BMW XM 4.4 V8 M Hybrid
test

BMW XM 4.4 V8 M Hybrid

Když máte rádi pozornost

Líbí se vám kontroverzně vypadající vozy kategorie SUV s hromadou výkonu a špičkové výbavy? Tak přesně pro vás bude vhodné BMW XM, které je vybaveno plug-in hybridním ústrojím a dostalo vzhled, jaký se jen tak nevidí. Otestovali jsme pro vás provedení s cenou skoro 5 milionů Kč a výkonem přes 600 koní.

K oslavě padesátých narozenin sportovní divize BMW M si výrobce nadělil dárek, jaký nemá obdoby. Dokonce bych si dovolil spekulovat, zda má být model XM dárkem pro veřejnost, nebo pro vedení samotné značky. Něco tak nápadného, rychlého a komplikovaného jsem dlouho neviděl. Kdo se trošku vyzná v historii, moc dobře ho trklo označení vozu. Ano, ještě před 30 lety se nálepka XM vyskytovala na prestižním francouzském liftbacku od Citroënu, ale bohužel tuto zlatou éru vozů odvál čas. Nyní si můžete XM koupit v německém vydání a jak je patrné z přiložených fotografií, auto nebude pro každého. Však se na to podívejte sami. Třeba mřížky chladiče s obří maskou, které vyvolávají dojem, že chtějí sníst řidiče před vámi.

Technické parametry BMW XM

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 110 × 2 005 × 1 755 mm, 2 710 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon480 kW, 653 koní, točivý moment: 800 Nm
Baterie29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od4 339 400 Kč

A tím to teprve začíná. 23" disky kol jsou sice velmi efektní na pohled, ale s jejich volbou utrpí celkový jízdní komfort. Vlastně se díváte na větší kopii BMW X5, akorát že v případě BMW XM se bavíme o hodnotnější verzi, která využívá kůži, karbon, černý dekor a hliník. Koho by snad exteriér nedostal do kolen, doporučuji se posadit dovnitř. Pro kabinu je k dispozici program BMW Individual, který nabízí čtyři barevné kombinace kůže a další volitelnou výbavu. Ve finále se tak zákazník může dočkat specifikace, od jaké jsem měl klíče. Kabině dominovala prohnutá širokoúhlá obrazovka kombinující 12,3" digitální přístrojový štít s 14,9" dotykovou obrazovkou infotainmentu iDrive 8. Tato malá „televize“ dokáže zobrazit hromadu údajů, ale nemohu si pomoci, grafika hlavního palubního štítu mi přišla nějaká moc přeplácaná.

Několikrát jsem se přistihl, jak si říkám, jestli toho není na mě až moc. Titěrná písmenka a číslice + graficky znázorněný model vozu nevypadal úplně nejlépe. Možná to byl ale jen můj osobní pocit a jiní se s tímto řešením spokojí. BMW XM je přitom luxusním obývákem na kolech, kde si největší porci komfortu a místa užije posádka na druhé řadě sedadel. Ostatně, zadní část vozu se firemně nazývá M Lounge a pro pohodlí cestujících je zde připraveno ambientní osvětlení, dva porty USB-C, dva luxusní měkké polštářky se zlatými logy XM a zatmavená boční okna. Těm ale chybí dodatečné roletky, takže naprosté neprůhlednosti rozhodně nedosáhnete. Hlavně vzadu se sedělo náramně, neměl jsem jediný problém s nedostatkem místa a taktéž trojrozměrný design stropu byl úchvatný, hlavně pak v noci, kdy byl osvícen z obou stran ambientním osvětlením.

Dokonalou jízdu může podtrhnout příplatkový audiosystém Bowers & Wilkins s 20 reproduktory a zesilovačem o výkonu 1 500 W. Dostačující je z mého pohledu taktéž objem kufru, který činí 527 litrů a má pravidelný čtvercový tvar. Ale pozor, BMW XM má vyšší nakládací hranu. Jelikož nedisponuje vzduchovým odpružením, v případě naložení těžkých předmětů není možné využít snížení zadní částí vozu. A co vlastně toto monstrum pohání? Základem je přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec M TwinPower Turbo po rozsáhlé modernizaci. Benzinová jednotka disponuje výkonem 489 koní a točivým momentem 650 Nm. K tomu se přidává synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu až 197 koní, který je uchycen na vstupní hřídeli převodovky. Systémový výkon tak činí 653 koní a 800 Nm.

Možná se zdá, že je to obří porce koní, ale třeba BMW X5 M by dokázalo ve sprintu z 0 na 100 km/h tomuto modelu ujet. Je totiž podstatně lehčí. BMW XM dosahuje pohotovostní hmotnosti 2,7 tuny, což je skutečně dost. Právě proto je zde plug-in hybridní ústrojí, které spolupracuje s baterií o kapacitě 29,5 kWh (využitelných 25,7 kWh). Po jejím dobití, které lze uskutečnit během jízdy či skrze AC nabíječky s výkonem maximálně 7,4 kW, se dá jezdit za 4 litry na 100 km. To však platí jen do chvíle, kdy je v baterii energie. Jakmile dojde, mohu s klidným svědomím dosvědčit, že ani s nejlehčí nohou na plynovém pedálu se nedostanete pod 10 litrů na 100 km. Nádrž vozu pojme 68 litrů paliva, takže kdo nebude pravidelně zdlouhavě nabíjet, ten by si měl pořídit věrnostní program u některé z českých čerpacích stanic.

BMW XM samozřejmě umí jezdit i hodně rychle a zběsile. Nebojím se tvrzení, že za jeho volantem se i středně zkušený řidič zapotí. Myslím tím nejen sportovní jízdu na okresce, ale i běžnou jízdu ve zúžení na dálnici, kdy vám najednou přijde, že i širší pruh pro kamiony je pro vás poměrně malý. A co když se v rychlém tempu na okresní silnici potkáte třeba s podobně velkým vozem? Jednu takovou situaci jsem si mohl zažít a poznal jsem, že jízda s BMW XM musí být doslova na centimetry přesná. Ohromující výkon, prskot výfukové soustavy a chytrá technika podvozku jsou sice okouzlující a možná až návykové, ale kdo si myslí, že umí jezdit rychle, měl by se posadit za volant tohoto vozu. Rázem se začne oddělovat zrno od plev. Aktivní stabilizátory, lepivé pneumatiky a možnost přitvrdit podvozek dokáží kouzla, ale vše je ve finále o řidiči.

Do teď mě ale fascinuje, jak BMW XM umí maskovat svou hmotnost. Jako bych seděl v luxusním pokoji, držel volant od herní konzole a jen se snažil zajet rekord v nějaké závodní hře. Až na to, že to byla skutečnost a každá chyba by byla hodně drahá. Otázka tak zní: má XM nějaké nevýhody? Dlouho jsem přemýšlel, co na něm vlastně najít, ale kromě absence rychlonabíjení, které je za mě největším mínusem, jsem na nic podstatného nepřišel. Stačí zvolit 21" disky kol a najednou se z kamenného XM stane houpavý křižník, který odveze čtyři cestující v naprostém komfortu a tichu stovky kilometrů daleko. Za to vše si ale výrobce řekne pořádnou sumu peněz. Stačí přihodit pár příplatků a cena olizuje hranici 5 milionů Kč.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-xm
Klady
  • zvuk výfukové soustavy
  • ostrá dynamika
  • obří luxus a kvalitní zpracování kabiny
  • nezaměnitelný design
Zápory
  • nelze pořídit se vzduchovým podvozkem
  • absence DC nabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze