BMW i5 M60 (2024)
test

BMW i5 M60 (2024)

Není vrchol jako vrchol

S příchodem nové generace BMW řady 5 dorazilo do nabídky mnoho variant. Na samotném vrcholu se opět usadí pekelně rychlé provedení M5, ale již dnes jeho místo hlídá elektrická verze i5 M60. Tu jsme již otestovali z hlediska spotřeby a nabíjení, a tak je čas na klasický test.

Pět metrů dlouhý elektrický sedan nabízí baterii s hrubou kapacitou 83,9 kWh, avšak využitelných je 81,2 kWh. To platí jak pro testované provedení M60, tak i pro slabší eDrive40, jehož testu se aktuálně věnujeme. Na první pohled přitom není skoro poznat, že před vámi stojí elektrická verze. Vlastně až detailní pohled na vůz ukáže, že chybí výfuky (i ty jsou u spalovacích aut často dokonale schované) a přední maska má netypicky zavřené ledvinky. Umí se ale v případě potřeby částečně otevřít, aby zlepšily chlazení systému. Kdo by ale čekal modrá písmenka „i“ na karoserii nebo označení „electric“, ten se v případě BMW i5 M60 nemusí rozhodně bát. Vůz nechce dávat zbytečně moc najevo, že pod kapotou není to, co by tam většina řidičů čekala. Mně se vzhled testované specifikace náramně líbil a snad jen 19" disky na pneumatikách s vyšším profilovým číslem byly trnem v mém oku.

Technické parametry BMW i5 M60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 380 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 515 km
Cena od2 523 300 Kč

Nejde snad ani o to, že by tato kola byla ošklivá, to vůbec ne. Ale provedení M60 má výkon 601 koní a věřte mi, takovou porci je potřeba krotit na co největší ploše. Jenže tlusté zimní obutí užšího rozměru mi nedovolovalo jet sportovněji. O podvozku si ale povíme později. Po usednutí do kabiny jsem byl mile překvapen tím, že BMW opět povzneslo úroveň luxusu a pohodlí na další úroveň. Kdyby mi někdo zavázal oči a řekl, ať tipuji o jaký model se jedná, hodně bych váhal mezi BMW řady 5 a 7. Až tak moc podobné interiéry obou vozidel jsou. Světelné lišty, záplava karbonu, hliníku a lesklých plastů, to už jsem viděl u dříve testovaného BMW i7. Ani ovládání palubních funkcí není nejsložitější, protože je zde typický ovladač iDrive. Jen je potřeba se naučit, co kde v palubním menu hledat. Nově představený operační systém vozu totiž nabízel 34 položek, pod kterými se schovávaly další funkce.

BMW i5 M60 – test nabíjení

S novou generací BMW 5 se na začátku středového tunelu objevila dvojice odkládacích prostor pro mobilní telefony řidiče a spolujezdce. Ale pozor, bezdrátové nabíjení nabízí jen ten vlevo. Otázka je, zda je to kvůli technické náročnosti, nebo jen BMW šetřilo. Testovaná specifikace nabízela čtyřzónovou klimatizaci i pohodlná celokožená křesla s bohatými možnostmi nastavení. Jen místo pro hlavu vzadu je omezené tvarem karoserie. Tento typický neduh však letos vyřeší příchod varianty Touring, ačkoliv ne zřejmě v rámci elektrické řady i5. Trošku odpor mám ke skrytým výdechům klimatizace, které se ovládají nepodsvíceným gumovým „něčím“. Za jízdy ve tmě jsem tak musel vždy po hmatu hledat, kde je příslušné místo pro posun ofuku směrem nahoru/dolu a do stran. To je za mě největší negativum, které je i u většího BMW 7.

Sportovní varianta M60 by si dle mého názoru zasloužila pořádná sportovní sedadla. Ta ale výrobce zřejmě vyčlenil pro ostrou variantu M5, která se stane po jejím příchodu tím nejlepším, co půjde v rámci řady zakoupit. A tak člověka napadne, v čem všem se liší M60 od slabšího provedení eDrive40? Když vynecháte pár doplňků karoserie, v kabině vozy od sebe nerozeznáte. Rozdíly se najdou až při jízdě a nutno uznat, že dynamika testované verze není pro každého. Slabší žaludky by nemusely vydržet ohromný kopanec, který jsem opakovaně zažíval, a to i v případě, že jsem chtěl co nejrychleji zrychlit ze 100 na 140 km/h. Typickým příkladem je předjíždění na dálnici a okresních silnicích. Auto umí dokonale vymazat rovinku před vámi, o které jste si ještě dvě sekundy před tím říkali, že je dost dlouhá na předjíždění. Ona může mít klidně kilometr, ale BMW i5 M60 nabírá rychlost takovým tempem, že i zkušený řidič si musí dávat pozor na to, aby následně dokázal bezpečně zastavit.

Samotného mě to překvapilo, ale příplatkové silnější brzdy podle mě nedokážou suplovat výkonné karbon-keramické disky. Možná za to může i hmotnost vozu v základu 2,3 tuny. Přidejte k tomu dva cestující o váze cca 90 kg a rázem máte v ruce 601 koní, 2,5 tuny, a to vše na zimním obutí. Ve finále je BMW i5 M60 hodně dobré a schopné auto, ale současně může trpět na nedostatky, které lze přitom jednoduše vyřešit. Vylepšení jízdní stability lze vyřešit širším obutím a většími koly. Bezpečnost by dokázaly posílit ještě silnější brzdy, pak teprve by se z ostré i5 mohlo stát hodně nebezpečné silniční náčiní. Po celý test mě BMW nesmírně bavilo a jen pohled na něj byl okouzlující. Kdo by snad po přečtení tohoto textu usoudil, že si raději počká na nové BMW M5, měl by vědět, že to nebude elektromobilem. Jeho pohonné ústrojí bude plug-in hybridní a jako dárce „orgánů“ poslouží lehce kontroverzní BMW XM.

V mém případě se o pohon staraly dva elektromotory a jejich výkon je dostatečný pro všechny myslitelné situace. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 3,7 s, což je ještě o 0,1 s lepší, než udává výrobce. Kdo miluje dálniční přelety po německých dálnicích s neomezenou rychlostí, toho by mohla potěšit možnost jet až 230 km/h. Na to bych však doporučoval dávat větší pozor. Auto to sice zvládá s prstem v nose, jenže baterie o využitelné kapacitě 81,2 kWh se dokáže v takovém případě vyčerpat už po ujetí 200 km. Stačí pak zapomenout na plánování nabíjení a rázem bude mít řidič problém. Přitom standardně se umí BMW i5 nabíjet celkem rychle a jeho slibovaný maximální výkon 205 kW jsme na nabíjecí stanici opakovaně viděli taktéž.

Lázně i horská dráha

BMW i5 M60 umí jet i úsporně, jen je potřeba hlídat nohu na pedálu a využívat jízdní režim Eco Pro. Díky tomu jsem byl schopen jezdit i za 19 kWh na 100 km. Jenže, kdo by chtěl jezdit s nadupaným sedanem rychlostmi, kterými po dálnicích jedou meziměstské autobusy? Toto BMW je terapeutem, které vás za doprovodu nádherně hrajícího audiosystému převeze kamkoliv si řeknete. Pomalá jízda je v něm balzám na duši, rychlá naopak vyvolává pocity extáze, nebezpečí a vyplaví moře adrenalinu. Za volantem této verze si najde to své mnoho typů řidičů, snad jen ti nezkušení by mohli přijít k úhoně. Za mě se BMW i5 povedlo a verze M60 je pro mě silným konkurentem pro Mercedes-AMG EQE 53 4Matic. V případě Mercedesu sice zákazník dostane ještě dravější dynamiku, ale na dálnici mu BMW ujede. A cena? Testovaný kousek na fotkách vyšel na tři miliony korun, což je z mého pohledu více než dobré vzhledem k tomu, co vše umí a nabízí.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-i5
Klady
  • oslnivá dynamika i ve vyšších rychlostech
  • prostor pro posádku vzadu
  • přitažlivý design
  • možnost nabíjet výkonem až 205 kW
Zápory
  • na 19" nestabilní jízdní projev
  • baterie by mohla mít vyšší kapacitu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze