Za kolik jezdí BMW i5 ve vrcholné verzi M60? Zjistili jsme to za vás
test

Za kolik jezdí BMW i5 ve vrcholné verzi M60? Zjistili jsme to za vás

Zaostřeno na spotřebu
2

Řada 5 od BMW je poprvé nabízena i jako elektromobil. Vrcholné provedení M60 prošlo naším testem nabíjení a nyní je na čase zjistit, jak si vedlo po stránce spotřeby na našem kombinovaném okruhu.

BMW i5 M60 je sice ideálním nástrojem na okresky nebo dálnice, ale v rámci jeho používání se jeho majitelé nevyhnou ani městu. Pět metrů dlouhý elektrický sedan nabízí baterii s hrubou kapacitou 83,9 kWh, avšak využitelných je 81,2 kWh. V tomto ohledu to konkurence umí o něco lépe, hlavně pak Mercedes-Benz. S lehkou nohou na pedálu akcelerátoru lze ujet se sportovně laděnou M60 až 400 km na nabití. Jakmile se ale jeho řidič rozvášní a nechá se strhnout okouzlující dynamikou, rázem může dojezd spadnout o 100 km níže. Testované provedení má pohotovostní hmotnost 2 380 kg, standardem je zde pohon všech kol a v rámci jízdy jsme měli k dispozici tři jízdní režimy (Eco Pro, Comfort a Sport). Pro test jsme zvolili prostřední Comfort, aby nebyla omezena klimatizace a vůz současně nebyl až příliš horlivý na pedálu akcelerátoru.

Technické parametry BMW i5 M60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 380 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 515 km
Cena od2 523 300 Kč

Cena vozu činí v základu 2,5 milionu Kč a v rámci novinářské specifikace zde bylo několik příplatků, čímž se cena zvedla na finálních 3,1 milionu Kč. V tomto případě se již jednalo o skoro maximálně vybavený exemplář, kterému chybělo jen minimum výbavy.

Palubní počítač u BMW i5 M60 ukázal spotřebu 17,6 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 17,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 3 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 19,6 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 21,5 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 23,7 kWh/100 km.

Reálná spotřeba u BMW i5 M60 vyšla na 21,87 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 124 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 18 kilometrů a spotřeba tam byla 16,8 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 19,6 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 17,64 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 21,87 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 18 km) 16,8 kWh/100 km 451 km
Mimo město (90 km/h) 19,6 kWh/100 km 414 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 21,5 kWh/100 km 377 km
Dálnice (130 km/h) 23,7 kWh/100 km 342 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 17,6 kWh/100 km 461 km
Celý test (124 km) podle nabíjení 21,87 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 3 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 2 až 5 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 81,2 kWh.

Komentář autora:

I na dálnici se dá v rozumných rychlostech dostat k nájezdu 320 km v rámci jednoho nabíjecího cyklu. Velkým překvapením byla spotřeba ve městě, kde vůz i přes nízké venkovní teploty odebral 16,8 kWh na 100 km. BMW i5 M60 je hodně luxusní a zábavný elektromobil, kterému nedělá problém jet rychlostí až 230 km/h. Je ale potřeba počítat s tím, že při využití plně dynamiky a potenciálu verze M60 se baterie se dokáže vyčerpat klidně i po 250 km dálniční jízdy.

BMW i5

Baterii lze nabíjet střídavým proudem o výkonu maximálně 11 kW. Kdo upřednostňuje spíše rychlonabíjení, bude moci využít nabíjecí výkon až 205 kW, což je již slušný standard. Jak ukázal náš test nabíjení, vůz nemá problém této hranice dosáhnout.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Velmi pěkná spotřeba na takové auto. Je vidět, že BMW technologii zvládla velmi dobře a řekl bych, že je dnes na technologické špičce.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze