BMW i7 xDrive 60
test

BMW i7 xDrive 60

Kontroverzní křižník s velkým kouzlem
1

Nová generace BMW řady 7 poprvé v historii dorazila i v čistě elektrické verzi. Neváhali jsme a vůz důkladně prověřili. Tady je náš kompletní test alternativy pro vozy Rolls-Royce.

BMW volí dramaticky odlišný přístup oproti konkurentům. Zatímco ti na trh uvádí čistě elektrická auta na vlastních platformách i s odlišným designem, BMW se drží univerzálního konceptu, kdy na stejné platformě staví spalovací, hybridní i čistě elektrické verze. A to je i případ vlajkové řady 7. Tu si můžete koupit s klasickými spalovacími pohony i jako čistě elektrické provedení i7. Zatímco základní naftová verze stojí okolo 2,8 milionu Kč, elektrická startuje na 3,5 milionech Kč. Již v základu ale nabídne výkon 400 kW a velmi bohatou výbavu. Když to porovnáme se srovnatelně výkonným BMW M760e za 3,6 milionu Kč, pak je elektromobil dokonce levnější.

BMW i7 – test

Technické parametry BMW i7 xDrive60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 640 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 745 Nm
Baterie105 kWh (101,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 625 km
Cena od3 552 900 Kč

Design: krása a ošklivost v jednom

Při světové premiéře nové řady 7 se společnost rozdělila na dva tábory. Jeden z nich přijal futuristický vzhled skoro až s potleskem a nedá na něj dopustit. Najdou se však i odpůrci, kterým vizáž BMW řady 7 poslední generace přijde nechutná a nemůžou pochopit, jak něco takového mohlo vstoupit do sériové výroby. Naše redakce se kloní k první skupině. Vůz se nám velice líbil, nenašli jsme na něm sebemenší nedokonalosti a hlavně s volbou křišťálových Matrix LED hlavních světlometů Iconic Glow se jedná skoro až o umělecké dílo. Tyto světlomety totiž ve tmě dokáží díky 8 krystalům Swarovski a individuálně ovládaným LED mini „házet“ různé odlesky na silnici nebo plochu před vozem. Vlastně to vypadá, jako byste se dívali na vodní zátoku, ve které se různě odráží svit měsíce. Parádní!

Přední části vévodí grandiózní ledvinky, jež jsou u této verze zaslepené. Disponují jen malými otvíracími průduchy, které v závislosti na zatížení vozu a teplotě systému přivádí/zablokují přívod vzduchu k technice vozidla. Na rozdíl od minulé generace je BMW i7 nabízeno výhradně v prodloužené verzi. Ta má na délku bezmála 5,4 metru, čímž je o 13 centimetrů delší než standardní model 7 předchozí generace. Když vynecháme případné problémy s parkováním v užších ulicích měst, bavorská limuzína nabízí královský vnitřní prostor, se kterým se nemůže měřit ani prodloužená verze Mercedesu-Benz třídy S a také Audi A8 L. To ale není vše. Kouzla nového BMW teprve začínají, a to již při příchodu k vozu. Klasické kliky jsou totiž doplněny o tlačítka. Stačí stisknout a dveře se otevřou, aniž by se jich kdokoliv z posádky musel dotýkat. Totéž platí i pro zavření, k čemuž slouží čtveřice tlačítek v kabině. Zvenčí  se námi testovaná specifikace dále chlubila M sportovním paketem Pro. Ten přinesl černé doplňky karoserie a černou masku. Mimochodem, lak vozu pocházel z katalogu BMW Individual, nesl označení Black Sapphire a jeho cena je přibližně 326 tisíc Kč! Něco takového není pro každého a je jasné, že se hezky vybavený kus snadno dostane k ceně 6 milionů Kč.

Interiér: naprostý luxus

To nejlepší čeká na majitele v kabině. Zde jsou pro všechny čtyři cestující celokožená rozměrná křesla v karamelové umělé kůži. Přední byla samozřejmě kompletně elektricky ovládaná a elektricky se nastavovala i výška opěrky hlavy, popřípadě ohnutí středové části sedáku. Prakticky okamžitě po usazení za volant si každý z nás našel ideální řidičskou pozici a nastavit šlo naprosto vše, co vás jen napadne. Škoda jen, že střed palubní desky je zbaven většiny fyzických tlačítek.

Výbava: na to konkurence zatím nemá

Vůbec poprvé v životě jsme se setkali s protaženou „skleněnou“ lištou, která se nacházela přesně v polovině celé palubní desky a části bočních předních dveří. Tato lišta nabízí nespočet funkcí, ale jejím primárním úkolem je plnit funkci ambientního osvětlení kabiny. Lišta však dokáže v případě nebezpečí varovně blikat ve velmi výrazném červeném tónu. Stejně tak blikají boční části ve dveřích v případě, že vůz přejede svůj jízdní pruh. Stále vám to přijde obyčejné? Pak doporučujeme při koupi vozu zaškrtnout položku Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Z našeho pohledu se ve světě automobilů nedá pořídit nic lepšího, což jsou silná slova, avšak podložená našimi dlouholetými zkušenostmi. Audiosystém disponuje 35 reproduktory a zesilovačem o výkonu 1 956 W. Přítomno je taktéž nastavení funkce 4D, která využívá vibrační členy v opěradlech předních a zadních sedadel.

Je tak naprosto jedno, zda si pustíte operu nebo taneční hudbu z 90. let. Obojí zní famózně a příplatek 157 tisíc Kč je rozhodně na místě. BMW s novou generací řady 7 také zbořilo mýty o tom, co vše je možné dostat do seznamu příplatkové výbavy. Toto auto si jeho majitel užije nejvíce „vzadu vpravo“. Právě sem je možnost objednat příplatkové kapitánské křeslo (+ 59 618 Kč) s možností sklopení do lehátka. Něco obdobného nabízel již otestovaný Mercedes-Benz třídy S, jenže právě v tomto okamžiku se začíná rozdělovat svět luxusních limuzín. BMW se nechtělo nechat zahanbit a na strop je schopno umístit (za příplatek 128 tisíc Kč) obří dotykovou 8K obrazovku Theatre Screen.

Té jsme se věnovali v samostatném velkém testu. Základem je každopádně 31,3" ultraširokoúhlá obrazovka ve formátu 32:9 a s rozlišením 8K (7 680 × 2 160 pixelů). To nejlepší ale teprve přijde. Prostřednictvím instalované eSIM s datovým tarifem a 5G připojením jsme dostali možnost sledovat klasické televizní vysílání. BMW přidalo i možnost připojit smartphone skrze HDMI nebo Bluetooth. Něco takového Mercedes, Audi nebo Lexus rozhodně nenabízí, BMW se tak stalo světovou jedničkou v tomto oboru. Navíc, pokud je obrazovka v deaktivovaném režimu, jednoduše zajede zpět do naprosté roviny, která kopíruje střechu vozidla. Theatre Screen má v sobě implementované služby YouTube, Amazon Fire TV nebo Netflix. Zábava na zadní řadě sedadel je tak zaručena.

Theatre Screen v BMW i7 s rozlišením 8K je luxusní kino

Znovu je potřeba zmínit, že něco takového jsme doposud ještě neviděli, a to není stále vše. Cestující vzadu mají možnost skrze dvě dotykové obrazovky ve dveřích nastavovat funkci roletek, výhřev a masáž obou sedadel či dokonce přepínat zvuk, který může jít do bezdrátových sluchátek/reproduktorů vozidla. V rámci komfortu nechybí ani odvětrávání krajních sedadel ve třech stupních, popřípadě vyhřívané loketní opěrky ve dveřích. Vzadu je tolik místa, že ani cestující s výškou dva metry nebude mít pocit, že by se tísnil. i7 dokáže nabídnout podobný cestovní komfort, jaký lze nalézt v soukromích tryskáčích pro ty nejbohatší. Nechybí tu vůbec nic a je znát, že BMW si dalo hodně práce s precizním zpracováním a kvalitou materiálů.

Palubní systém: hromada dlaždic a někdy složitější hledání

Ani řidič se spolujezdcem ale nepřijdou zkrátka. Vůz dostal dostal BMW Operační systém 8, přičemž vše se ovládá na 14,9" dotykové obrazovce. Z našeho pohledu jde o systém velmi rychlý a plynulý. Bohužel několik desítek dlaždic sloužících k obsluhování každé funkce či nastavení je daní za velmi bohatou výbavu, ve které se nachází naprosto vše. Během jízdy je tak potřeba časté hledání a listování v menu, což odvádí pozornost od řízení. Při parkování se hodí možnost 3D náhledu vozu, přední parkovací kamera má svůj vlastní ostřikovač a i7 si dokonce pamatuje posledních 50 metrů, které umí zpětně vycouvat, aniž by řidič musel sahat na volant. Samozřejmostí je možnost ovládat vůz na dálku skrze mobilní aplikaci, což velmi usnadňuje život s 5,4 metru dlouhým sedanem v případě parkování, kdy vedle vás zbývá sotva pár centimetrů.

Jízdní vlastnosti: plavba krajinou především

A jaká je vlastně jízda s novým BMW i7? Po rozjedu nás okamžitě uchvátilo ticho v kabině. Zaprvé musíme pochválit BMW, že umělý zvuk venku kvůli chodcům je velmi decentní a uvnitř ho nemáte šanci slyšet. A pak je to odhlučnění při jízdě, které je dokonalé, v autě byste slyšeli spadnout špendlík, a to i v rychlostech kolem 200 km/h. i7 skvěle tlumí nerovnosti a je to skutečný pojízdný palác. Díky vzduchovému podvozku a elektronicky ovládaným tlumičům se auto přes nerovnosti často jen přenese a vy jste v dokonalém pohodlí. Zaujme také systém Active Roll Comfort, kdy se auto aktivně snaží vyrovnávat náklony kabiny v zatáčkách. Ty jsou ale opravdu malé díky nízkému těžišti vzhledem k těžké baterii v podlaze. Vzduchový podvozek je naladěn hodně do komfortu, jízda je proto ladně houpavá a popravdě se vůbec nedá mluvit o větších sportovních ambicích.

Přispívá k tomu i velmi rozevlátá jízda kvůli natáčecí zadní nápravě. Auto při prudším směru jízdy doslova „plave“ a nezkušení řidiči se toho mohou zaleknout. Dá se to označit za „želé efekt“, který je velmi zvláštní. Pokud byste s  i7 chtěli absolvovat občas i trochu ostřejší jízdu na okreskách, rovnou tuto myšlenku vyžeňte z hlavy. Je o maximálním komfortu při jízdě v přímce a tomu je přizpůsobeno vše. Pochválit musíme rekuperaci, která je v režimu B hodně silná a v palubním menu se dá nastavit její síla. V nejvyšším nastavení se po sundání nohy z plynu auto plynule zastaví bez toho, aniž byste museli šlápnout na brzdy. Škoda jen, že pod volantem chybí klasická pádla, která by nahrazovala zdlouhavé klikání v palubním menu ohledně rekuperace. Pochválit musíme asistenční systémy. BMW umí na dálnici samo změnit pruh a také vytvořit záchranářskou uličku při koloně. Nechybí rozšířená realita, kdy vám auto hezky promítá šipky do reálného prostoru na head-up displej před řidičem. Cokoliv si můžete technologicky přát, tu je. Jen by BMW mělo zapracovat na překladu. Když řidič delší dobu nedrží volant, auto jej vyzve, aby ho pustil, místo toho, aby ho držel. Vtipná chyba.

Pohon: vaše osobní želé

To nejlepší z nového BMW i7 je ale pohonná soustava. O pohon se zde starají dva synchronní elektromotory s elektrickým buzením. Každý z nich má na starost jednu nápravu, takže vůz využívá pohon všech kol bez mechanického spojení mezi předními a zadními koly. Celkový maximální výkon soustavy dosahuje 400 kW (544 koní), točivý moment pak 745 Nm. Jen ta hmotnost... Ta totiž dosahuje 2,7 tuny, takže pokud si dovnitř sednou čtyři dospělí vážící okolo 100 kg, rázem zde máme třítunový dálniční speciál. I tak by měla být zaručena akcelerace z 0 na 100 km/h v čase 4,7 sekundy a možnost upalovat rychlostí až 240 km/h.

Spotřeba a nabíjení: dálnice mu nedělají žádný problém

Kvůli velkému výkonu a vysoké hmotnosti jsme v redakci trošku skepticky přistupovali k celkovému dojezdu, ale BMW nás v průběhu testovacích procedur příjemně překvapilo. Kombinovaná spotřeba na našem standardním testovacím okruhu zahrnujícím dálnici, okresky i město se zastavila na necelých 19 kWh/100 km, což znamená reálný dojezd přes 530 kilometrů. A to stále není léto, kdy bude dojezd lepší. Na dálnici jsme pak jezdili za 25 kWh/100 km, což znamená reálný dálniční dojezd okolo 400 kilometrů. Ano, Mercedes je na tom lépe, ale BMW příjemně překvapilo a dojezdem to je velmi dobré auto, které většinu lidí nebude nijak omezovat. Velmi dobře si vůz vedl i v oblasti nabíjení. Do 50 % jsme i7 nabili 10 % za 13 minut a tato úroveň nabití postačí pro dalších 200 dálničních kilometrů. Taky jsme přesáhli papírové maximum auta, protože jsme dosáhli nabíjecího výkonu až 205 kW! Do 80 % se pak i7 nabila za velmi pěkných 29 minut a pochválit musíme velmi dobrou celkovou nabíjecí křivku až do plného nabití.

Jak rychle nabijeme luxusní BMW i7?

BMW se drží původní 400V architektury a zatím nepřešlo na novější 800V umožňující vyšší nabíjecí výkony při nižších proudech. i7 pak nabídne Li-Ion baterii s celkovou kapacitou 105 kWh, z nichž 101,7 kWh je využitelných. Obě hodnoty jsou překvapivě menší než u konkurenčního Mercedesu s necelými 108 kWh využitelnými. Nabíjecí výkon je nicméně shodný, papírově 195 kW. Omezení je způsobeno 400V architekturou v kombinaci s nabíjecími stojany, které doručují maximální proud 500 A. Časté nabíjení se přitom s vlastnictvím tohoto vozu stane tak trošku povinností. Kdo totiž bude chtít využívat plnou dynamiku a potenciál auta, bude muset počítat se spotřebou okolo 35 kWh na 100 km. To se ale již bavíme o tempu, které odpovídá nejvyšší maximální rychlosti nebo dynamickém přesunu po okresní silnici.

Závěr

Najít nějaké větší chyby na i7 bylo velmi těžké. Jedná se totiž o monstrózní, opulentní a luxusem nabitou limuzínu, která si svou cenu dokáže obhájit. Není pro každého, ale přitom se za ní hodně lidí otočí. Zároveň stanovuje nová měřítka luxusu mezi elektromobily a momentálně je to nejluxusnější elektromobil, který si můžete koupit. Zadní executive lounge s obří obrazovkou je prostě něco neskutečného. Jízdní pohodlí a komfort jsou naprosto ultimátní a autu nechybí takřka nic z komfortní výbavy ani technologií. Od YouTube k masážním sedačkám přes Netflix až k natáčecím zadním kolům. Toto auto má naprosto všechno. A co mu lze tedy vyčíst? BMW má u svých elektromobilů „v oblibě“ neinstalovat přední kufr. Kvůli sesterským spalovacím verzím taktéž zamrzí mohutný středový tunel v interiéru.

Také sportovní svezení není u verze xDrive 60 zrovna dvakrát okouzlující, nikoliv však nemožné. Nabídku modelové řady i7 navíc před pár dny obohatila sportovně laděná verze M70. U ní se dá očekávat, že bude určena pro sportovněji založené řidiče, o čemž svědčí i její výbava. Námi testované provedení se i tak řadí k tomu nejlepšímu, co aktuálně BMW dokáže nabídnout. Mraky příplatkové výbavy bohužel vystřelily cenu vozu do nebeských výšin, což silně ty, kteří na tento stroj budou mít finanční prostředky. Kdo ale hledá alternativu k vozidlům značky Rolls-Royce, je zde na správné adrese.

Foto: Petr Vojtěch, Martin Pultzner, fDrive.cz

bmw-i7
Klady
  • osobitý design
  • neuvěřitelná dávka pohodlí a luxusu
  • velmi komfortní jízdní projev
  • jízdní dynamika i ve vyšších rychlostech
  • kinosystém Theatre Screen
  • natáčecí zadní náprava a poloměr otáčení
  • dlouhý dojezd
  • rychlé nabíjení
Zápory
  • vyšší hmotnost
  • z velké části absence fyzických tlačítek
  • chybějící přední kufr
  • „želé“ efekt