Mercedes-Benz S 580 e 4Matic L
test

Mercedes-Benz S 580 e 4Matic L

Král může být jen jeden

Třída S od Mercedesu byla vždy průkopníkem nových technologií a neustále se zlepšujícího jízdního komfortu. Nyní se v nabídce objevila pátá generace s plug-in hybridním pohonem a celkovým výkonem 510 koní. Dokáže aktuální třída S porazit silnou prémiovou konkurenci?

Už na první pohled je znát, že testovaná verze byla vybavena s ohledem na co největší majestátnost. České zastoupení Mercedesu proto zvolilo delší karoserii (Long), mraky příplatkové výbavy a vše završil nádherný perleťový modrý lak karoserie. Není divu, že v níže umístěné galerii se nachází vůz s cenou přes 4 miliony Kč. Za tuto sumu lze získat verzi S 580 e 4Matic. Pod dlouhou zkratkou se schovává benzinový šestiválec s výkonem 270 kW (367 koní) a točivým momentem 500 Nm. Je posílen o elektromotor, jenž přidává 110 kW (150 koní) a 480 Nm točivého momentu. Díky tomu se Mercedesu povedlo vyrobit limuzínu, která nabízí kombinovaný výkon 375 kW (510 koní) a 750 Nm. O to větší překvapením je, že plug-in hybridní třídě S se povedl celkem nevídaný krok.

Technické parametry Mercedes-Benz třídy S S 580 e

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 289 × 1 954 × 1 503 mm, 2 340 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon375 kW, 510 koní, točivý moment: 750 Nm
Baterie28,6 kWh (24,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 60 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 5,2 l / 100 km
Cena od3 717 990 Kč

U některých výkonných plug-in hybridů totiž emise CO2 převyšují hranici 50 g/km. Kvůli tomu je těmto vozidlům zapovězena značka EL, která přináší nesporné výhody v rámci ČR. Mercedes-Benz si ale dal pořádně záležet na ekologii svého nejlepšího modelu v nabídce a technické ústrojí naladil tak, že v tomto případě vůz vypouští něco málo přes 14 gramů emisí na ujetý kilometr. Přitom neutrpěla dynamika, která navzdory obřím rozměrům nabízí možnost využít zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 5,1 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h a buďte si jisti, že v kabině jen málokdy poznáte, že se řidič právě dostal k elektronickému omezovači.

V interiéru testovaného Mercedesu třídy S jsem se cítil po celý týden tak komfortně, že jsem vždy litoval situace, kdy jsem z vozu byl nucen vystoupit. Pohodlná kožená křesla s elektrickým výhřevem a masáží dokáží na všech čtyřech místech v kabině nabídnout nevídanou porci komfortu. Ambientní osvětlení je instalováno snad úplně všude – a pokud řidič potřebuje sáhnout mimo svůj prostor, v noci se automaticky rozsvítí stropní LED osvětlení přesně v prostoru kabiny, kde má zrovna řidič ruce. Tuto funkci velmi oceňuji, protože vůz přesně pozná, kam je potřeba svítit a de facto nahrazuje práci řidiče se stropními lampami. Zadní pravé sedadlo dostalo v rámci příplatků možnost sklopení do pohodlného lehátka, což vyjde na skoro 200 tisíc Kč, ale stojí to za to.

Jen je potřeba myslet na to, že tato funkce je plně využitelná jen pro cestující, kteří měří do 175 cm. Kdokoliv větší se na zadním sklopeném sedadle nebude cítit tak pohodlně, jak by se mohlo zdát z propagačních materiálů. Od toho je tady divize Maybach, která dokáže i prodlouženou třídu S natáhnout o pěkných pár centimetrů. Obecně se ale k nejnovější generaci Mercedesu třídy S nedá říci příliš mnoho negativ. Horší kvalita zpracování některých dílů kabiny je snad největším mínusem jinak dokonalého sedanu. Chválím i uspořádání jednotlivých ovládacích prvků, velkou dotykovou obrazovku systému MBUX a příkladné odhlučnění kabiny, které patří ke špičce segmentu vlajkových modelů všech možných značek.

O plug-in hybridní verzi Mercedesu třídy S se dá směle prohlásit, že jde o auto dvou tváří. Ta první je klidná, takřka bez emocí a v kabině panuje neuvěřitelný klid, pohoda a ticho. Stačí ale přepnout vůz do nastavení Sport a nejeden sportovně založený řidič bude jásat, co všechno se dá s prodlouženým „Skem“ dělat. Adaptivní vzduchové tlumiče jsou čarovným prvkem a jsou schopné spolknout i nerovnosti, se kterými si neví aktuální generace Audi A8 nebo BMW řady 7. Ačkoliv jsme měl zprvu obavy, že s testovaným kusem nepůjde řezat zatáčky, během chvíle mě Mercedes vyvedl z omylu. Za to by se nemusel stydět ani leckterý nadupaný hothatch!

Pro různé typy silničních radovánek bych ovšem rozhodně doporučoval mít nabitou baterii, která je umístěna pod podlahou v zavazadlovém prostoru. Její kapacita činí 28 kWh a čistě na elektřinu se mi povedlo opakovaně na plné nabití ujet mezi 85 až 92 km. Elektrický pohon jde využívat až do rychlosti 140 km/h a elektromotor s výkonem jednoho naftového motoru čtyřkové Octavie dokáže s těžkým Mercedesem poměrně slušně pohnout i do kopce. A co nabíjení? Standardně lze využívat 11kW palubní nabíječku, což je samo o sobě významné plus. Jenže tady se bavíme o prémii, a tak je součástí výbavy možnost využít rychlé DC nabíjení výkonem až 60 kW! Z naprosté nuly tak baterii vozu nabijete do plna za 32 minut. Ve spojení s palivovou nádrží o objemu 67 litrů je zcela reálný dojezd 1 000 km, pokud se bavíme o hybridním režimu.

Drobné chyby mu někdo neodpustí

S vozem jsem za celý týden ujel právě oněch tisíc km a čerpací stanice jsem navštěvoval vlastně jen kvůli dvěma důvodům – teplé kávě a vysavači. Mercedes-Benz S 580 e 4Matic se ukázal jako velmi úsporný luxusní koráb, který si nárokuje v průměru 4,7 litru na 100 km. S autem jsem přitom nejezdil vůbec pomalu, častokrát byl využit jeho plný potenciál a přítomná posádka se nikterak neomezovala na jízdním komfortu. I tak se mi Mercedes nepovedlo nachytat a hledání chyb se stalo velmi zdlouhavým a těžkým procesem. A není se čemu divit. „Sko“ vždy udávalo směr v segmentu luxusních sedanů a Audi s BMW se pak jen předhánělo v tom, co vše uvede až po Mercedesu do standardní výbavy.

Za cenu 4 miliony Kč se plug-in hybridní Mercedes třídy S rozhodně vyplatí. Kdo si potrpí na obří dávku prostoru, dechberoucí odpich z místa a nízkou spotřebu, pro něj je testovaný vůz jako dělaný. Co na tom, že velký středový displej by si říkal o zpevnění vteřinovým lepidlem... Ani klavírní černý lak není zrovna ideální k údržbě. Jenže ve všech hlavních směrech je verze S 580 e nejlepší možnou volbou v rámci sedanů té nejvyšší třídy a jen skuteční rýpalové by mohli říci, že by to mohlo být ještě lepší.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mercedes-benz-tridy-s-2020
Klady
  • výkon elektromotoru
  • dojezd na plně nabitou baterii
  • nízká spotřeba
  • vynikající jízdní komfort
  • královský prostor pro posádku
Zápory
  • horší údržba interiéru
  • pevnost středové obrazovky infotainmentu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze