Video YouTube kanálu 1001cars ukazuje, jak je novinář Maciej Pawelec spokojený při krátké testovací projížďce s novým Lexusem RZ 450e. Chválí dobře naladěné a pohodlné pérování, grip přední nápravy, čitelný podvozek, dovolující skluzy všemi čtyřmi koly i umělý sportovní zvuk. Naopak by uvítal trochu více výkonu na zadní nápravě, zřejmě kvůli lepší kontrole při driftu. To zdaleka nejzajímavější ale zazní na adresu nového řízení bez mechanické vazby s předními koly a především půleného volantu, velice podobného tomu, který použila Tesla u nových Modelů S a X. Na první odezvu jsme byli velice zvědaví, protože Tesla s tímto řešením sklidila velkou vlnu zasloužené kritiky, o jejíž oprávněnosti jsme se osobně přesvědčili při zkušební jízdě přímo v USA.
Úvodem připomeňme, že Lexus nasazení tohoto kontroverzního řešení, na rozdíl od Tesly, neuspěchal a dodal k němu i potřebnou technologickou výzbroj. Tedy řízení s proměnným převodem a dalšími funkcemi, jaké dokáže v uspokojivé kvalitě zajistit právě jen systém steering by wire. A tak zatímco v Tesle na Muskův příkaz prostě nasadili půlvolant ve tvaru jha na stávající konvenční mechanické řízení se stálým, navíc poměrně lehkým převodem (což je také hlavním kamenem úrazu tohoto řešení), a dodávají ho všem zákazníkům, Lexus toto polovičaté řešení bude dodávat jen na přání a výhradně se systémem steering by wire. Milovníci klasiky tedy mohou zůstat u osvědčeného kulatého volantu a mechanického sloupku a navíc zřejmě ušetřit i dost peněz.
Zavádění systému steering by wire provázelo nejvíce kontroverzí, protože jde o zařízení s kritickým vlivem na bezpečnost. A tak zatímco plynový pedál po drátě už dlouho známe, řízení po drátě je samo o sobě hodně smělým průlomem. Jeho případné selhání by totiž zcela jistě vedlo k závažným problémům. Jenže tu jsou i nezanedbatelné výhody a navíc fakt, že tento systém je jednou z podmínek opravdu smysluplných autonomních vozidel. Vůz s takovým systémem má například mnohem širší možnosti aktivně zasahovat do jízdy, případně filtrovat některé negativní jevy; typickým příkladem je jízda po nakloněné vozovce, kdy běžné řízení táhne vůz směrem, kterým je nakloněn. Řízení po drátě ovšem nikoliv. A nemalá část fanoušků se obává rovněž o pocity z řízení.
První záběry z kokpitu luxusnějšího bratrance Toyoty bZ4X a Subaru Solterra (které tento systém s největší pravděpodobností nedostanou) však ukazují něco úplně jiného. Nevíme, jak zkušeným pilotem je mladý novinář, ovšem jeho hlasité pochvaly zpětné vazby a přirozeného pocitu v řízení znějí docela přesvědčivě. V pomalých i rychlých šikanách neustává proud pozitivních slov. Proměnný převod řízení prý vyžaduje zvyk, ale rychlost, s níž vůz mění směr, je zjevně bezkonkurenční. Jako v počítačové hře, jenže v dobrém. Co je ale nejpodstatnější, tak Maciej ani jednou nemusí přehmatávat, a to ani ve velmi ostrých obloucích. Vůz se o vše postará a nechává řidiči neustále plnou kontrolu nad autem. Od prvních videí řidičů velkých Tesel bezmocně máchajících rukama ve vzduchu při marné snaze přehmátnout je to diametrálně jiný prožitek. A tak se zdá, že Lexus už došel tam, kam to Tesle ještě pár let podle Elona Muska potrvá...