Máme tu velký přehled očekávaných novinek mezi elektromobily, které by měly dorazit v roce 2022. Některé z nich už známe a čekáme až dorazí fyzicky do Česka. Ty jsou v první části, seřazené podle abecedy. Ve druhé části pak jsou novinky, na jejichž představení se zatím čeká, ale měly by se minimálně představit letos. Na tento přehled se můžete podívat i ve formě videa.
Nejočekávanější elektromobily roku 2022
Již představené novinky, které dorazí fyzicky do Česka
BMW i4
Sportovněji střižený sedan střední třídy od BMW už není žádným tajemstvím. BMW i4 se představilo v Mnichově, kde jsme si jej mohli i osahat. Dokonce už má i české ceny. Čeká se tedy už jen na fyzický příjezd do Česka. Těšíme se na to, až ho projedeme.
Technické parametry BMW i4 eDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 050 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 590 km |
Cena od | 1 497 600 Kč |
Mercedes-Benz EQB
Mercedes EQB se představil už téměř před rokem a v Číně se již prodává. Naživo jsme ho ale mohli vidět až v září v Mnichově a na trh dorazí letos. Jde o elektrický crossover, který vychází z GLB a i přes kompaktní vnější rozměry nabídne až 7 míst. Od podzimu už má i české ceny, takže už jen čekáme až fyzicky dorazí do Česka.
Technické parametry Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 684 × 1 834 × 1 667 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 215 kW, 292 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | ? (66,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 419 km |
Cena od | 1 550 010 Kč |
Mercedes-Benz EQE
Mercedes EQE je menším sourozencem elektrické vlajkové lodi Mercedesu, modelu EQS. Stojí také na platformě EVA a vypadá, jako by mu „ze světla vypadl“. Fyzicky se představil také na autosalonu v Mnichově a na IAA. Slibuje stejnou efektivitu jako větší EQS, ale má menší baterii. Její kapacita je 90 kWh, ale dojezd je solidních 660 kilometrů podle WLTP.
Technické parametry Mercedes-Benz EQE 350
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 946 × 1 961 × 1 512 mm, 2 350 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 215 kW, 292 koní, točivý moment: 565 Nm |
Baterie | 98 kWh (89 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 611 km |
Cena od | 2 048 530 Kč |
Nissan Ariya
Nissan Ariya je už představený poměrně dlouho. Je to ale taková „paní Colombová“. Představil se on-line už v polovině roku 2020, víme tedy jak vypadá, známe parametry, ale fyzicky ho snad nikdo neviděl. To by se snad mělo změnit letos. Alespoň podle našich posledních informací od českého zastoupení Nissanu by měl dorazit ve druhé polovině letošního roku.
Technické parametry Nissan Ariya 90 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 089 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 90 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 482 km |
Cena od | 1 449 990 Kč |
Renault Megane E-Tech
Kompaktní elektrický crossover Renault Megane-E-Tech se představil na autosalonu v Mnichově a měl by mít stejnou platformu jako Nissan Ariya. Oproti němu je ale rozhodně lidovějším elektromobilem. Neoslní výkonem ani pohonem všech kol, ale má zajímavou cenu. Ta česká začíná pod 900 tisíci korun, což je opravdu zajímavé. Fyzicky se v Česku představil na e-Salonu, takže už jen čekáme, až se s ním budeme moci projet.
Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV40
Konstrukce | hatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 537 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 96 kW, 130 koní, točivý moment: 250 Nm / 100 ot/min |
Baterie | 40 kWh (60 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 300 km |
Cena od | 970 000 Kč |
Subaru Solterra
Subaru Solterra je prvním elektromobilem této japonské značky a je čistokrevným elektromobilem, který je vyvíjený ve spolupráci s Toyotou. Nabídne standardně pohon všech kol, který je pro značku Subaru typický. Zatím ale známe pouze parametry japonské verze a například dojezd podle tamních norem, což nám zatím nic neřekne. K prvním evropským zákazníkům se dostane v polovině roku 2022, zda mezi nimi budou i ti čeští, není v tuto chvíli jisté.
Technické parametry Subaru Solterra
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 020 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 335 Nm |
Baterie | 71,4 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 414 km |
Cena od | 1 580 000 Kč |
Tesla Model S Plaid
Podobu i parametry Tesly Model S Plaid známe již rok, ale zatím jsme odkázáni jen na videa z Ameriky, kde se Plaidy už prohání po silnicích. Evropa stále čeká. Snad se tedy třímotorového liftbacku s více než tisíci koňmi pod kapotou brzo dočkáme.
Technické parametry Tesla Model S Plaid
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 3 465 900 Kč |
Tesla Model X Plaid
Prakticky stejná situace je i u Modelu X Plaid, který má stejný pohon s třemi motory a 1 020 koňmi. Evidentně i stejnou baterii, ale kvůli vyššímu odporu vzduchu i větší hmotnosti má samozřejmě o něco kratší dojezd. Dočkáme se letos Plaidů v Evropě?
Toyota bZ4X
Dvojčetem Subaru Solterra je právě Toyota bZ4X. I její podobu už známe a je podobná právě svému sourozenci. Na rozdíl od něj ale nabídne i pohon předních kol o výkonu 150 kW a pohon všech kol o výkonu 160 kW bude za příplatek. Očekávaný dojezd podle WLTP je 450 kilometrů a zajímavý je i maximální nabíjecí výkon 150 kW.
Technické parametry Toyota bZ4X 4WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 075 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 336 Nm |
Baterie | 71,4 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 445 km |
Cena od | 1 365 000 Kč |
Volkswagen ID.5
Poslední z novinek, kterou již známe a jen čekáme na fyzický příchod, je Volkswagen ID.5. Jde o sportovněji tvarovanou variantu Volkswagenu ID.4, se kterou jsme již jezdili včetně verze GTX. ID.5 vlastně přináší jen pohlednější karoserii, lepší aerodynamiku a teoreticky lepší rozložení hmotnosti. I tento vůz již má i českou cenu a začíná na 1,3 milionu korun.
Technické parametry Volkswagen ID.5 Pro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 599 × 1 852 × 1 613 mm, 2 242 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 128 kW, 174 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 520 km |
Cena od | 1 432 000 Kč |
Modernizované Audi e-tron
Audi e-tron se letos dočká modernizace. Neočekáváme žádné velké změny designu, spíše jen drobné retuše, ale zásadní modernizace by se měla udát „pod kapotou“. Dostane totiž o poznání větší baterii a nové, údajně efektivnější, motory. Výsledkem by tedy měla být o něco nižší spotřeba a podstatně delší dojezd. A s větší baterií by teoreticky mohl přijít i vyšší nabíjecí výkon.
Audi Q6 e-tron
Podobu Audi Q6 e-tron zatím neznáme, po silnicích sice jezdí, ale s kamufláží. Mělo by to být prémiové SUV, které velikostně zapadne mezi Q4 e-tron a první e-tron. Vyjede na chystané elektrické platformě PPE, vyvíjené společně s Porsche.
Audi A6 e-tron
Přestože Audi A6 e-tron by mělo přijít až po Q6 e-tron, známe už alespoň přibližně jeho podobu díky stejnojmenné studii, která se představila již loni v Šanghaji. Produkční verze, která bude stejně jako Q6 e-tron na platformě PPE, se má představit ve druhé polovině letošního roku, ale na trh dorazí až v příštím roce.
BMW i7
Luxusní elektrický sedan s ledvinkami na přídi, který by měl konkurovat Mercedesu EQS, už BMW testuje poměrně dlouho. Koncem loňského roku jej automobilka testovala na severu Evropy v mrazivých podmínkách. Všechny testy samozřejmě probíhají pod kamufláží, takže jeho podobu neznáme. Pravděpodobně ale bude mít stejnou karoserii jako standardní sedmičkové BMW, nejspíše jeho nová generace.
Hyundai Ioniq 6
Předobraz vozu Hyundai Ioniq 6 jsme si mohli ve formě studie prohlédnout na autosalonu v Mnichově. Tam šlo ovšem o studii autonomního vozu, který se sériovou produkcí nemá mnoho společného. Základní silueta by ale měla zůstat, takže se nepochybně můžeme těšit na sportovně střižený sedan na povedené platformě e-GMP, který na rozdíl od Ioniqu 5 bude mít velmi aerodynamickou karoserii.
Mercedes-Benz EQS SUV
O Mercedesu EQS SUV toho zatím mnoho nevíme. Stejně jako EQS a EQE vyjede na platformě EVA a Mercedes jej již delší dobu spolu s těmito modely testuje. Ovšem samozřejmě s kompletní kamufláží. V Mnichově se ale představil stejnojmenný model pod značkou Maybach, což by něco přece jen naznačovat mohlo. Teoreticky by základ karoserie mohl být stejný, akorát samozřejmě bez spousty extravagantních prvků.
Škoda Enyaq Coupé iV
Nejdůležitější novinkou pro český trh bude bezesporu Škoda Enyaq Coupé iV. Její představení se z konce loňského roku posunulo na konec ledna. My jsme ale již v září loňského roku jezdili se zamaskovaným prototypem a viděli fotografie odkrytého auta. A vypadá opravdu hezky. Stejně jako v případě Volkswagenu ID.5 půjde o pohlednější variantu výchozího modelu, v tomto případě základního Enyaqu. I v případě Enyaqu Coupé platí, že díky lepší aerodynamice nabídne delší dojezd.
Volkswagen ID. Buzz
Na ID. Buzz už Volkswagen láká dlouho. Nejprve předpovídal nový Transporter, inspirovaný legendárním T1, v roce 2011 jako Bulli Bus Concept, ještě se spalovacím motorem. V roce 2016 přišel Budd-E a o rok později se představila studie ID. Buzz. Produkční verze by se měla představit letos, ale je otázkou, jestli ve stejném roce stihne dorazit na trh. Každopádně elektronomádi, kteří sní o obytné verzi, si budou muset ještě pár let počkat.
Sice si je bude muset člověk dovést osobně buď z Norska nebo ze Španělska ale i tak by měl být poměr cena výkon zajímavý.