Lexus NX 350h 4×4 Luxury Top
test

Lexus NX 350h 4×4 Luxury Top

Dotažen téměř k dokonalosti

Populární středně velké SUV od Lexusu nedávno dorazilo ve své druhé generaci a roky čekání se vyplatily. Vůz přijíždí s novou technikou a vůbec poprvé dorazila varianta plug-in hybrid. My se ale dnes budeme věnovat verzi 350h, která je klasickým hybridem. Do rukou se nám dostala nejvyšší výbava Luxury Top a nechyběl ani pohon všech kol.

Možná se to nezdá, ale první generace luxusnějšího dvojčete Toyoty RAV4 se představila již v roce 2014. Za to dobu vůz stihl projít několika drobnými facelifty a celosvětově se podařilo prodat 170 tisíc kusů. Jenže nabídka byla limitována do jisté míry jen dvěma variantami – 200t a 350h. První zmíněná se pak kvůli emisním limitům vypařila z evropské nabídky již v roce 2017 a od té doby měli zákazníci Lexusu velmi omezený výběr. Druhá generace Lexusu NX na to pamatuje a již od počátku je k dispozici jako hybrid (350h) i jako plug-in hybrid (450h+). Jako první jsme se podívali na zoubek klasickému hybridu, který dostal „starou známou“ techniku a prakticky se zde neodehrává žádné větší překvapení.

Technické parametry Lexus NX (2021) 350h

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 660 × 1 865 × 1 640 mm, 1 730 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: přední
Výkon179 (140 + 134) kW, 244 (190 + 182) koní, točivý moment: 239 Nm / 4 300 ot/min
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 340 000 Kč

Nejprve je dobré zmínit technické změny, které se promítly na vzhledu a velikosti. Vůz využívá novou platformu TNGA-K a sama automobilka dodává, že auto je nové z 95 %. Hlavní změnou je na první pohled dynamičtěji vypadající příď, která může dostat v nejvyšších výbavách světlomety Matrix LED. Naopak mě docela zarazilo, že ačkoliv i záď vypadá mnohem přitažlivěji, směrovky dostaly jen klasické žárovky a chybí u nich LED technika. Připlatit si za ni nelze a je to jedna z mála vad na kráse jinak povedeného prémiového SUV. Bystré oko si může všimnout, že druhá generace NX se do délky natáhla o 2 cm, což platí i pro šířku. Současně se vůz o 5 mm zvýšil a rozvor povyrostl o 3 cm. Úpravou prošel taktéž rozchod předních (+3 cm) a zadních (+5,9 cm) kol.

S výbavou Luxury Top se automaticky párují 20" litá kola v designu Luxury. Obouvají pneumatiky o rozměru 235/50 typu runflat, což je další výhoda. Jelikož se totiž jedná o hybrid, rezervní kolo budete hledat marně. Lexus nezapomněl ani na technickou nálož výbavy, která se rozšířila do takové míry, že se tomu nechce ani věřit. Začít můžeme u vnějších klik dveří, které jsou vlastně jen imitací. Jejích funkce je totiž nulová a otevírání dveří funguje na principu dotykového čidla a odskoku. Stačí přijít k vozu, vzít za napodobeninu kliky a dveře odskočí ze zámku. Efektní? Možná. Netradiční je ale rozhodně, že uvnitř vozu opět chybí kliky. Ty nahrazuje „pádélko“, za které je potřeba 2× zatáhnout. Kdo to udělá jen 1×, z vozu se nedostane. Náhradním řešením je možnost pádlo stisknout, což znovu způsobí odskok dveří.

Dalo by se říci, že proč to dělat jednoduše, když to jde složitě... Toto řešení má ale jednu výhodu. V rámci bezpečnosti vůz sleduje provoz za vámi – pokud byste tak chtěli otevřít dveře zrovna ve chvíli, kdy se blíží vůz nebo cyklista, auto vám to prostě nedovolí a dveře zůstanou zavřené. Další velkou technickou změnou je palubní digitální štít, stejně jako obří dotyková obrazovka na středu palubní desky o úhlopříčce 14". Lexus instaloval mnohem rychlejší operační systém, nechybí propracovanější grafika a ano, zmizela takřka všechna fyzická tlačítka. Veškeré funkce na palubě se tak ovládají dotykově. Jedinou výjimku dostala z části klimatizace, kdy lze jednoduchým otočením voliče nastavit ideální teplotu v kabině. Potěší taktéž integrace Apple CarPlay nebo podpora hlasového ovládání přes příkaz „Hey Lexus“.

Výtku si naopak neodpustím směrem k audiosystému Mark Levinson. Ten byl vždy zárukou kvality a ohromujícího představení, které si nezadá s těmi nejlepšími kinosály. Jenže v tomto případě, ačkoliv zde byla nejvyšší dostupná verze čítající 17 reproduktorů a výkon 1 800 W, zdálo se mi, že aktuální provedení NX rozhodně nehraje tak dobře jako předchůdce. Audio prostě nebylo schopné hrát čistě a jeho podprůměrné vlastností jsou až zarážející. Kde jsou středy nebo středobasová linie? U BMW se dá například ve 4 úrovních nastavit i prostorový zvuk, ale ani tuto možnost Lexus nenabídne. V tomto ohledu mě nový NX 350h zklamal a od vozu s cenou 2 miliony Kč jsem čekal víc.

Hybridní verze pak opět dostala pod kapotou atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, který je standardně doplněn jedním elektromotorem a spojen s e-CVT převodovkou. Jelikož jsme na test měli verzi s pohonem všech kol, přibyl zde ještě druhý elektromotor u zadní nápravy. Lexus svému pohonu všech kol říká E-Four a nejvyšší kombinovaný výkon u něj činí 179 kW. To postačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 7,7 sekundy a rozjetí se na nejvyšší maximální rychlost 200 km/h. Vůz se po celou dobu testu snažil co nejvíce využívat elektrický pohon a na plně nabitou mini baterku dokázal ujet 2,4 km, což je velmi pěkné. Je to však extrém, který se většinou nepodaří – hybridní systém je zde spíše jako výpomoc spalovacímu motoru. Co se týče spotřeby, po ujetí 980 km vůz vykazoval průměrný odběr 6,3 litrů na 100 km. Často jsem přitom NX nešetřil a velké procento z cest tvořily dálnice. O to více mě takto nízká hodnota překvapila.

Naopak sportovní jízda je vozu cizí, stejně jako tomu bylo u předchůdce. Nejde prostě o ostré okreskové náčiní a nic na tom nemění ani fakt, že vůz má 244 koní a pohon všech kol dokáže velkou část výkonu poslat na zadní nápravu. Pořád je zde velmi přísně naladěný systém ESP a taktéž náklony adaptivního podvozku jsou i v režimu Sport citelné. Jízdním komfortem však NX 350h překvapil a jízda byla takovým menším relaxem. Škoda snad jen horšího odhlučnění kabiny, kdy v rychlostech nad 125 km/h začal do kabiny pronikat hluk od kol. To některá konkurence umí lépe. Kdo ale hledá vyšší výkon a od vozu požaduje ještě dynamičtější projev, ten by se měl zajímat o Lexus NX 450h+ ve výbavě F-Sport. Ta nabízí jiné odladění podvozku, znatelně lepší dynamiku a při pravidelném nabíjení i nižší spotřebu.

Pořád má pár much

Testovaný hybridní Lexus NX však ostudu výrobci rozhodně neudělá. Nebýt nečekaně horšího projevu audiosystému, zbytečně komplikovaného dotykového ovládání na volantu a faktu, že převodovka stále dokáže ve vyšších otáčkách nepříjemně řvát, jednalo by se snad o to nejlepší v rámci středně velkých prémiových SUV. Zvyknout si je potřeba také na netypické otevírání a zavírání vozu, které i nám dělalo zkraje testu velké problémy. Na druhou stranu, po stránce komfortu, designu a výbavy je nový Lexus NX jedničkou ve svém oboru a slovo luxus zde dostává nový rozměr. V tomto ohledu je i přijatelná cena 2 miliony Kč, za kterou by šel pořídit námi testovaný exemplář.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-nx-2021
Klady
  • nálož bezpečnostní výbavy
  • vylepšená grafika palubního systému
  • nízká spotřeba paliva
  • kvalita zpracování kabiny
Zápory
  • hukot převodovky ve vyšších otáčkách
  • příliš složité ovládání vnitřních klik
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze