Škoda Superb počtvrté. Výše, rychleji a električtěji

Kompletní představení
Škoda Superb počtvrté. Výše, rychleji a električtěji
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda Auto oficiálně představila čtvrtou generaci Škody Superb
  • Vyrábí se v Bratislavě a přináší nový designérský jazyk
  • Novinkou jsou mild-hybridní pohony

Nová Škoda Superb se drží filozofie svých předchůdců a nabízí maximální možnou praktičnost v relativně dostupném balení s využitím koncernových synergií. Proto používá stejnou techniku jako o něco menší, avšak hierarchicky výše umístěný budoucí Passat, byť s určitými omezeními. Nadále nabízí vedle výchozího liftbacku i extrémně objemné kombi, jehož zavazadelník mezigeneračně ještě o něco povyrostl na 690 litrů základního objemu podle VDA (+30 l). Přesto se u něj výrobci podařilo výrazně snížit součinitel čelního odporu Cx na hodnotu 0,25 u aerodynamicky nejvýhodnější verze, zatímco předchozí kombi se nedostalo pod Cx 0,305. Stalo se tak kromě jiného i s pomocí změny proporcí.

Nový liftback je proti stávajícímu o 43 mm delší, o 15 mm užší a o 12 mm vyšší. Rozvor se mezigeneračně nezměnil

Ty se měnily opačně, než je dnes zvykem; novinka je sice při shodném rozvoru 2 815 mm delší, avšak také vyšší a užší. Zároveň jí německý šéfdesignér Škody Auto Oliver Stefani vtiskl vertikálněji orientované křivky vycházející z aktuální Octavie. Ty se stylově ke končící třetí generaci příliš nehlásí, což je možná škoda, protože s ní odcházejí i dynamicky přikrčené siluety s také jednoznačná rozeznatelnost velké Škodovky na první pohled ze kteréhokoliv úhlu. Nicméně proti koncernové režii a zákonům aerodynamiky není odvolání a pravdou je, že čtvrté vydání Superbu oběma konvenuje mnohem lépe než to odcházející třetí. Svůj boj tu prohráli pouze tuzemští odboráři, protože výroba historicky poprvé opouští české Kvasiny a přesouvá se spolu s budoucím Passatem do Bratislavy.

Nejvíce se inovovalo v interiéru. Ten se v duchu trendů zbavil nejen většiny mechanických ovladačů, ale i konzoly mezi sedadly, kde bývala řadicí páka. Díky tomu, že si nový Superb už nekoupíte s mechanickou předovkou, se přesunul volič směru na sloupek řízení a mezi sedadly vznikl odkládací 5,5litrový box spolu s 15W bezdrátovou nabíječkou mobilů s chlazením. Volant přišel o jeden paprsek, zato však dostal multifunkční ovladače. Historickou novinkou tu je head-up displej, který doplňuje 10" virtuální přístrojovku a volně stojící středový displej s úhlopříčkou až 13". Vyhrazené mechanické ovladače zůstaly ventilaci, prostřední ze tří knoflíků má přiřaditelnou funkci. Samozřejmě nechybí celá paleta oblíbených řešení Simply clever, včetně legendárního deštníku ve dveřích. Nyní samozřejmě z recyklovaného materiálu.

Kombi díky přidané výšce zvětšilo základní objem zavazadelníku o 30 litrů, v přední řadě nabízí o 7 mm více místa pro hlavu, v zadní řadě pak o 8 mm

Stejného původu jsou i všechny textilie uvnitř spolu s dalšími detaily. Interiér bude k mání v šesti liniích zahrnujících různé druhy čalounění včetně koženého, u nějž bude možné volit mezi hnědou/černou barvou. Jde skutečně o přírodní kůži, byť v kombinaci s koženkou, ovšem ekologicky činěnou. K mání bude jak vyhřívání a ventilace, tak masáž ve dvou verzích. Ta základní nabídne tři vzduchové vaky, zdokonalená potom deset.

Z nových technologií dostal Superb především dokonalejší maticové světlomety. Ty mají 36 segmentů a slibují o 40 % vyšší svítivost oproti stávajícím matrix modulům. Základem je rovněž LED svícení se samostatnými zdroji pro potkávací a dálková světla. Ve dvou úrovních se nabízejí rovněž LED zadní světlomety, přičemž ty lepší nabízejí animace ukazatelů směru a nočního pozdravu při nastupování a vystupování. Vrchol nabídky tvoří 19" kola, základem jsou 17". Nabídka barev se zastavila na čísle osm, s poměrem 6 : 2 ve prospěch metalických odstínů. Zelené barvy jsme se sice opět nedočkali, zato se však můžeme těšit na žlutou Ice Tea.

Interiér učinil za dost ekologům tím, že používá širokou škálu recyklovaných materiálů. Čalounění jsou tři různé druhy, to nejdražší si částečně podrželo přírodní kůži

Pouze evolučním vývojem prošla i nabídka pohonů. Nelze se moc divit, protože právě uvedený Superb je s největší pravděpodobností tím posledním, který nabídne spalovací motory. Nebylo to ale bez obětí; počet nabízených motorizací poklesl ze stávajících osmi na šest. Podobně jako u technicky příbuzného, již uvedeného nového Kodiaqu, nadobro zmizely ručně řazené převodovky spolu s možností volit si k některým motorům pohon 4×2 či 4×4. Nyní je jasně dáno, že do výkonu 204 k (včetně ) dostane zákazník v případě benzinu (i PHEV) pohon předních kol, výše pak čtyřkolku. U dieselů je to ještě jednodušší; v nabídce zůstaly jen dva, takže slabší 2.0 TDI 150 k pohání přední kola, silnější 2.0 TDI 193 k pak všechna kola.

Nás ovšem nejvíce zajímají jiné dvě motorizace. Startovní čtyřválec 1.5 TSI evo2 150 k totiž dostává historicky poprvé mild-hybridní vzpruhu. Ta dostala obvyklou podobu 48V startérgenerátoru s řemenovou transmisí a nízkonapěťovou Li-ion trakční baterií. Pomáhá nejen vykrýt výkonové propady, ale i plachtit s vypnutým motorem. Mnohem zajímavější novinky ale nabízí varianta PHEV. Ta totiž nově spolupracuje rovněž s motorem 1.5 TSI evo2 a oproti předchůdci nabízí téměř dvojnásobnou brutto kapacitu baterie (25,7 oproti 13 kWh) s elektrickým dojezdem přes 100 km. Podstatně se rozšířily i nabíjecí možnosti; místo stávající jednofázové nabíječky s 3,6 kW je nyní k dispozici třífázová s 11 kW, za příplatek doplnitelná DC nabíjením 50 kW. Jeho prostřednictvím se baterie nabije z 10 na 80 % SoC za 25 minut, nový Superb díky tomu reálně zvládne jezdit dejme tomu po městské aglomeraci s dostupnými rychlými nabíječkami celý den čistě na elektřinu.

Ceny ani termín uvedení na trh zatím výrobce nezveřejnil.

Technické parametry Škoda Superb (2023) 1.5 TSI mHEV

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 912 × 1 849 × 1 481 mm, 1 484 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon110 (110) kW, 150 (150) koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie?
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od935 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze