Lexus NX 450h+ 4×4 E-Four F Sport Top
test

Lexus NX 450h+ 4×4 E-Four F Sport Top

Příjemný společník

Kdo chce novou generaci středně velkého SUV od Lexusu, má celkem jednoduchou volbu. V rámci evropského trhu je k dispozici jako hybrid a plug-in hybrid. První zmíněná verze naším testem prošla loni v létě, takže nyní je čas věnovat se o něco dražšímu a rychlejšímu provedení.

Na rozdíl od dříve testované varianty NX 350h Luxury se provedení F Sport Top chlubí o něco agresivnějším designem. Ten využívá předního nárazníku s výraznějšími otvory po přívod vzduchu k předním brzdám. Dále nechybí černá mřížka chladiče se strukturou písmene F, mírně odlišný zadní nárazník a tmavá 20" kola v designu F Sport. Tím ale změny nekončí. V této edici je o něco tužší odpružení, které je sice adaptivní, ale moc komfortu od něj na českých silnicích čekat nelze. Pro více změn je potřeba podívat se do interiéru, ze kterého jsem měl poněkud rozpačité pocity.

Technické parametry Lexus NX (2021) 450h+ E-Four

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 660 × 1 865 × 1 640 mm, 1 990 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon227 (140 + 134) kW, 309 (190 + 182) koní, točivý moment: 227 Nm / 3 200 ot/min
Baterie18,1 kWh
Nabíjenípalubní: 6,6 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1 l / 100 km
Cena od1 850 000 Kč

Před řidičem je palubní digitální štít a nechybí ani centrální dotyková obrazovka o úhlopříčce 14". Její využití je však limitováno celkem velkými okraji a obří ikony jednotlivých funkcí doslova plýtvají místem. Kromě toho z kabiny zmizela takřka všechna fyzická tlačítka. Veškeré funkce na palubě se tak ovládají dotykově. Jedinou výjimku dostala z části klimatizace, kdy lze jednoduchým otočením voliče nastavit ideální teplotu uvnitř. Potěší taktéž integrace Apple CarPlay nebo podpora hlasového ovládání přes příkaz „Hey Lexus“. Verze F Sport Top pak sází na sportovnější posed posádky vpředu, což je dobře jen napůl.

Sedák obou předních sedadel má totiž výrazně zvýšené bočnice, které nelze jakkoliv nastavit. Jedna unifikovaná velikost tak může způsobit, že se rozměrnější pozadí do sedadla prostě nevejdou a pokud náhodou ano, nebude ničím neobvyklým, že se po delší jízdě začne objevovat mírná bolest stehen a otlaky. Na druhou stranu, přední cestující patřící do kategorie „průměrně vzrostlý“ budou doslova nadšeni z toho, jak pevně dokáží sedačky podržet celou váhu těla i v těch nejprudších zatáčkách. S volbou modelu NX je tak potřeba dopředu přemýšlet o svých tělesných proporcích a zvažovat, zda je pro vás výbava F Sport Top to pravé.

Koho by zajímala přepravní kapacita, kromě bohatého počtu úložných prostor v kabině lze využít u plug-in hybridní verze objem kufru o hodnotě 545 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel se kapacita navýší na 1 436 litrů. Lexus NX 450h+ patří po motorové stránce k tomu nejvíc, co se dá zakoupit. Pohonná soustava je tvořena spalovacím atmosférickým motorem o objemu 2,5 litru a dvěma elektromotory na obou nápravách. A zatímco benzinový čtyřválec dává 136 kW a nabídne točivý moment 227 Nm, vpředu umístěný elektromotor disponuje výkonem 134 kW a točivým momentem 270 Nm. Nejslabším v celém řetězci je zadní elektromotor s výkonem 40 kW a točivým momentem 121 Nm. Složitými počty se Lexus dopracoval k velmi slušnému výkonu 227 kW, přičemž o přenos sil na přední kola se stará převodovka s plynule proměnným převodem e-CVT.

Pro možnost jízdy čistě na elektřinu je verze 450h+ vybavena baterií o kapacitě 18,1 kWh. Po jejím nabití do 100 % se mi povedlo na jeden zátah ujet 54 km, což považuji za dobrou hodnotu. Za velké plus považuji fakt, že navzdory plug-in hybridní koncepci nedošlo ke zmenšení objemu palivové nádrže. Ta si zachovala 55 litrů a i s naprosto vybitou baterií lze ujet skoro 600 km. V elektrickém režimu lze jet až do rychlosti 135 km/h a dobíjení baterie je omezeno na možnost využít nanejvýš výkon 6,6 kW. Plné nabití baterie tak potrvá v nejlepším případě necelé 2,5 hodiny. Ocenit musím práci celého systému, kdy vůz vždy věděl, který pohon je nejefektivnější a zbytečně neplýtval palivem. Lexus se totiž umí řídit i mapovými podklady navigace – když například přijde prudší dálniční stoupání, raději přepne z elektřiny na benzín.

V rámci každodenní jízdy je nutné se připravit na to, že ačkoliv vozy Lexus patří k těm nejtišším na trhu, převodovka e-CVT se při každém pokusu o rychlejší akceleraci přihlásí o slovo a posádce dá hukotem najevo, že je pořád s vámi. A co spotřeba? Při pravidelném nabíjení se mi povedlo jezdit za 3 litry na 100 km. Jakmile se baterie vybila, pak se odběr paliva dostal na 7,2 litrů na 100 km. Sportovnější jízda zvedla spotřebu na 9 litrů, přičemž právě při pokusu o rychlejší přesun na okresní silnici se začnou objevovat limity verze NX 450h+. Myslím tím hlavně podvozek, který svou práci odváděl na jedničku, avšak náročnější zatáčky s vyšší nájezdovou rychlostí už na něj byly moc. Lexus NX tak není sportovní náčiní ani v případě, že si zákazník zvolí námi testovanou výbavu.

Asi nemá smysl se opakovat, ale zmínit to musím. Nový Lexus NX se povedl a nejvýkonnější varianta 450h+ nabízí solidní svezení, dostatek jízdního komfortu a díky baterii „navíc“ umí jezdit za hodně málo. Kdo je ochoten si zvyknout na hluk od převodovky a fakt, že středový displej by mohl být koncipován trošku přehledněji, pak by o tomto vozu s klidem mohl přemýšlet. Výhodou je i stejný objem kufru a palivové nádrže, který najdeme u klasické hybridní verze.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-nx-2021
Klady
  • okořeněný vzhled ve verzi F Sport Top
  • jízdní komfort
  • dojezd na plně nabitou baterii
  • stejný objem kufru a palivové nádrže jako u hybridní verze
Zápory
  • uspořádání ikon středového displeje
  • přední sedadla nejsou pro každý typ postavy
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze