Lexus odhalil finální podobu čistě elektrického crossoveru RZ 450e sdílejícího elektrickou platformu e-TNGA s Toyotou bZ4X a Subaru Solterra. Definitivní technické specifikace, ceny ani datum uvedení na trh (za mořem je prezentován jako model 2023, to ale rozhodně neznamená, že by se začal prodávat až napřesrok) sice zatím neznáme, ale už si můžeme udělat názor na nepochybně lexusovský design odlišný od výše zmíněných technických soukmenovců i úroveň použité techniky. Ta je totiž místy opravdu nevšední.
Autonomní řízení druhé úrovně sice dnes už nepřekvapí, ovšem Lexus se na něj připravil důkladněji než konkurence. Nazval jej Lexus Teammate a nový RZ 450e kvůli němu vybavil technologií Steer-by-wire, tedy řízením zcela bez mechanické vazby mezi volantem a předními koly. Proto byl také poslán do starého železa kulatý volant. Lexus jej ovšem zatím nezavrhl definitivně, na některých fotografiích naopak vidíme konvenční řešení. Nový ovladač One Motion Grip, nikoliv nepodobný tomu kontroverznímu v nových Teslách Model S, totiž bude spojen s příplatkovým řízením po drátě. Díky jeho maximálnímu úhlu natočení 150° na obě strany od středové polohy odpadne přehmatávání v zatáčkách a měl by také filtrovat vliv bočního větru, nerovností či přímé jízdy po nakloněné vrstevnici. Kdo však preferuje poctivou ocel, může zůstat u konvenčního řešení.
Dále tu máme proprietární technologii Direct4, která bleskurychle přelévá sílu mezi oběma nápravami tak, aby maximálně podpořila trakci a stáčení požadovaným směrem. Její součástí je tzv. e-Axle, tedy integrovaný pohon obou náprav s veškerou potřebnou elektronikou i senzorikou a zároveň mnohem výkonnější než u Toyoty i Subaru. Výsledkem by měla být obzvlášť jemná a suverénní jízda za všech podmínek překonávající klasické Lexusy. Podle potřeby je systém schopen v reálném čase rozdělit sílu v poměru 0:100 až 100:0. S tím souvisí další novinka; přepracovaná architektura palubní desky, tak trochu ve stylu i-Cockpitu od Peugeotu.
Mezi dlouhou řadou moderních komfortních a bezpečnostních technologií vyniká asistent bezpečného opuštění automobilu spolupracující se senzorem mrtvého úhlu. Uvnitř je místo klasické kliky elektronická západka, která dovolí otevření dveří jen v případě, že se neblíží potencionálně nebezpečná překážka. Dále tu máme panoramatické střešní okno se samostmívací funkcí nahrazující klasickou roletku. Prý jde o efektivnější řešení, protože samočinné zacloňování omezuje prohřívání interiéru a následný požadovaný výkon klimatizace, navíc se ušetřila hmotnost mechanismu roletky. I tady jako bychom viděli inspiraci Teslou. A nakonec úplná novinka – infrazářiče před koleny v první řadě. Ty dokáží po nastoupení do prochladlého auta rychle zvýšit pocitové teplo cestujících a následně snížit nároky na vytápění.
Technické parametry Lexus RZ 450e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 805 × 1 895 × 1 635 mm, 2 095 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 kW, 313 koní, točivý moment: 435 Nm |
Baterie | ? (71,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 1 715 000 Kč |