Consumer Reports: nový půlvolant v Tesle je nepříjemný a může být nebezpečný

3
Consumer Reports: nový půlvolant v Tesle je nepříjemný a může být nebezpečný
Fotografie: Tesla
  • Elon Musk tvrdošíjně trvá na výhodách půlvolantu yoke
  • K četné kritice se přidávají i renomované instituce
  • Vytýkán bývá zejména možný vliv na bezpečnost

Názory na nový půlvolant Tesly Model S, řečený yoke (jho), který se stal pro tento vůz výhradní volbou, jsou rozmanité. Zatímco přijetí v médiích a prvními testery bylo vesměs negativní, kupodivu se nachází dost fanoušků, kterým vyhovuje. A Elon Musk jej nepřestává takřka vynášet do nebe. „Kulatý volant je nudný a brání ve výhledu na přístrojový štít. Poloviční volant vypadá mnohem lépe při autonomním řízení“, napsal například na Twitter. Tesla se také neváhá chlubit, že její nedávný rekord na Nürburgringu byl odjezděn právě se jhem. Jenže se našlo dost všímavých fanoušků, kterým neuniklo, že ostatní řidiči Tesel jej vyměnili za něco kulatějšího.

Do diskuze se aktuálně připojil Consumer Reports (CR), respektovaná americká neziskovka, zabývající se nezávislým testováním spotřebních výrobků. Její nezávislost jde tak daleko, že každý produkt, včetně automobilů, si před zahájením testů anonymně zakoupí, a vyloučí tím jakýkoliv možný vliv výrobce. Zpravidla hodnotí komplexní vlastnosti každého produktu, podle slov autorů rozsáhlé recenze na insideevs.com je však opuštění tradičního volantu natolik výjimečnou a v tomto případě i diskutovanou záležitostí, že se rozhodli věnovat mu samostatný, rozsáhlý článek.

Na sociálních sítích to totiž vře, přičemž příčinou není jen samotný tvar volantu, ale snad ještě více fakt, že se na něj přestěhovaly ty nejdůležitější provozní ovladače. Tedy přepínač směrových a dálkových světel i spínač houkačky a ostřikovače čelního okna. A to ve formě pouhých dotykových plošek, které nahradily páčky pod volantem, po volantu a pedálech zřejmě vůbec nejtradičnější ovládací prvek.


Recenze, začínající slovy „Bolí mne ruce, což není vzhledem k nešťastné genetice a tomu, že jsem během let za klávesnicí počítače zlenivěl, nic nezvyklého. Nezvyklý je ovšem zdroj této bolesti – několik hodin za volantem nové Tesly Model S, kterou jsme právě zakoupili k testování,“ jasně naznačuje své vyznění už na začátku. Přesto nevynechala ani výhody tohoto řešení; ty jsou podle CR přesně takové, jaké popisuje Musk, tedy skvělý výhled na široký displej, suplující přístrojový štít. A to bez ohledu na to, jak vysoká osoba za volant usedne. Bohužel i tato výhoda je částečně zkalena faktem, že pravá dolní část půlvolantu zakrývá nejdůležitější ovladač na středovém displeji, vyvolávající hlavní nabídku.

Zatáčení

Začalo to už při couvání z příjezdové cesty. Hlavnímu testerovi při snaze zatočit několikrát sklouzly ruce z volantu. Pokračovalo se na parkovišti, kde nelze při manévrování uplatnit tradiční přehmatávání na volantu. Není možné totiž začít navyklým hmátnutím po spodní polovině volantu, naopak je třeba ruce nepohodlně zcela překřížit a nepřirozeně vytočit spodní zápěstí, a to buď na začátku, nebo konci každé půlotočky. Těch je více, než by bylo zdrávo, protože Teslám s novým řídicím elementem zůstal starý, poměrně lehký převod řízení. Když za půlvolant usedla řidička, postěžovala si, že její útlé ruce vůbec nedokážou jeho tlustá ramena uchopit kolem dokola. Ve vyšších rychlostech, kdy řízení citelně ztuhne, se zase není čeho zachytit, když sklouzne ruka ze třmenu. A nad vozem tak lze poměrně snadno ztratit kontrolu. A ještě si k tomu představte, že by řidič zrovna držel kávu nebo telefon.

Držení

Nejčastěji skloňovaným pocitem mezi testery byla bolest rukou. Třmeny půlvolantu totiž nejsou dostatečně vypolstrované a po čase začnou tlačit. Ještě větší problém ale je, že při delších dálničních cestách máte ruce klidně několik hodin strnule v jediné poloze, přičemž si nelze ulevit ani přehmátnutím (není kam), ani puštěním třmenů. A to ani při aktivaci Autopilota, i při něm je totiž třeba nechat ruce, kde jsou, což si vůz hlídá. V nečekané dobrodružství se také proměnil tak banální manévr, kterým je tzv. tříbodové otáčení (např. na úzké ulici). Oči, které v tu chvíli bedlivě hlídají okolí, totiž nestíhají sledovat aktuální polohu jha. A naslepo přehmatávající ruce jsou mateny tím, že nejdřív nahmátnou oblou část, pak rovnou, pak nic. Objevila se také poznámka, že namísto plynulého působení síly na věnec tradičního volantu vyvíjejí nepřirozeně přehmatávající paže poněkud přerývanou sílu, což může vést ke ztrátě ideální stopy v zatáčce a ve vyšších rychlostech i k něčemu horšímu.


Blikání, troubení atd.

Pouštět ukazatele směru jsme už minimálně půl století zvyklí páčkou pod volantem. I rebelové, kteří se to pokoušeli změnit (například Citroën), se po čase pokorně vrátili ke klasice. Těžko říci, jestli takové řešení šéfy Tesly rozčilovalo jen svou konvenčností, nebo také nákladností. Každopádně půlvolant převrátil staré pořádky a blinkry se teď pouštějí dvěma dotykovými ploškami pod levým palcem. Vlastně to zní logicky, motorkáři používají podobné řešení od nepaměti. Jenže na volantu (nebo jeho náhražce) se řidičovy ruce, na rozdíl do řidítek, pohybují. A nejsou vždy tam, kde by bylo potřeba a samotné jho také není vždy v základní poloze. Takže se řidič musí často podívat, kde má vlastně mačkat, což za jízdy není dvakrát bezpečné. Dalším problémem je aktivace blikačů. Krátký stisk, potvrzený jedním zavibrováním, znamená aktivaci trojbliku. Delší stisk pak dvojí zavrnění, načež se blikač pustí natrvalo. I to zní pochopitelně, ale rozdíl mezi krátkým a dlouhým stiskem není dost jednoznačný a na hrbolaté vozovce nelze spoléhat ani na haptickou zpětnou vazbu. Jeden z testerů se neudržel a poznamenal: „Absence páčky blikačů mě dráždí ještě víc než samotný chybějící volant.

A jde do tuhého

Zatímco omyly a přehmaty s blikači lze ještě občas brát humorně, záměny ostatních ovladačů už mohou vést ke skutečným problémům. Takže jestliže každý z několika testerů zažil situaci, kdy místo kýženého blikání začal troubit a ostřikovat čelní okno, ať už k pobavení či zděšení kolemjdoucích chodců, dá se to brát jako povedená historka. Jenže nechtěné oslňovaní protijedoucích řidičů dálkovými světly už může být v krajním případě nebezpečné, stejně jako marné hledání klaksonu v kritické situaci. Všechny vyjmenované ovladače jsou totiž umístěny v rovné ploše. Ta je sice na dvou místech rozdělena vodorovnými výstupky, avšak tlačítka samotná nijak odlišena nejsou a nelze je nahmatat.


Na okruhu

Tady překvapivě kritika ustává, protože k okruhové jízdě se podobný náčinek může skutečně hodit lépe než běžný volant. Ostatně stačí se podívat, čím se ovládají formule. Jenže ty také mají mnohem strmější řízení a v technické pasáži či při náhlém vyhýbání se překážce jsme zpět u nevýhod tohoto řešení.

Co na to Elon Musk?

Mlčí. S redakcí Consumer Reports už dva a půl roku nekomunikuje a pochopitelně neodpověděl ani na další rutinní žádost o vyjádření k tomuto textu. Těžko se tomu divit, s postoji, jaké prezentuje na sociálních sítích, by dost možná ani nedokázal zaujmout smysluplné stanovisko při diskuzi. Sám totiž mnoho argumentů k obhajobě tohoto řešení, které lze směle označit za kontroverzní, zatím nepřinesl. Kromě snímků z Nürburgringu, kde si Plaid triumfálně jede pro rekord. Ale to je pro všední život s produktem automobilky, která v pravém slova smyslu změnila svět, trochu málo. Možná je s tou zarputilostí, s níž Musk celému světu navzdory dokázal, že vyrábět velkosériově výkonné elektromobily má smysl a může to být i výnosné, načase občas přestat. V tomto případě je totiž přeci jen těžké uvěřit, že pravda je na Elonově straně. Tedy přinejmenším do doby, než se plně autonomní řízení stane běžnou součástí našich životů. Ale to nebude zítra, ani letos, zřejmě ani v této dekádě.


Technické parametry Tesla Model S Plaid

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km
Cena od3 465 900 Kč
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
No tak hlavne at ten volant daji do vsech modelu bez moznosti vyberu a budu mit konecne vyresenu nesnadnou volbu jestli me dalsi auto bude zase Tesla a nebo nejaka jina znacka.
Uz ted ty nevyhody zacinaji prevazovat vyhody, takze tohle bude rozhodne ta posledni…, chtelo by se mi napsat kapka, ale zrovna ten volant bude slusne plnej kybl…
Viktor Čistý
Viktor Čistý
Naposledy upraveno: 19. 9. 2021 07:18
Yoke is Joke :P

..co bylo v KITTovi (Knight Rider) jakože Dost Dobrý, to je v reálu bohužel ze své podstaty rozumně nepoužitelné, neb jak standardní daily car, tak silniční hypersport nejsou z mnoha důvodů jak vůz F1, tak už vůbec ne letadlo...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze