Toyota zveřejnila další parametry elektromobilu bZ4X

Evropská premiéra bude za měsíc
2
Toyota zveřejnila další parametry elektromobilu bZ4X
Fotografie: Toyota
  • Toyota bZ4X je prvním čistokrevným elektromobilem značky z řady bZ
  • Stojí na platformě e-TGNA pro elektromobily, kterou Toyota vyvíjela se Subaru
  • Má výkon 150 kW. Ve verzi AWD 160 kW
  • Nabíjí se výkonem až 150 kW

V dubnu jsme psali o tom, že Toyota představila koncept svého prvního elektromobilu, který je od základů vyvíjen jen jako elektrický vůz. Nesl označení bZ4X a stejně se jmenuje i finální verze, o které Toyota nyní zveřejnila více informací. Evropská premiéra, během které bychom se měli dozvědět kompletní technické parametry, proběhne 2. prosince. Jde také o první model z řady bZ, což je zkratka beyond zero. Číselné označení určuje velikost auta a písmeno X značí, že jde o crossover nebo SUV.

Pokud jde o design, ten jsme mohli vidět již na konceptu a prakticky se nezměnil. Jde o crossover podobné velikosti jako Toyota RAV4. Zatímco RAV4 je plnohodnotné SUV, bZ4X bude spíše crossover. Je totiž o 85 mm nižší a v základu má pohon pouze přední nápravy. Samozřejmě ale má i možnost pohonu všech kol. Celkové proporce budou také jiné. Délku karoserie sice Toyota zatím nezveřejnila, ale je pravděpodobné, že bude podobná jako u zmíněné RAV4. Zkrátily se ale převisy a rozvor je oproti RAV4 naopak o 160 mm delší, což je dobrá zpráva pro posádku, která by tak měla mít více prostoru. Zavazadlový prostor pak nabízí 452 litrů, což je o poznání méně než u RAV4 (ta má 580 litrů), což se dalo vzhledem ke kratšímu zadnímu převisu čekat. Je ale možné, že nějaký prostor bude i pod kapotou, kam zatím Toyota nahlédnout nedala. Podle schématu platformy to sice nevypadá, že by pod kapotou byl přední kufr, takzvaný „frunk“, ale třeba nás Toyota příjemně překvapí.

Toyota bZ4X

Ani parametry pohonu Toyota zatím nezveřejnila všechny. Víme ale, že budou dvě verze pohonu. Ta s pohonem předních kol bude mít na přední nápravě elektromotor o výkonu 150 kW, tedy 204 koní. V nabídce bude ale i „čtyřkolka“ se dvěma motory o výkonu 80 kW na každé nápravě – celkový výkon tedy bude 160 kW. Je poněkud překvapivé, že dvoumotorová verze má pouze o 14 koní více. Ale je možné, že to Toyota udělala hlavně kvůli baterii, aby nebyla zatěžována vysokými odběry, a výkon mírně přes 200 koní považuje za dostačující.

O baterii zatím máme jen informaci o kapacitě 71,4 kWh, ovšem Toyota neupřesnila, zda se jedná o celkovou, nebo využitelnou. Očekávaný dojezd dle WLTP pak je přes 450 kilometrů, ale nevíme, ke které z verzí se vztahuje. Je ale pravděpodobné že jde o verzi s pohonem předních kol. Vzhledem k malému rozdílu výkonu by se ovšem hodnoty dojezdu nemusely mezi verzemi 2WD a 4WD příliš lišit. Na konečná data si však budeme muset počkat. Zajímavé ale je, že Toyota udává, že by baterie po 10 letech provozu (během kterých počítá s nájezdem 240 tisíc kilometrů) měla mít kapacitu baterie nad 90 % původní kapacity. A právě kvůli výdrži baterie pravděpodobně automobilka nešla do vyšších výkonů ani u dvoumotorové varianty.

Příjemným překvapením je maximální nabíjecí výkon 150 kW, pro který je samozřejmě potřeba konektor CCS Combo 2, takže bZ4X naštěstí nebude mít zastaralé CHAdeMO jako Lexus UX 300e. Palubní nabíječka pak má mít 11 kW, což je v současné době standardem, ale je to také dobrá zpráva, protože zdaleka ne všechny elektromobily na trhu nabízí třífázové AC nabíjení. V otázce nabíjení tedy Toyota neohromí extrémními výkony rychlonabíjení nad 200 kW, ale drží krok s většinou evropských konkurentů, a to i pokud jde o nabíjení střídavým proudem.

Model bZ4X je postaven na nové platformě e-TGNA, která je určena pro elektromobily a byla vyvíjena ve spolupráci se Subaru. A právě to je zárukou výborně fungujícího pohonu všech kol, protože Subaru je specialista na pohon 4×4. Ostatně, sourozencem Toyoty bZ4X bude Subaru Solterra, o kterém jsme již také psali. I když proporcemi to vypadá spíše na crossover, podvozek se pravděpodobně nezalekne ani většího terénu. XMODE nabízí různé jízdní režimy do rozdílných podmínek. Můžete zvolit režim pro sníh/bláto; hluboký sníh a bláto (pod 20 km/h), stejně jako Grip Control pro náročnější jízdu v terénu (pod 10 km/h).

Toyota bZ4X

Jak nás tedy vyděsil Lexus UX 300e se zastaralým CHAdeMO a na současné poměry nízkým maximálním výkonem nabíjení, tak Toyota bZ4X je příjemným překvapením a těšíme se na evropskou premiéru, při které se dozvíme více informací. Toyota sice elektromobilům příliš nefandila, ale při vývoji evidentně využila dlouholeté zkušenosti s elektrickým pohonem z hybridů a bZ4X vypadá jako povedený elektromobil.

Technické parametry Toyota bZ4X 4WD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 075 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 336 Nm
Baterie71,4 kWh (64 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 445 km
Cena od1 365 000 Kč