše umístěný budoucí Passat, byť s určitými omezeními. Nadále nabízí vedle výchozího liftbacku i extrémně objemné kombi, jehož zavazadelník mezigeneračně ještě o něco povyrostl na 690 litrů základního objemu podle VDA (+30 l). Přesto se u něj výrobci podařilo výrazně snížit součinitel čelního odporu Cx na hodnotu 0,25 u aerodynamicky nejvýhodnější verze, zatímco předchozí kombi se nedostalo pod Cx 0,305. Stalo se tak kromě jiného i s pomocí změny proporcí.
Ty se měnily opačně, než je dnes zvykem; novinka je sice při shodném rozvoru 2 815 mm delší, avšak také vyšší a užší. Zároveň jí německý šéfdesignér Škody Auto Oliver Stefani vtiskl vertikálněji orientované křivky vycházející z aktuální Octavie. Ty se stylově ke končící třetí generaci příliš nehlásí, což je možná škoda, protože s ní odcházejí i dynamicky přikrčené siluety s také jednoznačná rozeznatelnost velké Škodovky na první pohled ze kteréhokoliv úhlu. Nicméně proti koncernové režii a zákonům aerodynamiky není odvolání a pravdou je, že čtvrté vydání Superbu oběma konvenuje mnohem lépe než to odcházející třetí. Svůj boj tu prohráli pouze tuzemští odboráři, protože výroba historicky poprvé opouští české Kvasiny a přesouvá se spolu s budoucím Passatem do Bratislavy.
Nejvíce se inovovalo v interiéru. Ten se v duchu trendů zbavil nejen většiny mechanických ovladačů, ale i konzoly mezi sedadly, kde bývala řadicí páka. Díky tomu, že si nový Superb už nekoupíte s mechanickou předovkou, se přesunul volič směru na sloupek řízení a mezi sedadly vznikl odkládací 5,5litrový box spolu s 15W bezdrátovou nabíječkou mobilů s chlazením. Volant přišel o jeden paprsek, zato však dostal multifunkční ovladače. Historickou novinkou tu je head-up displej, který doplňuje 10" virtuální přístrojovku a volně stojící středový displej s úhlopříčkou až 13". Vyhrazené mechanické ovladače zůstaly ventilaci, prostřední ze tří knoflíků má přiřaditelnou funkci. Samozřejmě nechybí celá paleta oblíbených řešení Simply clever, včetně legendárního deštníku ve dveřích. Nyní samozřejmě z recyklovaného materiálu.
Stejného původu jsou i všechny textilie uvnitř spolu s dalšími detaily. Interiér bude k mání v šesti liniích zahrnujících různé druhy čalounění včetně koženého, u nějž bude možné volit mezi hnědou/černou barvou. Jde skutečně o přírodní kůži, byť v kombinaci s koženkou, ovšem ekologicky činěnou. K mání bude jak vyhřívání a ventilace, tak masáž ve dvou verzích. Ta základní nabídne tři vzduchové vaky, zdokonalená potom deset.
Z nových technologií dostal Superb především dokonalejší maticové světlomety. Ty mají 36 segmentů a slibují o 40 % vyšší svítivost oproti stávajícím matrix modulům. Základem je rovněž LED svícení se samostatnými zdroji pro potkávací a dálková světla. Ve dvou úrovních se nabízejí rovněž LED zadní světlomety, přičemž ty lepší nabízejí animace ukazatelů směru a nočního pozdravu při nastupování a vystupování. Vrchol nabídky tvoří 19" kola, základem jsou 17". Nabídka barev se zastavila na čísle osm, s poměrem 6 : 2 ve prospěch metalických odstínů. Zelené barvy jsme se sice opět nedočkali, zato se však můžeme těšit na žlutou Ice Tea.
Pouze evolučním vývojem prošla i nabídka pohonů. Nelze se moc divit, protože právě uvedený Superb je s největší pravděpodobností tím posledním, který nabídne spalovací motory. Nebylo to ale bez obětí; počet nabízených motorizací poklesl ze stávajících osmi na šest. Podobně jako u technicky příbuzného, již uvedeného nového Kodiaqu, nadobro zmizely ručně řazené převodovky spolu s možností volit si k některým motorům pohon 4×2 či 4×4. Nyní je jasně dáno, že do výkonu 204 k (včetně ) dostane zákazník v případě benzinu (i PHEV) pohon předních kol, výše pak čtyřkolku. U dieselů je to ještě jednodušší; v nabídce zůstaly jen dva, takže slabší 2.0 TDI 150 k pohání přední kola, silnější 2.0 TDI 193 k pak všechna kola.
Nás ovšem nejvíce zajímají jiné dvě motorizace. Startovní čtyřválec 1.5 TSI evo2 150 k totiž dostává historicky poprvé mild-hybridní vzpruhu. Ta dostala obvyklou podobu 48V startérgenerátoru s řemenovou transmisí a nízkonapěťovou Li-ion trakční baterií. Pomáhá nejen vykrýt výkonové propady, ale i plachtit s vypnutým motorem. Mnohem zajímavější novinky ale nabízí varianta PHEV. Ta totiž nově spolupracuje rovněž s motorem 1.5 TSI evo2 a oproti předchůdci nabízí téměř dvojnásobnou brutto kapacitu baterie (25,7 oproti 13 kWh) s elektrickým dojezdem přes 100 km. Podstatně se rozšířily i nabíjecí možnosti; místo stávající jednofázové nabíječky s 3,6 kW je nyní k dispozici třífázová s 11 kW, za příplatek doplnitelná DC nabíjením 50 kW. Jeho prostřednictvím se baterie nabije z 10 na 80 % SoC za 25 minut, nový Superb díky tomu reálně zvládne jezdit dejme tomu po městské aglomeraci s dostupnými rychlými nabíječkami celý den čistě na elektřinu.
Ceny ani termín uvedení na trh zatím výrobce nezveřejnil.
Technické parametry Škoda Superb (2023) 1.5 TSI mHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 912 × 1 849 × 1 481 mm, 1 484 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 110 (110) kW, 150 (150) koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od | 935 000 Kč |