Lexus RZ 450e
test

Lexus RZ 450e

První jízdní dojmy v zimě
11

Tři japonské značky, které dosud neměly v nabídce elektromobil, se spojily a vyvinuly společný technický základ, na kterém vznikla elektrická trojčata. Jedním z nich je Lexus RZ 450e. Přestože tyto tři vozy mají stejný základ, každý je trochu jiný a má jiné zaměření. Pojďme se podívat na nejluxusnější z nich.

Automobilka Lexus měla dosud v portfoliu z elektrifikovaných pohonů pouze hybridy a plug-in hybridy. Její prvním elektromobilem je Lexus RZ, který je sesterským modelem vozů Toyota bZ4X a Subaru Solterra. A jelikož byl Lexus RZ nominovaný do ankety Auto Roku 2024, měl jsem možnost si jej alespoň krátce vyzkoušet.

V článku o představení Lexusu RZ jsme psali například o steer-by-wire s volantem podobným jako u vozů Tesla, který se nazývá Yoke. Ten se k nám ale zatím nedostal, takže testovaný vůz měl standardní volant. To měla být jedna z hlavních odlišností od zmíněných sesterských modelů. Takto má stejné parametry jako Subaru Solterra, které se také prodává pouze s pohonem všech kol. Oba tedy mají dva elektromotory. Přední o výkonu 150 kW a zadní s 80 kW, takže celkový výkon je 230 kW, tedy 313 koní. Lexus by ale měl mít výkonnější řízení pohonu všech kol se schopností používat podle potřeby pouze zadní, nebo naopak přední nápravu. Toyota bZ4X se pak v Česku nabízí zatím pouze jako zadokolka. Spotřeba Lexusu RZ 450e na 18" kolech je 16,8 kWh/100 km dle WLTP a dojezd 440 km podle stejné normy. Já ale testuji vůz na 20" kolech, pro která platí hodnoty 18,7 kWh/100 km a 395  kilometrů dojezdu, které nejsou nijak oslnivé.

Technické parametry Lexus RZ 450e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 805 × 1 895 × 1 635 mm, 2 095 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon230 kW, 313 koní, točivý moment: 435 Nm
Baterie? (71,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km
Cena od1 715 000 Kč

Při nastupování mě zaujalo, že vůz nemá mechanické kliky, ale jen elektronické. Za kliku vezmu, ale ta se nijak nepohne a dveře se otevřou. To je něco, co Lexusy běžně mívají, ale pro mě to je nezvyklé. Ale je to další věc, kterou se odlišuje od Toyoty i Subaru, když volant je v tomto autě klasicky kulatý. Dále mě zaujal volič směru jízdy, který je kulatý, ale je nutné zamáčknout prstenec, který na něm je, aby bylo možné „zařadit“. Interiér je z kombinace kůže a kvalitních plastů, které asi mají připomínat kůži, jako celek to působí příjemně. Zajímavá pak je i panoramatická střecha, která je uprostřed dělená a má elektronické zatmavování.

Lexus RZ 450e umí ukázat vysokou spotřebu

Právě zmíněná spotřeba, zejména ta zimní, se zdá být hlavním problémem. A jelikož panuje opravdu zimní počasí, prověřím ji v nejnáročnějších podmínkách. Hned po vyjetí mě děsí hodnoty průměrné spotřeby přes 100 kWh/100 km. Ano, většina elektromobilů takto krátce po startu spotřebu nepřizná a ukáže ji až po chvíli jízdy, ale i tak je se mi to zdá hodně. První hodnota, která se mi tam objevila, byla 163,9 kWh/100 km, ale nestihl jsem ji vyfotit. Nic takového jsem ovšem v žádném jiném elektromobilu neviděl. Po rozjetí se sice spotřeba postupně snižuje, ale i tak mi při výjezdu z Prahy na displeji svítí 45,2 kWh/100 km. Právě po městě, kde se jede nejpomaleji, se spotřeba topení projeví nejvíce. Jen připomínám, že mám nastavenou teplotu uvnitř na 22 °C, jako si nastavuji i při jiných testech.

Během jízdy auto neustále kvůli něčemu pípá, což je ovšem běžné u všech nově homologovaných aut, jež mají systémy pro upozornění na překročení rychlosti, dopravní značky nebo nepozornost řidiče, kdy stačí trochu více koukat na navigaci a už systém pípá. Jinak je ale auto příjemné, hned při najíždění na dálnici i následném sjíždění z ní oceňuji sedačky s velmi dobrým bočním vedením. Tomu pomáhá i materiál sedačky, což je perforovaná alcantara a výsledek je, že tělo řidiče se v zatáčce ani nehne. Zároveň vůz drží stopu hezky a na hraně má sklon spíše k přetáčivosti, což je pro mě lepší než nedotáčivost. Abych negativně neovlivnil spotřebu, nezkouším na tomto okruhu dynamiku, ale při potřebě rychlejšího rozjezdu do křižovatky zjišťuji, že má auto dostatečnou dynamiku i pro takové situace.

Skvělý komfort podvozku

Velmi oceňuji i komfort podvozku, auto je na běžných nerovnostech velmi komfortní. Když však přijdou na řadu krátké a vyšší nerovnosti v podobě příčných prahů, přece jen nějaké otřesy do kabiny proniknou. Komfortem se ale velmi blíží Audi Q8 e-tron, kterým jsem jel stejnou trasu chvíli před Lexusem, takže mohu přímo porovnávat. Zároveň trochu lépe si vedla Honda CR-V e:PHEV, ale ta byla na rozdíl od Lexusu i Audi na pneumatikách s vyšším profilem, což samozřejmě komfortu také pomůže. Prostor uvnitř je solidní. Když si se svojí výškou přes 190 cm sednu „za sebe“, mám před koleny několik centimetrů místa, což v této třídě není špatné.

Lexus RZ 450e

Chválím i funkci pádel pod volantem, kterými lze regulovat rekuperaci. Při nejnižším stupni rekuperace auto plachtí s nulovou nebo naprosto minimální rekuperací, naopak při použití levého pádla mohu navolit celkem solidní rekuperaci. Takže je to jedno z aut, kde brzdový pedál prakticky nepotřebuji. To je dobrý předpoklad pro úspornou jízdu, ale při venkovní teplotě okolo nuly je spotřeba velmi vysoká. Zajímalo by mě, jaká by byla třeba při teplotě -5 až -10 °C. Toto je největší vada na kráse tohoto auta. Spotřeba se nakonec ustálila na 34 kWh/100 km. To je opravdu hodně. Pro srovnání, s Audi Q8 e-tron Sportback, které nepatří mezi nejúspornější elektromobily a navíc je o 2 třídy větší, jsem stejnou trasu za stejných podmínek jel se spotřebou 32,5 kWh/100 km.

Můj závěr tedy je, že Lexus RZ 450e by bylo skvělé auto, které je komfortní, zároveň velmi dobře funguje při rychlejší jízdě v zatáčkách a interiér je příjemný. Celé to ale kazí zimní spotřeba a jsem zvědavý, jaká bude v létě. Do finále Auto Roku 2024 se toto auto nedostalo, ale pokud se vám líbí a jsou pro vás důležitější než zimní spotřeba ostatní vlastnosti, můžete pro něj hlasovat alespoň v naší anketě Elektromobil Roku 2023 v kategorii Prémiový elektromobil. Jaký názor máte na Lexus RZ? Rádi si přečteme vaše komentáře.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

lexus-rz
Klady
  • solidní prostor uvnitř
  • příjemný interiér
  • sedačky se skvělým bočním vedením
  • výborné jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • komfortní podvozek
Zápory
  • vysoká zimní spotřeba
  • menší zavazadlový prostor
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Celkově je tato trojice s ohledem na výkony a dojezdy ke své ceně dost mimo... bohužel. Chybí i další pro EV či offroady užitečné věci. Holt první japonský větsi pokus. Snad to odladi a cenově upraví. Jinak Japonec nejaponec, ale prodeje budou nepatrné. Jinak Tojka je i FWD i AWD. A jako jediná má jakžtakž cenu.
Josef L
Josef L
"Pro srovnání, s Audi Q8 e-tron Sportback, které nepatří mezi nejúspornější elektromobily a navíc je o 2 třídy větší"

10 centimetrů je rozdíl dvou tříd?

No zatím toho Japonci moc nepředvedli. 34 kWh/100 km mám snad jen když vlezu do promrzlého auta a jedu 5 km stále do kopce :)
Petr Jahoda
Petr Jahoda
Baterka 71 kWh u auta za 1,7 mega. To jsem zvědavý na prodeje.
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 27. 12. 2023 15:53
Japonci by si asi meli uvedomit, ze pokud chteji prodavat premiove auto za premiove penize pak by melo byt v idealnim pripade i premiove nebo alespon prumerne pouzitelne.
Co bude nekomu platne, ze je to luxusni a pohodlne auto, kdyz bude dobre tak na primestsky provoz…

S takovouhle tu valku zase prohraji a nebude k tomu potreba ani zadna atomovka.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze