BMW otestovalo elektrický přívěs za kamion. Úspora nákladů je znatelná

BMW otestovalo elektrický přívěs za kamion. Úspora nákladů je znatelná
Fotografie: BMW Group
  • Ve spojení s naftovým tahačem lze dosáhnout 46% úspory nákladů
  • Testy probíhaly s nákladem o váze 16 tun

Firmy BMW a Trailer Dynamics úspěšně otestovaly elektricky poháněný návěs na různých tratích a na různé vzdálenosti v reálném logistickém provozu. S použitým dieselovým nákladním vozem bylo dosaženo průměrné úspory paliva o více než 46 % na krátkých a středních vzdálenostech a o více než 48 % na dlouhých vzdálenostech. Při použití kombinace elektrického tahače a e-návěsu bylo dosaženo dojezdu více než 600 km bez dobíjení. Čtyři dny probíhaly pilotní testy na krátké a střední vzdálenosti v okolí závodu BMW v Dingolfingu a tři dny testování na dlouhé vzdálenosti mezi Mammingem v Dolním Bavorsku a závodem v Lipsku. Schopnosti e-návěsu Trailer Dynamics byly testovány s cílem určit nejlepší scénáře použití pro BMW Group Logistik.

„Jako BMW Group jsme – jako první německý výrobce automobilů – členem iniciativy Business Ambition for 1,5 °C Science-Based Targets Initiative a zavázali jsme se k cíli úplné klimatické neutrality v celém hodnotovém řetězci. Proto využíváme vizionářské projekty k důslednému urychlení strategie BMW Group v oblasti ekologické dopravní logistiky. Pilotní testování s e-návěsem Trailer Dynamics ukázalo, že použití tohoto typu elektrifikovaného návěsu výrazně snižuje spotřebu paliva standardních dieselových tahačů a znatelně zvyšuje dojezd e-nákladních vozidel,“ řekl Michael Nikolaides, vedoucí výrobní sítě a logistiky BMW Group.

Na rozdíl od běžného návěsu je e-návěs od společnosti Trailer Dynamics z Eschweileru u Cách vybaven vlastní baterií a elektrickou hnací nápravou. Tato náprava podporuje motor návěsu. Integrované senzory na čepu mezi tahačem a návěsem zajišťují optimální poměr zatížení, a tím i co nejlepší spotřebu paliva. Kromě snížení spotřeby energie tahače poskytuje poháněná náprava e-návěsu také dodatečný výkon při rozjezdu a na svazích. V kombinaci s nákladním automobilem s dieselovým motorem je navíc zajištěno bezpečné zásobování, i když je baterie e-návěsu prázdná. Testy na střední vzdálenost probíhaly čtyři dny po sobě na skutečných logistických trasách v okolí závodu BMW Group v Dingolfingu. Přepravy tam a zpět s náročnou topografií trasy byly provedeny s poskytovatelem logistických služeb Gahr International.

Testy na dlouhé vzdálenosti byly provedeny také na skutečných logistických trasách a s nákladem více než 16 tun mezi Lipskem a Mammingem. Energetické moduly pro elektromobily BMW byly přepravovány na vzdálenost 450 km převážně po dálnicích. V porovnání s jízdami s běžným přívěsem a identickým nákladem tak došlo k průměrné úspoře nafty o více než 48 %. Baterie e-přívěsu se nabíjela uhlíkově neutrálně pomocí stoprocentně zelené energie, což znamená, že při sériové aplikaci by jeden elektrický přívěs mohl umožnit snížení emisí CO2 o přibližně 120 tun ročně. Vyšší pořizovací náklady e-přívěsu jsou vyváženy nižšími provozními náklady. Zejména na dlouhé vzdálenosti může používání e-přívěsů usnadnit výraznou dekarbonizaci stávajícího vozového parku a současně ušetřit náklady.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze