Testujeme první elektromobil značky Toyota, model bZ4X

Ptejte se na to, co vás zajímá
9
Testujeme první elektromobil značky Toyota, model bZ4X
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Slibuje dojezd 500 km podle WLTP, dá se na něj dostat s opravdu lehkou nohou
  • Dosáhli jsme nabíjení 134 kW, na konci výkon prudce klesá

Po delší době, co je Toyota bZ4X oficiálně na českém trhu, se nám tato elektrická prvotina od Toyoty dostala do redakce na test. Byl jsem na ni dlouho zvědavý, ale po zkušenosti s Lexusem RZ (dvojčetem Toyoty bZ4X), který jsem si vyzkoušel během jízd poroty Auto Roku 2024, jsem tušil, že zimní spotřeba nebude silnou stránkou ani u Toyoty. Byl jsem ovšem zvědavý na spotřebu v příznivějších jarních teplotách, které panují teď.

Technické parametry Toyota bZ4X 2WD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 1 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie71,4 kWh (64 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 500 km
Cena od1 290 000 Kč

První cesta, kterou jsem s Toyotou bZ4X jel, vedla do Mostu a měl jsem poněkud naspěch, čemuž odpovídal i velmi svižný styl jízdy. Venkovní teplota byla mezi 10 a 15 °C, bylo slunečné počasí, takže interiér se vyhříval přibližně na požadovanou teplotu. Nebylo tedy potřeba topení a klimatizace jen mírně ochlazovala interiér na mých požadovaných 22 °C. Z tohoto pohledu tedy byly podmínky ideální. V Mostě ukázal palubní počítač spotřebu 25,5 kWh/100 km, což vzhledem ke stylu jízdy není špatné. Z Mostu do Berouna jsem poté vyrazil naopak s lehčí nohou na pedálu akcelerace, po dálnici jsem jel do cca 110 km/h a v Berouně palubní počítač ukázal 18,6 kWh/100 km. Při normální jízdě na horní hranici rychlostních limitů za ideálních klimatických podmínek se tedy pravděpodobně budete pohybovat někde mezi těmito hodnotami. To potvrzuje, že vysokou spotřebu mají vozy na této platformě hlavně v zimních podmínkách. Faktem ale je, že normovaného dojezdu 500 km podle WLTP bych nedosáhl ani při druhé jízdě klidnějším stylem jízdy. Při využitelné kapacitě baterie 64 kWh totiž teoreticky tato spotřeba odpovídá dojezdu 344 kilometrů, což není moc.

Druhou cestou do Mostu v tomto týdnu jsem se dostal dokonce na spotřebu 31,5 kWh/100 km na trase z Berouna, ale bylo to při opravdu ostrém stylu jízdy. Cestou zpět jsem ale jel velmi lehkou nohou, abych dojel k nejbližší 150kW nabíjecí stanici (Krupá u Rakovníka) kvůli testu nabíjení. To jsem se dostal na 14,8 kWh/100 km a cestu odtud do Berouna jsem vzal jako výzvu a jel ještě úsporněji, přičemž jsem se dostal dokonce na 12,8 kWh/100 km. To už by skutečně vycházelo na dojezd 500 kilometrů. Ale šlo o trasu mimo dálnici, úsporným stylem jízdy a mírně z kopce.

Toyota bZ4X nabíjí až 134 kW, ale ke konci výkon prudce klesá

Pokud jde o nabíjení, dostal jsem se na maximální výkon 134 kW při stavu baterie 21 %. Na této hodnotě se výkon udržel přibližně do 30 %, ale poté začal klesat. Ke konci už je pokles velmi prudký a při 85 % padá pod 11 kW, což je maximální výkon palubní nabíječky. Odtud se už tedy nevyplatí využívat dražší rychlonabíjení.

Testuji další vlastnosti Toyoty bZ4X. Pokud vás něco konkrétního zajímá, ptejte se v komentářích pod článkem. Pokud to bude v mých silách, zjistím odpověď a dočtete se ji v testu.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 30. 3. 15:42
Zajímat se o elektromobil od výrobce, který nechce elektromobily vyrábět a prosazuje takové auto jako Mirai, nikdy! Ať si ho nechají.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Přesně tak, v nějakém rozhovoru s odborníkem na EV padlo toto moudro. Nekoupil bych EV od výrobce, který je proti EV.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jestli už nějak vyřešili zimní dojezd.
Jestli už nějak opravili opakovane DC nabíjení, jestli už uměle neomezuje výkon.
Jaká je v terénu.
Jaká je nejdelší ložná plocha pri skolepenych zadních sedačkách a posunutých předních.
Prostor pro velkého řidiče, zda nepřekáží konzole.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze