Nový Lexus RZ je první auto značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je automaticky nastavovat a rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu e-Axle, a to během několika milisekund. Direct4 rovněž automaticky rozděluje brzdnou sílu mezi všechna čtyři kola podle analýzy údajů o tlaku na vozovku a pomáhá s efektivním řízením spotřeby energie. Použití systému Direct4 také přispělo k redukci naklánění kabiny.
Díky inteligentnímu systému pohonu 4×4 se karoserie vozu při akceleraci nadměrně nezvedá a při brzdění se nepotápí. Cestující jsou tak vystaveni menšímu přetížení, což zvyšuje jejich pohodlí při jízdě, zejména pokud jde o pasažéry ve druhé řadě, a zlepšuje se i jízdní komfort. Výhody pohonu Direct4 se projeví i při jízdě. Systém zlepšuje přilnavost kol při prudké akceleraci a při jízdě na kluzkém povrchu, RZ zůstává velmi stabilní v zatáčkách a při brzdění dodává pocit jistoty.
Nejlepší rozložení pohonu mezi přední a zadní nápravu
Při jízdě zajišťuje systém Direct4 nejlepší rozložení pohonu mezi přední a zadní nápravu, obě nápravy e-Axle kontroluje nezávisle na sobě. Senzory rychlosti kol, přetížení a úhlu natočení volantu přenášejí data do řídicí jednotky vozu. Direct4 reaguje okamžitě a poskytuje nejlepší možnou přilnavost v daném okamžiku. Vyvážení mezi přední a zadní nápravou může být až 0 až 100 procent nebo 100 procent až 0 a lze je upravit podle situace během několika milisekund, což je rychlejší než u jakéhokoli mechanického systému.
Při rozjezdu jde standardně 60 procent točivého momentu na přední kola a 40 procent na kola zadní. Při rychlé akceleraci je však poměr rozdělení točivého momentu až 20:80, aby se zvýšila přilnavost a zajistila větší stabilita. Při jízdě vpřed jde 70 procent točivého momentu na přední nápravu a pro zlepšení stability a efektivity jízdy se poměr může změnit až na 40:60. V zatáčkách je standardní poměr až 75:25, ovšem v závislosti na tvaru zatáčky a rychlosti může jít až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu, což zlepšuje přilnavost a usnadňuje akceleraci při výjezdu ze zatáčky.
V režimu Range je veškerý točivý moment standardně přenášen na zadní nápravu, aby se maximalizoval dojezd vozu, ale v určitých situacích může být rozdělení točivého momentu 50:50.
Technické parametry Lexus RZ 450e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 805 × 1 895 × 1 635 mm, 2 095 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 kW, 313 koní, točivý moment: 435 Nm |
Baterie | ? (71,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 1 715 000 Kč |